Feedbackformulier

Met een feedbackformulier verzamel je (je raadt het nooit) feedback. Met deze feedback haal je het beste uit je bedrijf, bijvoorbeeld omdat je aanpassingen maakt op basis van negatieve reviews. Reden genoeg om een goed feedbackformulier bij de hand te hebben. Gelukkig ben je bij YoungCapital aan het juiste adres. In dit artikel leggen we je uit hoe zelf zo’n formulier maakt. Check it out.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Soorten feedbackformulieren

Een feedbackformulier biedt jou als werkgever dus inzicht in de sterke en zwakke punten van je bedrijf. Denk je nu: huh, maar een feedbackformulier gaat toch om de prestaties van mijn werknemer? Dat klopt, bij YoungCapital hebben we namelijk drie soorten feedbackformulieren: een feedbackformulier voor werknemers, klanten en gasten, maar ook een beoordelingsformulier en een 360 graden feedback formulier. Natuurlijk kun je ze ook anders insteken, maar hoe je ze op onze manier inzet? We leggen het je uit.

Feedbackformulier

Een feedbackformulier geeft zowel medewerkers als klanten de kans om jouw bedrijf te voorzien van feedback. Verstuur je het formulier intern? Dan voer je dus eigenlijk een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Verstuur je jouw formulier, ook wel enquête of peiling genoemd, extern? Dan geef je jouw klanten de kans om hun meningen en ervaringen te delen. Hoe je zo’n enquête precies opzet, lees je later in dit artikel.

360 graden feedback formulier

Een 360 graden feedback formulier wordt gebruikt voor het geven van 360 graden feedback. Dit doet een anoniem feedbackteam dat uit meer dan twee personen bestaat. Als werkgever ben je alleen betrokken aan het begin en aan het einde van dit proces. Download ons voorbeeld of check het 360 graden feedback formulier artikel en ontwerp een formulier dat bij jouw bedrijfsdoelen past.

Beoordelingsformulier

Als werkgever gebruik je een beoordelingsformulier bijvoorbeeld tijdens een beoordelingsgesprek om je medewerker te beoordelen over een bepaalde periode. Heb je nog geen beoordelingsformulier op zak? Download dan ons voorbeeld of steek de handen uit de mouwen en ga, met de hulp van ons beoordelingsformulier artikel, zelf aan de slag.

Dus, wil je de feedback vooral richten op jouw medewerkers? Kies dan voor een beoordelingsformulier of een 360 graden feedback formulier. En richt je je liever op klanten? Check dan het onderstaande stappenplan, waarmee je in no time zelf een feedbackformulier opzet.

Zelf een feedbackformulier maken

Het doel van een feedbackformulier is het verzamelen van ervaringen en meningen van klanten. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je enquête niet te lang is en voldoet aan de juiste vragen. Om er zeker van te zijn dat jouw feedbackformulier er straks tip-top uitziet, helpt ons stappenplan je op weg.

Stap 1. Bepaal het doel

Bepaal wat het doel van het feedbackformulier is. Wil je bijvoorbeeld algemene tevredenheid meten, specifieke producten evalueren of feedback verzamelen over de klantenservice? Er kunnen ook meerdere diensten of producten zijn die je aan de hand van je feedbackformulier wilt laten evalueren. Maak in dat geval een lijst van de belangrijkste thema's en categorieën, bijvoorbeeld productkwaliteit, klantenservice, levering en gebruiksvriendelijkheid.

Stap 2. Formuleer gerichte vragen

Formuleer specifieke en gerichte vragen die betrekking hebben op de thema's en categorieën die voor jou belangrijk zijn. Zorg ervoor dat de vragen in je feedback formulier duidelijk zijn voor de respondenten. Hulp nodig? Check de onderstaande voorbeelden.

Productkwaliteit

  1. Hoe tevreden ben je over de kwaliteit van ons product? Leg uit waarom.
  2. Zijn er specifieke onderdelen van het product die verbeterd kunnen worden?

Klantenservice

  1. Heb je recentelijk contact gehad met onze klantenservice? Zo ja, kunt u uw ervaring delen?
  2. Heb je suggesties om onze klantenservice te verbeteren?

Je kunt er ook voor kiezen om een Likertschaal te gebruiken. Dit is een feedbackformulier met stellingen waarbij klanten je bedrijf beoordelen met het inkleuren of selecteren van bolletjes. In het onderstaande voorbeeld zie je hoe een Likertschaal werkt.

Legenda Likertschaal

Sterk mee oneens 1
Mee oneens 2
Neutraal 3
Mee eens 4
Sterk mee eens 5

Klantenservice 1 2 3 4 5 N.v.t
De klantenservice reageert snel op mijn vragen of problemen. O O O O O O
Ik voel mij goed geïnformeerd na het contact met de klantenservice. O O O O O O
Ik ben tevreden met de geboden oplossing voor mijn probleem door de klantenservice. O O O O O O
De vriendelijkheid van de klantenservicemedewerkers heeft een positieve indruk op mij achtergelaten. O O O O O O
Ik zou de service van dit bedrijf aanbevelen aan anderen. O O O O O O

Tip van ons: zorg er altijd voor dat je feedbackformulier gebruiksvriendelijk is. Formuleer de vragen of stellingen daarom in eenvoudige taal en plaats ze in een logische volgorde.

Stap 3. Voeg een dankwoord toe

Sluit het formulier af met een thank you voor de tijd en moeite van de klant. Laat weten dat je hun feedback waardeert.

Stap 4. Het feedbackformulier testen

Voordat je het feedbackformulier breed verspreidt, test je het met een klein aantal klanten om eventuele problemen met de formulering of de lay-out te achterhalen.

Stap 5. Het feedbackformulier verspreiden

It’s time. Stuur het feedbackformulier naar klanten via een methode die je zelf het handigst vindt. Gebruik bijvoorbeeld e-mail, je website, sociale media of zelfs een fysieke vorm, afhankelijk van je voorkeur.

Stap 6. Analyseer en reageer op feedback

Feedback verzamel je niet voor niks. Analyseer de ontvangen feedback daarom grondig. Ontdek patronen, sterke punten en gebieden voor verbetering. Neem vervolgens actie op basis van de verkregen inzichten.

Stap 7. Communiceer resultaten en genomen maatregelen

Last but not least: communiceer de feedbackresultaten aan je klanten en geef aan welke maatregelen je hebt genomen als reactie op hun suggesties. Hiermee toon je transparantie en klantgerichtheid.

Key takeaways

  • Met een feedbackformulier krijg je overzicht in de ervaringen en meningen van jouw klanten.
  • Een feedbackformulier kun je intern versturen, dat heet een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Je kunt ook kiezen voor andere feedbackformulieren, bijvoorbeeld een 360 graden feedback formulier of een beoordelingsformulier.
  • Stappenplan voor het maken van een feedbackformulier: bepaal je doel, formuleer vragen of bedenk stellingen en schrijf een dankwoord. Vervolgens test en verstuur je het formulier en verwerk de feedback, waarna je de resultaten en maatregelen communiceert aan je klanten.

Young Magazine

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Hoe maak je een feedbackformulier?

  • YoungCapital to the rescue. Gebruik het stappenplan uit dit artikel en creëer in no time je eigen feedbackformulier.

  • Welke vragen stel je in een feedbackformulier?

  • Stel vragen die relevant zijn aan jouw bedrijf en de specifieke doelen die je wilt evalueren. Denk aan vragen over je klantenservice, producten of de levering van deze producten.