360 graden feedback klinkt misschien als het geven van feedback in een kringgesprek, maar schijn bedriegt. Wat het is en hoe je het inzet? Dankzij YoungCapital krijg je de ins en outs van deze beoordelingsmethode mee. Scrol snel verder en ontdek wat jij moet weten over 360 graden feedback.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is 360 graden feedback?
360 graden feedback is een methode waarbij jouw medewerkers worden beoordeeld door verschillende mensen, zoals directe collega’s en in sommige gevallen zelfs klanten. De feedback is anoniem en wordt meestal verzameld via een online HR-tool of 360 graden feedbackformulier. Op basis van deze feedback krijgen jouw medewerkers beter inzicht in hun sterke en zwakke punten, waardoor ze gericht kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling. O, en niet te vergeten: als werkgever geef jij natuurlijk ook jouw input.
Hoe gebruik je 360 graden feedback?
Wanneer je 360 graden feedback inzet voor het beoordelen van je medewerkers is helemaal aan jou. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om jaarlijkse feedback momenten toe te passen, waarin je samen de feedback met je co-worker bespreekt. Ook is het een optie om deze momenten vaker in te zetten, zoals maandelijks. Maar eerlijk is eerlijk: als werkgever voer je genoeg verschillende soorten gesprekken. Daarom kun je de feedback ook samen bespreken tijdens het jaarlijkse beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek
360 graden feedback stappenplan
Het inzetten van 360 graden feedback is niet zo 1-2-3 gedaan. Om deze feedback methode op de juiste manier in te zetten, moet je een aantal dingen doen. Dit stappenplan komt daarom vast goed van pas. Check de stappen en zie niks meer over het hoofd.
Stap 1. Introduceren
Wanneer je 360 graden feedback introduceert in je organisatie, is het belangrijk dat medewerkers hiervan op de hoogte zijn. Stuur daarom een e-mail naar het hele bedrijf en leg stap voor stap uit wat het idee is en hoe je collega’s met deze vorm van feedback kunnen omgaan. Als je denkt dat er meer uitleg nodig is, plan dan een online vergadering en presenteer je plannen. En eh, vergeet geen opname te maken, waardoor je collega's de presentatie later nog eens kunnen bekijken.
Stap 2. Noteer belangrijke punten
Iedere medewerker heeft zijn sterke en zwakke punten. Als werkgever is het jouw taak om belangrijke informatie over je werknemer te noteren. Deze aantekeningen kunnen later door het feedbackteam worden gebruikt bij de beoordeling van jouw medewerker. Je noteert daarom de volgende punten:
- Wie is de medewerker die ze beoordelen?
- Waarop wordt de medewerker beoordeeld?
- Welke vaardigheden en vormen van gedrag zijn belangrijk bij deze beoordeling?
- Wat zijn de sterke en zwakke punten van de medewerker?
Stap 3. Stem een feedbackteam samen
Vervolgens stel je verschillende feedbackteams samen. Een feedbackteam is een groep mensen die betrokken zijn bij het beoordelen van een werknemer. Bij 360 graden feedback zijn er meer dan twee personen betrokken en wordt er feedback verzameld vanuit verschillende perspectieven om een juiste beoordeling te geven. Kies daarom voor verschillende soorten mensen, zoals een directe collega, een klantrelatie en een leidinggevende.
Om je collega op de juiste manier te beoordelen, gebruiken de feedbackteams Key Performance Indicators (KPI's). Deze indicatoren meten de voortgang van je medewerker. Hierbij stel je een norm vast, oftewel het minimale, en bepaal je een target, oftewel het uiteindelijke doel voor die maand.
Voor een salesmedewerker kunnen de KPI's er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
- Omzetdoelstellingen. Norm van € 50.000 en een target van € 60.000 per maand.
- Aantal nieuwe klanten. Norm van 5 nieuwe klanten en een target van 8 nieuwe klanten per maand.
- Verkoopgesprekken. Norm van 20 gesprekken en een target van 25 gesprekken per maand.
- Klanttevredenheid. Norm van 80% tevredenheid en een target van 90% tevredenheid.
Hoe je de KPI's meet? Simpel. Hierbij komen HR-tools goed van pas. Deze tools meten bijvoorbeeld het aantal positieve en negatieve reviews van klanten. Daarnaast kan de tool aan de hand van verschillende HR-software en systemen vaststellen hoeveel nieuwe klanten de salesmedewerker heeft binnengehaald.
Stap 4. Vul het feedbackformulier in
KPI's meten is niet het enige waar HR-software goed voor is. Deze software helpt ook bij het opzetten van een 360 graden feedbackformulier. In dit (online) formulier noteer je samen met het feedbackteam belangrijke punten uit stap twee en drie, zoals de KPI's en de sterke en zwakke punten van je collega. Een feedbackformulier kun je overigens zelf ontwerpen, maar je kunt er ook voor kiezen om deze te downloaden. Check ons 360 graden feedbackformulier artikel voor een downloadbare pdf.
Pas het feedbackformulier aan op de specifieke behoeften van je organisatie, zodat je medewerker zich niet alleen op persoonlijke doelen richt, maar ook op die van jouw bedrijf. Het feedbackformulier zorgt ervoor dat het feedbackteam een compleet beeld heeft van hun collega. Op dit formulier noteren ze alle feedback over hun collega, wat ze later kunnen gebruiken tijdens feedbackmomenten.
Moedig je werknemer ook aan om een zelfevaluatieformulier in te vullen. Je kunt zelf bepalen hoeveel waarde je hieraan hecht bij het definitieve oordeel tijdens het afsluitende gesprek van de 360 graden feedback methode.
Stap 5. Verzamel feedback
Het feedbackteam heeft je collega nu gedurende enkele weken of maanden beoordeeld. Nu is het tijd om alle feedback te verzamelen en deze mee te nemen naar het afsluitende gesprek. Dit gesprek kan apart plaatsvinden, maar je kunt de 360 graden feedback ook gebruiken bij een beoordelings- of functioneringsgesprek, afhankelijk van wat jij het prettigst vindt.
Stap 6. Gesprek voeren
Het laatste gesprek staat voor de deur. Tijdens het gesprek leg je uit hoe de feedback is ontstaan, zonder de namen van het feedbackteam te benoemen. Controleer ook of de zelfevaluatie van je werknemer overeenkomt met de feedback. Als werkgever stimuleer je je medewerkers om hun prestaties in de komende periode te verbeteren. Bied daarom ook ontwikkelingsmogelijkheden aan, zoals e-learnings of workshops.
Key takaways
- 360 graden feedback is een beoordelingsmethode waarbij diverse partijen, waaronder collega's en soms klanten, medewerkers beoordelen.
- Deze feedback, vaak anoniem verzameld via online tools, biedt inzicht in de ontwikkelingsmogelijkheden van je werknemer.
- 360 graden feedback is flexibel en kan zowel wekelijks tot jaarlijks worden toegepast.
- 360 graden feedback bestaat uit zes stappen: introductie, noteren van belangrijke punten en het vormen van diverse feedbackteams. Ook het opstellen en meten van Key Performance Indicators (KPI's), invullen van een feedbackformulier, verzamelen van feedback en eindgesprekken zijn hierbij belangrijk.
Veelgestelde vragen
-
Wat is een 360 graden feedback?
-
Waarom is 360 graden feedback belangrijk?
Bij 360 graden feedback beoordelen verschillende mensen, zoals collega's en mogelijk klanten, je werknemers. Samen vormen ze een feedbackteam dat naar de prestaties van je medewerker kijkt.
360 graden feedback betrekt meer dan twee mensen bij de beoordeling van medewerkers, waardoor werknemers verschillende perspectieven op hun werk krijgen en zich op basis van deze perspectieven kunnen verbeteren.