Het 4G-model wordt jouw nieuwe methode om feedback te geven. Why? Omdat dit model je helpt bij het voorkomen van heftige confrontaties met je werknemers. Pak het rustig aan: lees dit artikel door en blijf voortaan zo koel als een kikker wanneer jij je collega confronteert met ongewenst gedrag. Everybody happy, zullen we maar zeggen.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is het 4G-model?
Het 4G-model is een feedback methode die structuur geeft aan jouw feedbackgesprekken, zoals een functionerings- of beoordelingsgesprek. Met deze methode bouw je het gesprek namelijk rustig op. Dit doe je aan de hand van de 4G’s: Gedrag, Gevoel, Gevolg en Gewenst gedrag. Hoe dat precies zit leggen we je verderop in dit artikel uit. Het model gebruik je om een gezonde feedbackcultuur te creëren en behouden. De 4G’s uit dit feedbackmodel structureren gesprekken, waardoor die minder snel escaleren en zowel werkgever als werknemer niet vanuit onderliggende emotie reageren.
GEGA-model
Het 4G-model staat ook bekend als het GEGA-model. GEGA staat voor Gebeurtenis, Effect, Gevoel en Afspraak. Het GEGA-model volgt dezelfde structuur als het 4G-model.
Feedback volgens de 4G’s
Feedback geven aan de hand van de 4G’s is zo moeilijk nog niet. Tijdens het feedbackgesprek met je medewerker ga je de 4G’s één voor één af. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
- Gedrag. Beschrijf het gedrag dat je (regelmatig) terugziet bij je medewerker.
- Gevoel. Leg uit hoe de gedragingen van jouw medewerker je laten voelen en wat je hierbij denkt.
- Gevolg. Benoem wat de gevolgen zijn van het gedrag van je medewerker bij anderen.
- Gewenst gedrag. Leg vervolgens uit wat het gedrag van je co-worker zou moeten zijn. Weet je niet hoe je dit verwoord? Pak dan je personeelshandboek erbij, raadpleeg HR-medewerkers of check onze voorbeelden verderop in dit artikel.
4G-model feedback voorbeelden
Als werkgever kun je vast niet wachten om het 4G-model in actie te zien. Lucky duck, we hebben namelijk drie uiteenlopende situaties voor je klaarstaan. Lees je mee?
Situatie 1: onoplettendheid tijdens vergaderingen
- Gedrag: 'Tijdens de afgelopen paar vergaderingen heb ik opgemerkt dat je regelmatig afgeleid lijkt en je aandacht verliest.'
- Gevoel: 'Hierdoor maak ik mij zorgen. Het wekt namelijk de indruk dat de besprekingen niet belangrijk voor je zijn, en dat maakt me gefrustreerd.'
- Gevolg: 'Deze afleiding beïnvloedt de efficiëntie van onze vergaderingen en kan negatieve gevolgen hebben voor de teamdynamiek.'
- Gewenst gedrag: 'Ik hoop dat je meer betrokken kunt zijn tijdens vergaderingen, zodat we effectiever kunnen samenwerken.'
Situatie 2: onduidelijke communicatie in projecttaken
- Gedrag: 'Ik heb gemerkt dat de communicatie rondom de projecttaken vaak onduidelijk en verwarrend is.'
- Gevoel: 'Dit maakt mij behoorlijk gestrest, omdat ik het gevoel heb dat we belangrijke details missen en het project in gevaar komt.'
- Gevolg: 'De onduidelijke communicatie leidt tot verwarring in het team en kan uiteindelijk de kwaliteit van ons werk beïnvloeden.'
- Gewenst gedrag: 'Ik stel voor dat we onze communicatie verbeteren en ervoor zorgen dat alle teamleden goed geïnformeerd zijn.'
Situatie 3: ongepast gedrag naar collega's
- Gedrag: 'De laatste tijd heb ik enkele opmerkingen opgemerkt die als kwetsend en ongepast kunnen worden ervaren door collega's.'
- Gevoel: 'Dit maakt mij ongemakkelijk en bezorgd over de werksfeer'
- Gevolg: 'Ongepast gedrag kan ernstige gevolgen hebben voor de samenwerking binnen het team en leidt tot een ongezonde en onprofessionele omgeving'
- Gewenst gedrag: 'Ik verzoek je vriendelijk om bewust te zijn van je opmerkingen en ervoor te zorgen dat ze respectvol en professioneel zijn, zodat we een positieve en ondersteunende werkomgeving kunnen behouden.'
Het inzetten van het 4G-model is ideaal tijdens een feedbackgesprek met je collega. Wil je meer weten over het geven en ontvangen van feedback? Onze recruitment guide helpt je op weg. Verdiep je bijvoorbeeld in andere feedback methoden, zoals de hamburger methode of de sandwichmethode: trek gegarandeerd.
Key takeaways
- Het 4G-model is een feedback methode die uit vier stappen bestaat: Gedrag, Gevoel, Gevolg, en Gewenst Gedrag.
- Het model, ook bekend als het GEGA-model, gebruik je om feedbackgesprekken op te bouwen en een gezonde feedbackcultuur te bevorderen.
- Het 4G-model verbetert de communicatieve vaardigheden van werkgevers.
Veelgestelde vragen
-
Wat is het 4G-model?
-
Welke feedback methoden zijn er nog meer?
-
Wat is het GEGA-model?
Het 4G-model, wat staat voor Gedrag, Gevoel, Gevolg en Gewenst gedrag, is een feedback methode die werkgevers gebruiken om een gesprek met hun werknemer rustig op te bouwen. Dit voorkomt eventuele escalatie.
Naast het 4G-model zijn er nog meer feedback methoden. Bijvoorbeeld de hamburger- en sandwichmethode, maar ook de Pendleton-methode en de ik-ik-jij-methode.
GEGA staat voor Gebeurtenis, Effect, Gevoel en Afspraak en is eigenlijk hetzelfde als het 4G-model.