Competentie: kwaliteitsgerichtheid

Is goed genoeg voor jou niet goed genoeg? Grote kans dat jij een kwaliteitsgericht type bent. Kwaliteitsgerichtheid draait namelijk om topkwaliteit leveren en het steeds maar beter willen doen. Daar zijn ze in het bedrijfsleven dol op, dus het kan geen kwaad om deze competentie te ontwikkelen als kwaliteitsgericht werken niet jouw sterkste punt is. In dit artikel vind je daar oefeningen voor. Voorbeelden hebben we ook, zodat je makkelijk checkt je of jij deze competentie bezit. Of sta even stil bij de valkuilen, voordat je de lat straks té hoog legt.

Kwaliteitsgericht betekenis

Als je kwaliteitsgericht bent, stel je hoge eisen aan de kwaliteit van je werk en dat van anderen. Jouw standaard ligt hoog en het kan altijd beter. Als je je werk niet goed genoeg vindt, doe je er dan ook alles aan om het te verbeteren. Je staat daarbij open voor advies van anderen en schiet niet in paniek van feedback en (opbouwende) kritiek. Daar leer je juist van.

Kwaliteitsgerichtheid is niet alleen een competentie. Ook een heel bedrijf kan kwaliteitsgericht zijn. Zo’n bedrijf vindt het erg belangrijk om diensten of producten van topkwaliteit te leveren. Als je bij een kwaliteitsgericht bedrijf werkt, kun je goede kwaliteit beter zelf maar ook belangrijk vinden.

Vergelijkbare competenties

Kwaliteitsgerichtheid draait om altijd maar resultaten van de beste kwaliteit afleveren. Je hebt een duidelijk doel voor ogen waar je altijd voor gaat, en daarom heeft deze competentie wel wat weg van doelgericht zijn. Maar er is ook een verschil tussen de twee. Bij doelgerichtheid ligt de focus op efficiëntie en resultaten behalen, ook als dat betekent dat de kwaliteit wat minder is. Bij kwaliteitsgerichtheid is dat juist andersom: een goede kwaliteit is het hoogste doel, en het is niet zo erg als het een keer wat meer tijd kost om dat doel te behalen.

Een andere competentie die een link heeft met kwaliteitsgerichtheid, is nauwkeurigheid. Als pietje-precies zijn je kansen op succes immers groter dan wanneer je een sloddervos bent. Verder gaat kwaliteitsgericht werken vaak samen met verantwoordelijkheid: je levert graag werk van topkwaliteit af omdat je weet hoe belangrijk dat is. Oftewel, je voelt je (mede)verantwoordelijk voor de prestaties van het bedrijf waar je werkt.

Voorbeelden van kwaliteitsgerichtheid

Tuurlijk lever je liever geen werk van flutkwaliteit af, maar of je dan meteen kwaliteitsgericht bent? Tja, dat valt te bezien. Aan de hand van onze checklist ontdek je makkelijk of je deze écht competentie bezit. Kwaliteitsgerichte mensen:

  • Zijn kwaliteitsbewust en weten aan welke eisen een product of dienst moet voldoen.
  • Voelen zich verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun eigen werk en dat van collega’s.
  • Zijn niet tevreden met ‘goed genoeg’.
  • Ondernemen actie als de kwaliteit niet op orde is.
  • Proberen fouten zoveel mogelijk te voorkomen, ook onder tijdsdruk.
  • Controleren hun werk meerdere keren op fouten.
  • Hebben oog voor detail.
  • Staan open voor kritiek.
  • Vragen advies aan een collega als ze niet zeker zijn van hun werk.
  • Leren continu bij, bijvoorbeeld via een training.

Kwaliteitsgerichtheid valkuilen

Je slaat door in je kwaliteitsgerichtheid als je alles altijd maar perfect wilt doen. Je bent dan overdreven perfectionistisch en legt de lat zó hoog dat het vermoeiend wordt, voor jezelf en voor anderen. Zelfs de kleinste, onbelangrijke klusjes geef je al je aandacht. Dat kost nogal wat tijd, misschien zelfs zoveel dat je je werk niet afkrijgt. Overspannenheid of een burn-out ligt dan op de loer. Niet gezond en ook helemaal niet nodig, want je mag best eens een zesje scoren in plaats van altijd maar een dikke tien.

Waarom is kwaliteitsgerichtheid belangrijk?

Kwaliteitsgerichtheid levert veel op, dat verbaast je vast niet. Denk aan tevreden klanten die steeds weer terugkeren, concurrentievoordeel en kostenbesparing, bijvoorbeeld omdat je dure herstelacties en productterugroepingen voorkomt. Door kwaliteit te leveren bouw je ook lekker aan de reputatie van het bedrijf, en dat vergroot dan weer de kansen op langetermijnsucces.

Klantgericht werken is dan ook in veel functies belangrijk. Maar in bepaalde beroepen is deze competentie echt een must. Dan hebben we het vooral over functies die gericht zijn op het leveren van producten en het verlenen van diensten. Klanten worden bijvoorbeeld blij van kwaliteitsgerichte schilders (de verf moet natuurlijk wel strak op de muren zitten) en accountants (zo weten ze zeker dat de cijfertjes kloppen). Andere voorbeelden zijn chirurg, verpleegkundige, leraar basisonderwijs en tekstschrijver.

Kwaliteitsgerichtheid ontwikkelen

De een is van nature wat perfectionistischer aangelegd dan de ander, maar iedereen kan kwaliteitsgericht(er) worden. Daar is natuurlijk wel wat oefening voor nodig.

  • Vraag om feedback. Is er duidelijk ruimte voor verbetering, maar weet je niet precies hoe je de kwaliteit omhoog krijgt? Vraag vooral om feedback aan ervaren collega’s of je leidinggevende. Zo hoef je niet alles zelf te ontdekken, maar leer je direct van de pro’s. En eh, feedback is sowieso belangrijk binnen kwaliteitsgericht werken, dus daar raak je dan alvast vertrouwd mee.
  • Gebruik checklists. Hoe systematischer je werkt, hoe kleiner de kans dat je fouten maakt. Maak voor belangrijke taken of projecten daarom een checklist met de belangrijkste punten die je moet controleren. Zo voorkom je stomme missers en gaat de kwaliteit omhoog.
  • Blijf leren. Om werk van hoge kwaliteit te leveren, moeten je kennis en skills natuurlijk wel up-to-date zijn. Zorg er daarom voor dat je op de hoogte blijft van de laatste trends in je vakgebied. Dat doe je bijvoorbeeld door vakliteratuur te lezen, podcasts te luisteren of een cursus te volgen.
  • Doe aan zelfreflectie. Kijk aan het einde van de dag of week eens terug op je werk, en dan met name naar de kwaliteit. Waar ben je tevreden over? Wat kan er beter? En welke werkzaamheden verdienen meer aandacht? Noteer je observaties en maak een plan om de kwaliteit stap voor stap te verbeteren.

Kwaliteitsgerichtheid aantonen

Kwaliteitsgerichtheid is een waardevolle competentie, da’s inmiddels wel duidelijk. Logisch dus dat je tijdens je zoektocht naar een nieuwe baan wilt laten zien dat je kwaliteitsgericht werkt. Het liefst doe je dat met concrete voorbeelden, bijvoorbeeld uit je vorige baan. Zet ze in je motivatiebrief of vertel erover tijdens je sollicitatiegesprek. Inspo nodig? Hebben we voor je:

Kwaliteitsgerichtheid aantonen: voorbeeld 1

‘In mijn vorige functie was ik verantwoordelijk voor de oplevering van een groot project. Samen met mijn team heb ik elke fase van het project uitgebreid geanalyseerd en gedubbelcheckt voor een zo goed mogelijk eindresultaat. Uiteindelijk hebben we het project vlekkeloos afgerond en de opdrachtgever was enorm tevreden. Door zo nauwkeurig te werken, hebben we de klant dus echt weten te overtuigen.’

Kwaliteitsgerichtheid aantonen: voorbeeld 2

‘Bij mijn vorige baan zag ik dat we een paar dingen echt beter konden doen. De werkprocessen liepen gewoon niet lekker en dat was slecht voor onze klanten. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik alles onder de loep genomen. Ik kwam erachter dat we een paar simpele dingen konden aanpassen om veel betere resultaten te krijgen. Zo hebben we een nieuwe kwaliteitsprocedure opgezet en dat werkte supergoed. We maakten veel minder fouten en onze klanten waren heel blij.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: kwaliteitsgerichtheid houdt in dat je hoge eisen stelt aan het werk van jezelf en anderen. Ook vind je dat het altijd beter kan.
  • Voorbeeld: je bent kwaliteitsgericht als je je verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van je werk, ‘goed genoeg’ niet goed genoeg is en actie onderneemt bij matige kwaliteit.
  • Valkuil: als alles altijd perfect moet zijn, ben je overdreven perfectionistisch. Je legt jezelf dan onnodig veel druk op en raakt mogelijk zelfs overspannen.
  • Belang: kwaliteitsgerichtheid zorgt onder andere voor tevreden klanten, concurrentievoordeel, kostenbesparing en een goede reputatie.
  • Ontwikkelen: door te oefenen kan iedereen kwaliteitsgerichtheid ontwikkelen. Reflecteer bijvoorbeeld op de kwaliteit van je werk en vraag om feedback.

Veelgestelde vragen

  • Wat is de betekenis van kwaliteitsgericht?

  • Dat betekent dat je de kwaliteit van je werk en dat van je collega’s heel belangrijk vindt. Je legt de lat hoog en vindt dat het altijd beter kan.

  • Wat is kwaliteitsbewustzijn?

  • Kwaliteitsbewustzijn houdt in dat je weet aan welke kwaliteitseisen de producten of diensten die je levert moeten voldoen. Simpel gezegd weet je dus wat goede kwaliteit is. Dat komt uiteraard van pas als je kwaliteitsgericht werkt.

  • Wat is kwaliteitsbewust handelen?

  • Dat houdt in dat je in je werkzaamheden continu aandacht hebt voor de kwaliteit van de producten en diensten die je levert. Dat doe je als je kwaliteitsgericht werkt.