Feedback is belangrijk als je jouw bedrijf (en je medewerkers) wilt laten groeien, maar eerlijk is eerlijk: het is niet altijd a piece of cake. Feedback methoden kunnen je helpen om het proces net wat makkelijker te maken. Hoe? En welke feedback methode moet je dan kiezen? Fear not, YoungCapital helpt je graag op weg. Lees snel verder en ontdek de voordelen van een aantal bekende feedbackmodellen.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat zijn feedback methoden?
Met feedback methoden bedoelen we theoretische modellen die je gebruikt om feedback te geven (en ontvangen). Zo’n model bestaat vaak uit een stappenplan dat je volgt met als doel om constructieve feedback te geven waar je als medewerker én als bedrijf wat aan hebt. Er zijn een hoop feedbackmodellen, maar niet elke methode past even goed bij ieder bedrijf. Daarom bestaat er ook geen ‘beste methode’ voor feedback.
Onze tip? Verdiep je in verschillende methoden en kies het feedbackmodel dat het beste bij de bedrijfscultuur van jouw organisatie past. Train je medewerkers hierin en je zult zien dat zowel jouw bedrijf als je werknemers ervan profiteren.
Waarom een feedback methode gebruiken?
Simpel: feedback geven is niet altijd makkelijk. Een feedbackmethode creëert een startpunt en vast systeem voor je medewerkers, waar ze op terug kunnen vallen. Bovendien zorg je er zo voor dat feedback overal in jouw organisatie op dezelfde manier wordt gegeven. En eh, da’s wel nodig als je een open feedbackcultuur wilt creëren om jouw bedrijf te laten groeien. Natuurlijk moet je jouw favoriete feedbackmodel dan wel goed verspreiden.
Hoe gebruik je een feedback methode?
In de praktijk volg je de stappen van een feedback methode niet zo nauw op als in de theorie. Zie het vooral als een manier om een feedbackgesprek voor te bereiden en als houvast om op terug te vallen als een gesprek minder goed verloopt. Ben je té standvastig in het model? Dan voelt het feedbackgesprek al snel minder oprecht en natuurlijk aan. En eh, het draait natuurlijk om de inhoud van de feedback, niet om het correct opvolgen van een model. Zonde. Zorg er daarom voor dat managers of HR-medewerkers goed van dit risico op de hoogte zijn en dit ook overbrengen op hun teamleden.
Overzicht feedback methoden
Keuzestress door al die feedback methoden? Niet nodig, want er zijn vast modellen waar je het mee eens bent en ook die je juist helemaal niet aanspreken. Om je te helpen kiezen bespreken we diverse feedbackmodellen in onze artikelen. Hieronder vast een overzicht met een aantal modellen en de belangrijkste kenmerken. Klik verder om meer te weten te komen over een specifieke feedbackmethode.
Feedback methode | Kenmerken |
---|---|
360 graden feedback | Anoniem, brede feedback, vanuit meerdere personen, via formulier |
4G-model | Persoonlijk, focus op gevoel van de feedback gever, specifieke feedback, via gesprek, toekomstgericht |
Hamburger methode | Evenwicht tussen positieve en negatieve feedback |
Ik-ik-jij-methode | Persoonlijk, stimuleert zelfreflectie, bevordert dialoog |
Pendleton methode | Ontvanger leidt het gesprek, zelfreflectie, start met positieve feedback |
Sandwichmethode | Nadruk op positieve feedback, verzachten impact negatieve feedback |
SBI-model | Objectieve observaties, specifieke feedback, toekomstgericht |
STARR-model | Zelfreflectie, specifieke feedback, objectieve gebeurtenissen, toekomstgericht |
Key takeaways
- Introduceer een feedback methode in jouw bedrijf om feedback geven en ontvangen gestructureerder, toegankelijker en makkelijker te maken voor je medewerkers.
- Er zijn verschillende feedback methoden, kies een methode die past bij jouw bedrijfscultuur.
- Gebruik een feedbackmodel met name als houvast, pas op dat het niet te standvastig wordt opgevolgd, want dan voelt de feedback minder oprecht.
Veelgestelde vragen
-
Wat is een goede manier van feedback geven?
-
Welke feedback modellen zijn er?
Dat is lastig te zeggen, want dat ligt eraan wat je wilt bereiken met feedback. Bedenk goed welke feedback geven methode past bij de bedrijfscultuur van jouw organisatie.
Te veel om op te noemen. Bijvoorbeeld het 4G-model en de Ik-ik-jij-methode. In ons artikel vind je nog veel meer feedbackmethoden. Klik door voor specifieke informatie.