Arbeidsconflicten

Je ontkomt er niet aan: arbeidsconflicten. Hoe dan ook krijg je weleens te maken met situaties waarin het even niet lekker loopt tussen medewerkers of tussen jou en je werknemer. Meestal kom je gelukkig onbeschadigd uit zo'n conflict door het uit te praten. Maar hé, soms kunnen die kleine onenigheden uitgroeien tot iets groters, en in het ergste geval zelfs leiden tot een medewerker die even een break nodig heeft. Wil je meer weten over arbeidsconflicten? Je bent bij YoungCapital aan het juiste adres. Check hier al onze info.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een arbeidsconflict?

Meningsverschillen op de werkvloer bestaan en zijn oké. Maar als er toch ruzie losbarst en het niet wordt opgelost, dan krijg je te maken met een arbeidsconflict. Een arbeidsconflict is onenigheid tussen twee of meer medewerkers of tussen jou en je werknemer. Zo'n conflict op werk is niet bepaald gezond en leidt tot verschillende gevolgen voor zowel jou als je medewerkers, namelijk:

Positief klinkt het in ieder geval niet. Daarom is het belangrijk om arbeidsconflicten zoveel mogelijk te voorkomen of zo snel mogelijk op te lossen. Maar hoe ontstaan zulke conflicten op werk eigenlijk? Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

Conflicten op de werkvloer voorbeelden

Arbeidsconflicten zijn er in allerlei soorten en maten en ontstaan door verschillende redenen. Niet alleen medewerkers krijgen ermee te maken. Ook kun je als werkgever een arbeidsconflict met een medewerker hebben. Wat voor een soorten conflicten zijn er nu precies? Hier zijn wat voorbeelden:

Discriminatie op de werkvloer

Discriminatie op de werkvloer is een arbeidsconflict waarbij een medewerker sterk benadeeld wordt om diens etniciteit, geloofsovertuiging, geaardheid, leeftijd of een ander kenmerk. Dit leidt tot gevoelens van frustratie, onrust, verdriet en eenzaamheid. En da's natuurlijk totaal niet acceptabel, niet in het dagelijks leven en niet op werk. Wil je hier meer over weten? Lees onze pagina over discriminatie op de werkvloer.

Machtsconflicten

Stel: je hebt een team dat verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van een nieuw product. In dit team hebben twee ervaren medewerkers, Sarah en Alex, verschillende ideeën over de beste aanpak voor het project. Sarah gelooft dat haar idee de juiste weg is en wil graag de leiding nemen bij de uitvoering ervan. Maar Alex is overtuigd van zijn aanpak en wil de leiding nemen op basis van zijn visie. Beide medewerkers staan niet klaar om om compromissen te sluiten of elkaars ideeën serieus te overwegen. Hierdoor ontstaat er een machtsconflict, waarbij ze beiden proberen de controle over het project te krijgen. Dit kan leiden tot spanningen, verminderde teamproductiviteit en uiteindelijk de kwaliteit van het project beïnvloeden.

Ruzie op de werkvloer

Een ruzie kan ontstaan om verschillende redenen. Misschien is er een groot meningsverschil tussen twee medewerkers en zijn ze allebei te gefrustreerd om erover te praten. Of wie weet botsen twee werknemers wel enorm qua normen en waarden, waardoor ze niet met elkaar op kunnen schieten. Dit soort arbeidsconflicten zijn cruciaal om op te lossen, want je medewerkers moeten aan het einde van de dag wel door een deur kunnen.

Conflicten tijdens projecten

Je kent 't vast: je gaat aan de slag met een project, maar medewerkers zijn het niet eens met elkaar wat betreft de uitvoering. Meestal valt dit uit te praten, maar soms blijven medewerkers zo sterk bij hun eigen mening dat er een conflict rondom het creatieve proces ontstaat. Niet handig natuurlijk, want zo kom je nergens met je project.

Arbeidsconflicten oplossen

Merk je een arbeidsconflict op de werkvloer op? Tijd om de oorzaak op te sporen en het conflict voor eens en altijd op te lossen. Gelukkig zijn er verschillende hulpmiddelen waarmee jij snel en effectief conflicten tussen medewerkers kunt fiksen. Hier zijn een paar aandachtspunten die vast handig zijn:

1. Zoek de oorzaak

Voor je een arbeidsconflict aanpakt, moet je eerst de oorzaak weten. Anders kun je 't ook niet oplossen. Plan hiervoor bemiddelingsgesprekken met de betrokken medewerkers in en start een open gesprek. Hierbij is het belangrijk om onpartijdig te blijven en naar alle kanten van het verhaal te luisteren, zodat de medewerkers zich gehoord voelen. Let hierbij vooral op dat het gesprek constructief en objectief blijft. Medewerkers moeten nu juist niet met de vingers naar elkaar wijzen, maar juist uitleggen wat hen frustreert en hoe dat opgelost moet worden.

2. Reageer snel

Laat een arbeidsconflict niet wachten en reageer het liefst zo snel mogelijk. De bom hoeft maar een keer te ontploffen en je krijgt al te maken met zieke medewerkers of werknemers die ontslag willen nemen. En dat wil je natuurlijk het liefste voorkomen.

3. Kies voor mediation

Steeds meer werkgevers en werknemers gaan hiervoor bij arbeidsconflicten: mediation. Hierbij komt er een onafhankelijke en neutrale bemiddelaar, genaamd een mediator, langs bij jou op de werkvloer om arbeidsconflicten op te lossen. Dit is misschien geschikt voor jou als werkgever, omdat het oplossen van conflicten toch veel geduld en professionaliteit nodig heeft. Zo’n neutrale partij is ook handig als het conflict tussen jou en je werknemer speelt. Op onze pagina over mediation arbeidsconflict lees je er alles over.

4. Schakel een bedrijfsarts in

Wist je dat je een bedrijfsarts bij een arbeidsconflict kunt inschakelen? Da's eigenlijk best logisch, want ziek melden bij een arbeidsconflict komt vaak voor. Het is een manier om de situatie even te verlaten en mentaal tot rust te komen. De bedrijfsarts kan in dit geval advies geven over het oplossen van een arbeidsconflict. Hierbij geldt ook: de bedrijfsarts moet neutraal en onpartijdig blijven.

5. Ga naar de kantonrechter

Komen jij en je werknemers er niet uit? Dan kan een kantonrechter ook helpen om het arbeidsconflict op te lossen. Let wel op dat dit een ingrijpende keuze is en dat de sfeer op werk hierdoor mogelijk slechter wordt. Want tja, niemand wil een ander voor de rechter slepen.

Young Magazine

Key takeaways

  • Arbeidsconflicten zijn onenigheden tussen medewerkers of tussen werkgever en werknemer.
  • Deze conflicten kunnen leiden tot negatieve gevolgen zoals werkstress, verminderde concentratie en verzuim.
  • Voorbeelden van conflicten zijn discriminatie, machtsconflicten, ruzies en conflicten tijdens projecten.
  • Voor je een arbeidsconflict oplost, moet je de oorzaak vinden en snel reageren.
  • Mediation bij een arbeidsconflict is een goede optie als je het zelf niet aan kunt pakken.
  • Ook de bedrijfsarts kan helpen, vooral omdat ziek melden bij een arbeidsconflict vaak voorkomt.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat zijn arbeidsconflicten?

  • Arbeidsconflicten zijn onenigheden tussen medewerkers of tussen werkgevers en werknemers in een organisatie, die kunnen leiden tot stress en verminderde productiviteit.

  • Hoe los je arbeidsconflicten op?

  • Los arbeidsconflicten op door snel de oorzaak te achterhalen, mediation te overwegen en eventueel een bedrijfsarts in te schakelen. Blijf hierbij altijd onpartijdig en neutraal en bied een goed luisterend oor.