DISC

Zucht, je wordt doodmoe van die collega die maar niet ophoudt over z’n rood-blauw-geel-groen-persoonlijkheid. Maar ergens ben je ook wel benieuwd: wat houdt de DISC-methode nou precies in en hoe zit het achterliggende DISC-model in elkaar? Daarom is het tijd voor een simpele DISC-model uitleg. Daarin vertellen we je in begrijpelijke taal wat de verschillende DISC-kleuren inhouden, waar deze theorie op is gebaseerd en wat je eraan hebt. We sluiten af met tips die van pas komen bij het invullen van de DISC-test. Handig als je stiekem toch wel benieuwd bent of je nou groen, rood, blauw of geel bent.

Wat is DISC?

De DISC-test is een bekende persoonlijkheidstest die wordt gebruikt om gedragsstijlen te analyseren en begrijpen. De test is gebaseerd op het DISC-model: een makkelijk te begrijpen model dat je inzicht geeft in het gedrag, de communicatie, de krachten en valkuilen van jezelf én anderen. De letters ‘DISC’ staan voor de vier hoofddimensies van gedrag die dit model meet:

  • Dominantie (D): in welke mate is iemand resultaatgericht en daadkrachtig.
  • Invloed (I): in welke mate is iemand gericht op communicatie en interactie.
  • Stabiliteit (S): in welke mate is iemand gericht op harmonie en samenwerking.
  • Conformiteit (C): in welke mate is iemand nauwkeurig en gestructureerd.

Zoals je ziet, is aan elke letter een kleur gekoppeld. Daarom wordt het ook wel het DISC-kleurenmodel of de DISC-kleurentest genoemd.

DISC-model uitleg

Kleuren, letters, hoofddimensies van gedrag … Begrijp je het nog? We duiken iets dieper de DISC-methode in om je het model uit te leggen. Om bij het begin te beginnen: het DISC-model is gebaseerd op onderzoek van de Amerikaanse psycholoog William Moulton Marston. Op basis van gedragsobservaties kwam hij tot de conclusie dat het gedrag van mensen op twee assen te plaatsen is: de as taakgericht – mensgericht en de as introvert – extravert.

Taakgericht vs. mensgericht (van boven naar beneden)

  • Taakgerichte mensen beslissen op basis van argumenten. Ze hebben heus wel emoties, maar maken beslissingen op basis van logische analyses. Ze focussen meer op de taak, dan op de relatie met anderen.

  • Mensgerichte mensen beslissen met hun hart. Ze focussen zich meer op de relatie dan op de taak. Emoties zijn leidend en gevoel bepaalt hun acties.

Introvert vs. extravert (van links naar rechts)

  • Introverte mensen halen energie uit alleen zijn. Zij hebben een voorkeur voor een-op-eencontact en zijn vaak voorzichtig en beschouwend.

  • Extraverte mensen halen energie uit contact met anderen. Ze handelen vaak voordat ze denken en doen dat ook nog eens in een hoog tempo.

De vier kwadranten van het DISC-model

Omdat de twee assen elkaar kruisen, ontstaan er vier kwadranten. Dat zijn de vier gedragsstijlen van het DISC-model die we hierboven al noemden.

  • Extravert & taakgericht: dominantie (DISC rood)
  • Extravert & mensgericht: invloed (DISC geel)
  • Introvert & mensgericht: stabiliteit (DISC groen)
  • Introvert & taakgericht: conformiteit (DISC blauw)

In onze artikelen over de verschillende DISC-kleuren vind je de uitgebreidere betekenis van de betreffende kleur en de bijhorende gedragsstijl.

Waarom de DISC-test?

Het handige aan de DISC-test is dat ie met een schaal werkt. Hoe hard je collega ook roept dat ie rood is, iedereen heeft alle vier de DISC-gedragsstijlen in meer of mindere mate in zich. Eén, twee of soms zelfs drie van de DISC-stijlen voeren de boventoon, maar ook de kleuren waar je lager op scoort zeggen veel over jou. Niet één DISC-analyse geeft dan ook dezelfde uitkomst, wat de test heel persoonlijk en nauwkeurig maakt. En dat terwijl de DISC met slechts vier kleuren zo lekker overzichtelijk en goed te begrijpen is.

De DISC-test geeft je inzicht in je eigen gedrag en dan van anderen. Dat is heel waardevol, want daardoor kun je anderen benaderen op een manier die zij fijn vinden. Als je bijvoorbeeld begrijpt hoe je collega in elkaar steekt, verplaats je je veel makkelijker in diegene. Da’s goed voor jullie onderlinge verhouding, samenwerking en de communicatie tussen jullie.

DISC-test invullen

Vind je het stiekem best een beetje spannend om een persoonlijkheidstest als DISC in te vullen? Snappen we, want stel je voor dat de uitslag bijvoorbeeld totaal niet past bij het plaatje wat je van jezelf in je hoofd hebt. Om je gerust te stellen: uit onze ervaring is de analyse die zo’n test van je maakt juist vaak on point. En het is ook best geinig om nieuwe inzichten in jezelf op te doen. Dus eh, maak die DISC-test nou maar gewoon. Met onze tips in je achterhoofd komt dat zeker goed.

  • Kies een betrouwbare bron. Er zijn online nogal wat DISC-tests te vinden, zowel gratis als betaald. De tests zijn niet allemaal erkend en even uitgebreid, dus check de bron goed. Welke test voor jou geschikt is, hangt af van waar je ’m voor nodig hebt. Als het je bijvoorbeeld gewoon geinig lijkt om te weten welke kleur je bent, is een korte gratis test prima. Maar als je de uitslag voor je werk nodig hebt, pak je het beter wat professioneler aan. Vraag je leidinggevende of een collega van de HR-afdeling dan eens of zij je kunnen helpen.

  • Luister naar je intuïtie. Bij de DISC-test krijg je meerdere sets met stellingen voorgeschoteld. Per set kies je de stelling die het meest en die het minst van toepassing op je is. Omdat er zoveel te kiezen valt, heb je af en toe vast de neiging om van antwoord te switchen. Ons advies: niet doen, want je eerste ingeving is vaak de beste.

  • Bekijk je hele DISC-profiel. Bij de DISC-test zijn álle kleuren belangrijk. Focus je als je de uitslag bekijkt dus niet te veel op welke kleur jij “bent”, maar richt je op je volledige DISC-profiel. Natuurlijk springen de overheersende kleur(en) in het oog, maar de kleuren waar je lager op scoort zorgen juist voor belangrijke nuances.

  • Neem de uitslag met een korreltje zout. Waarschijnlijk kun je je niet volledig vinden in de uitslag, en dat hoeft ook niet. Pik de voor jouw waardevolle inzichten eruit, die geven je zelfkennis al een lekkere boost.

Key takeaways

  • Het DISC-model geeft je inzicht in het gedrag, de communicatie, krachten en valkuilen van jezelf en van anderen. DISC staat voor Dominant, Invloed, Stabiliteit en Conformisme.
  • De vier gedragsstijlen hebben elk een kleur: rood, groen, geel en blauw. Vandaar de naam DISC-kleurenmodel.
  • Het model is gebaseerd op het werk van psycholoog William Moulton Marston. Hij plaatst gedrag in een kwadrant met de assen taakgericht – mensgericht en introvert – extravert.
  • De DISC-test werkt met een schaal. Daardoor krijgt iedereen een unieke uitslag.
  • Kies een betrouwbare bron voor de test, luister bij het invullen naar je intuïtie, bekijk je volledige DISC-profiel en neem de uitslag met een korreltje zout.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Waar staat DISC voor?

  • DISC staat voor Dominant, Invloed, Stabiliteit en Conformiteit. Dat zijn de vier gedragsstijlen waar dit model inzicht in geeft.

  • Welke 4 hoofd DISC-types zijn er?

  • Dat zijn Dominant (rood), Invloed (geel), Stabiliteit (groen) en Conformisme (blauw). Iedereen heeft deze kleuren in meer of mindere mate in zich. Jouw scores op de verschillende kleuren vormen samen jouw unieke DISC-profiel.

  • Wat is een DISC-test?

  • Dat is een persoonlijkheidstest gebaseerd op het DISC-methode (meer uitleg over deze methode vind je in ons artikel). Deze test helpt je om meer inzicht te krijgen in je gedragsvoorkeuren en die van anderen.

  • Wat is het verschil tussen DISC en Insights kleuren?

  • Deze modellen worden allebei gebruikt om gedragsstijlen en communicatievoorkeuren in kaart te brengen, maar hebben een andere theoretische basis. Het DISC-model heeft bijvoorbeeld maar vier kleuren, terwijl Insights Discovery er acht heeft.

  • Is er een verband tussen het DISC-model en de persoonlijkheidstheorie van Carl Jung?

  • Die is er zeker. De bedenker van DISC, William Moulton Marston, kende Jung’s persoonlijkheidstheorie namelijk. Hij gebruikte die niet direct als basis, maar er zijn wel overeenkomsten tussen de vier gedragsstijlen van het DISC-model en Jung’s typen.