Beoordelingsformulier

Beoordelingsformulieren, als werkgever kun je ze goed gebruiken. Met dit (digitale) document zet jij de ontwikkelpunten en leerdoelen van je medewerker in no time op een rij. Benieuwd naar het gebruik en de inhoud van een beoordelingsformulier? YoungCapital geeft alle details. Lees verder en download ons voorbeeld van een beoordelingsformulier, of stel eenvoudig je eigen document op.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een beoordelingsformulier?

Een beoordelingsformulier is een document dat van pas komt tijdens een beoordelingsgesprek met je medewerker. Je gebruikt het formulier om de prestaties van medewerkers te beoordelen en hen feedback te geven. Als werkgever vul je het beoordelingsformulier voorafgaand aan het gesprek in. In het document staan de criteria waarop je de medewerker gaat beoordelen. Verder noteer je samen afspraken over de ontwikkeling van je werknemer, bijvoorbeeld waar diegene de komende tijd aan gaat werken en hoe.

Je kunt ook andere collega’s bij de beoordeling van je medewerker betrekken. Wijs bijvoorbeeld een feedbackteam aan, dat aan de hand van 360 graden feedback een formulier bijhoudt over de vooruitgang van je medewerker. Deze opmerkingen en feedback neem je uiteindelijk mee naar het beoordelingsgesprek.

Onderwerpen voor een beoordelingsformulier

Als werkgever heb je een hoop te bespreken met je medewerker. Omdat elke medewerker anders is en daarom ook andere ontwikkeldoelen heeft, staat het hoofdonderwerp van een beoordelingsformulier niet vast. Ga daarom voor een algemeen beoordelingsformulier waarmee je je personeel beoordeelt, of kies uit een van de volgende onderwerpen:

  • behulpzaamheid;
  • collegialiteit;
  • communicatie;
  • creativiteit;
  • houding ten opzichte van de leiding;
  • inzicht in de bedrijfscultuur;
  • kennis en vaardigheid;
  • klantgerichtheid;
  • kwaliteit van het werk;
  • nauwkeurigheid;
  • prestatievermogen en productiviteit;
  • representativiteit;
  • vaardigheden.

Template beoordelingsformulier

Heb jij even geluk. Je hoeft namelijk niet zelf een beoordelingsformulier te ontwerpen. Met ons voorbeeld kun je direct aan de slag. Let wel op: beoordelingsformulieren kunnen per branche verschillen. Pas de template daarom aan op de specifieke behoeften, normen en waarden van je bedrijf. Download ’m hier en ga snel aan de slag.

Beoordelingsformulier Template

Beoordelingsformulier maken: stappenplan

Je kunt natuurlijk ook zelf een beoordelingsformulier maken. Hoe je dit precies doet, leggen we je uit.

Stap 1. Bepaal het doel

Tja, met een beoordelingsformulier wil je natuurlijk je werknemer beoordelen. Maar wat wil je daar nou precies mee bereiken? Kies één van de onderwerpen die eerder in dit artikel zijn genoemd, zoals klantgerichtheid, nauwkeurigheid of vaardigheden. Dit onderwerp is het thema van het beoordelingsformulier voor je medewerker. Tip van ons: heb je al eerder een functionerings-, plannings-, beoordelings- of ontwikkelgesprek met je medewerker gevoerd? Dan heeft je werknemer waarschijnlijk al een aantal ontwikkeldoelen voor zichzelf gesteld. Kies een van deze doelen als het hoofdonderwerp van het beoordelingsformulier, dan kun je hier samen gemakkelijker op terugblikken.

Stap 2. Kies een beoordelingsschaal

Inmiddels weet je waar je je medewerker op wil beoordelen, maar nog niet hoe je dit wilt doen. Kies het type beoordelingsschaal dat je wilt gebruiken, zoals een numerieke schaal waarbij de score wordt ingedeeld op een schaal van 1 tot 5. Je kunt ook gaan voor een tekstuele schaal, waarbij je je medewerker beoordeelt met onvoldoende, voldoende, of goed.

Stap 3. Maak de structuur op

Als werkgever kies je zelf hoe de opmaak van het beoordelingsformulier voor het beoordelingsgesprek met je werknemer eruitziet. Geen inspiratie? Het onderstaande voorbeeld helpt je op weg. In het voorbeeld staat het thema ‘communicatie’ centraal.

Voorbeeld opmaak beoordelingsformulier over communicatie

Gegevens
Naam medewerker
Functietitel
Datum in dienst
Beoordelingsperiode
Huidig salaris
Naam beoordelaar

Toelichting
Onvoldoende Het functioneren is niet naar verwachting. O
Matig Het functioneren is redelijk, maar nog niet voldoende. M
Voldoende Het functioneren is zoals verwacht. V
Goed Het functioneren is beter dan verwacht. G
Uitstekend Het functioneren is uitzonderlijk goed. U

Algemene communicatie O M V G U
De medewerker communiceert op een respectvolle en professionele manier. O O O O O
De medewerker luistert actief en toont betrokkenheid. O O O O O
De medewerker maakt gebruik van vakjargon. O O O O O

Communicatie bij feedback O M V G U
De medewerker reageert positief op feedback en past dit toe. O O O O O
Feedback wordt op een respectvolle en professionele manier gecommuniceerd. O O O O O
De medewerker geeft duidelijke en specifieke feedback aan collega's. O O O O O

Communicatie binnen het team O M V G U
De medewerker neemt actief deel aan het team. O O O O O
Het communiceren van de medewerker draagt bij aan een effectieve samenwerking binnen het team. O O O O O
Gespreksbijdragen van de medewerker zijn relevant en inspirerend voor het team. O O O O O

Stap 4. Voeg ruimte toe voor feedback en ontwikkelpunten

Zorg ervoor dat er in het beoordelingsformulier voldoende ruimte is voor feedback en ontwikkelpunten. Tip: vul pas nadat je de score van je medewerker gezamenlijk hebt besproken de leerdoelen en ontwikkelpunten van je werknemer in. Dit mag je alleen doen, maar ook gezamenlijk, zodat je medewerker zelf kan nadenken over eigen ontwikkelpunten leerdoelen.

Voorbeeld ontwikkelpunten en feedback

Feedback werkgever

Leerdoelen en ontwikkelpunten medewerker

Vergeet ook het vak voor extra opmerkingen niet. Deze ruimte is bedoeld voor aanvullende notities, bijvoorbeeld onderwerpen die je niet mag vergeten tijdens een opvolgend gesprek.

Overige comments
Extra opmerkingen…

Is het beoordelingsformulier volledig ingevuld? Dan bewaar je ’m in je personeelsdossier van je medewerker. Zo voorkom je dat het document verloren gaat en kun je het er makkelijk bij pakken tijdens toekomstige gesprekken.

Key takeaways

  • Een beoordelingsformulier gebruik je tijdens een beoordelingsgesprek om de prestaties van je medewerker te evalueren.
  • Op basis van de eerdere prestaties en ontwikkelpunten van je medewerker bepaal je het thema van het beoordelingsformulier.
  • De opmaak van een beoordelingsformulier kan variëren. Bijvoorbeeld door de score die je gebruiktof het onderwerp dat je bespreekt.
  • In het document is ook ruimte voor feedback, ontwikkelpunten en extra opmerkingen.
  • Je bewaart het formulier in het personeelsdossier van je medewerker.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat moet er in een beoordelingsformulier?

  • In een beoordelingsformulier verwerk je feedback over je medewerker met behulp van een beoordelingsschaal. Onderaan het formulier noteer je de leerdoelen en ontwikkelpunten van je medewerker.

  • Hoe maak je een goed beoordelingsformulier?

  • In dit artikel leggen we je uit hoe je zelf een beoordelingsformulier maakt. En wanneer je geen zin hebt om dit document zelf in elkaar te flansen, kun je ons voorbeeld downloaden.