4G-model

Feedback geven is niet altijd makkelijk. Gelukkig bestaan er allerlei hulpmiddelen, zoals het 4G-model. Hiermee geef je feedback volgens een specifieke methode. Zo weet je zeker dat jouw boodschap zo duidelijk mogelijk aankomt en er geen misverstanden ontstaan. Maar hoe doe je dat dan, volgens de 4G-methode feedback geven? Hou je vast, want YoungCapital legt je het 4G-model van top tot teen uit, inclusief voorbeelden uit de praktijk.

Wat is het 4G feedback model?

Het 4G-model (ook wel 4G-methode of GEGA-model genoemd) is een techniek die je kunt toepassen als je feedback aan een collega geeft. Het geeft structuur aan een feedbackgesprek volgens de zogenaamde 4 G’s. De 4 onderdelen (we bespreken ze verderop) loop je één voor één langs en ondertussen geef je jouw collega de ruimte om te reageren. Handig, want op deze manier heb je houvast en sta je minder snel met een mond vol tanden tijdens een lastig feedbackgesprek.

Wanneer gebruik je de 4G-methode?

Let op: het 4G-model is gericht op gedrag van je collega waar je diegene op wilt aanspreken. Het is dus niet geschikt voor positieve feedback of feedback op het werk van je collega. Het gaat echt om gedrag en constructieve feedback. In de praktijk kom je de 4G-methode daarom vaker tegen in een gesprek tussen een manager en een medewerker. Het kan dus goed zijn dat jouw teamlead het 4G-model gebruikt om jou aan te spreken op je gedrag, bijvoorbeeld. Maar dat betekent niet dat je er zelf geen gebruik van kunt maken. Zit bijvoorbeeld bepaald gedrag van een vervelende collega je niet lekker? Hier is de 4G-methode perfect voor.

Feedback geven volgens de 4 G’s

Als je feedback geeft volgens het 4G-model, ga je één voor één de 4 G’s langs:

  1. Gedrag. Dit is jouw observatie van het gedrag van je collega.
  2. Gevoel. Dit is het gevoel dat jij krijgt bij het gedrag.
  3. Gevolg. Dit is hoe jij het gevolg van het gedrag op de omgeving ziet.
  4. Gewenst gedrag. Dit is het gedrag dat jij het liefst bij je collega wilt zien.


4G-model

Stap 1: Gedrag

Aan het begin van het gesprek beschrijf je kort welk gedrag je bij je collega ziet. Let op dat je geen verwijten maakt of meteen je mening uit. Het is slimmer om je statement zo feitelijk mogelijk te houden en alleen op deze situatie in te gaan (verboden woord: altijd). Zo voorkom je een conflict of misschien zelfs ruzie. Lastig? Gebruik deze zinnen als inspiratie:

  • Ik zie dat je …
  • Ik merk dat je …
  • Je zei dat …

Stap 2: Gevoel

Noem nu welk gevoel jij krijgt bij het gedrag van de ander. Vertel dit vanuit je eigen perspectief, en betrek er geen andere collega’s bij. Het gaat er namelijk om wat jij voelt. Bovendien weet je niet hoe anderen zich erover voelen. Zet dus kracht achter je feedback door het bij jezelf te houden.

Stap 3: Gevolg

De volgende stap in het 4G-model is het gevolg van het gedrag in combinatie met jouw gevoel beschrijven. Houd het ook hier weer zo dicht mogelijk bij jezelf. Zodra je eenmaal je gevoel en het gevolg daarvan hebt beschreven, geef je jouw collega de ruimte om te reageren. Grote kans bijvoorbeeld dat je het gedrag van diegene verkeerd hebt geïnterpreteerd. Nu hebben jullie de ruimte om er samen over te praten.

Stap 4: Gewenst gedrag

Ten slotte vertel je jouw collega welk gedrag je graag in de toekomst zou willen zien. Dus eigenlijk wat diegene moet veranderen aan diens gedrag. En als je ’t ons vraagt is het eigenlijk nog beter om samen tot een oplossing te komen. Zo zijn jullie het er allebei mee eens en voelt je collega zich minder benadeeld.

4G-model voorbeeld

Klinkt het nog wat vaag, feedback geven volgens de 4 G’s? Met deze voorbeelden krijg je er misschien een duidelijker beeld bij.

Voorbeeld

  • Gedrag: “Ik merkte tijdens de meeting van vanochtend dat je weinig input gaf en veel uit het raam keek.”
  • Gevoel: “Daardoor krijg ik het gevoel dat je ongeïnteresseerd was en er eigenlijk weinig zin in had.”
  • Gevolg: “Ik vond het daardoor lastig om de meeting voort te zetten zoals ik het van tevoren bedacht had. Nu was het niet zo productief als ik had gehoopt.”
  • Gewenst gedrag: “Ik zou het fijn vinden als je het aangeeft als je niet in de goede mindset zit om een meeting te houden. Dan kunnen we het verplaatsen naar een moment waarop je er wel 100% in zit.”

Voorbeeld

  • Gedrag: “Ik zie dat je onze meeting steeds cancelt.”
  • Gevoel: “Daardoor krijg ik het gevoel dat je dit project onnodig vindt en het liever niet wilt uitvoeren.”
  • Gevolg: “Hierdoor ben ik te lang bezig met taken die eigenlijk niet nodig zijn. Eigenlijk verspil ik daar dus mijn tijd aan.”
  • Gewenst gedrag: “Wil je me voortaan vertellen waarom je een meeting cancelt? Ook hoor ik het graag zo snel mogelijk als we een project moeten uitstellen of cancelen.”

Voorbeeld

  • Gedrag: “Ik merk dat je steeds mijn werk corrigeert voordat je het doorzet naar de volgende afdeling.”
  • Gevoel: “Daar word ik erg onzeker van. Ik heb het gevoel dat mijn werk niet goed genoeg is.”
  • Gevolg: “Daardoor zit ik steeds over mijn werk te peinzen en ben ik een stuk langzamer.”
  • Gewenst gedrag: “Wil je me voortaan vertellen wat ik fout doe of waarin ik kan verbeteren? Zo kan ik aan mijn skills werken en zijn we er in de toekomst allebei minder werk en tijd aan kwijt.”

Meer oefenen met feedback geven en vragen, met of zonder het 4G-model? Goed idee, want je hebt een hoop aan deze soft skill, in je hele carrière. Gelukkig hebben wij nog meer handige tips voor je klaarstaan, bijvoorbeeld over 360 graden feedback en de STARR-methode.

Key takeaways

  • Het 4G-model is een techniek die je kunt gebruiken tijdens een feedbackgesprek.
  • De 4G-methode is bedoeld om collega’s feedback te geven over hun gedrag. Het is minder geschikt om feedback te geven op iemands werk.
  • Dit zijn de 4 G’s van deze feedbackmethode: gevoel, gedrag, gevolg en gewenst gedrag.
  • Je vertelt welk gedrag je bij je collega ziet, welk gevoel dat bij jou oproept, wat het gevolg is van het gedrag en welk gedrag je in de toekomst van je collega wilt zien.
  • Bij het 4G-model is het belangrijk om dicht bij jezelf en de huidige situatie te blijven.

Tijd om te solliciteren

Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.

Veelgestelde vragen

  • Waar staat het 4G-model voor?

  • De 4G’s in het 4G-model staan voor gedrag, gevoel, gevolg en gewenst gedrag. Je geeft iemand feedback door deze 4 punten langs te gaan.

  • Hoe reflecteer je volgens de 4G's?

  • Je vertelt eerst welk gedrag je bij je collega ziet, wat voor gevoel dit gedrag bij je oproept en wat het gevolg van het gedrag is. Daarna geef je aan welk gewenst gedrag je het liefst vanaf nu bij je collega wilt zien.

  • Wie heeft het 4G-model bedacht?

  • Er is niet echt één specifieke persoon die het 4G-model heeft bedacht. Het is een samenvoeging van verschillende feedbackmethodes uit de psychologie, communicatie, onderwijs en management.