Master je chaos, niet je takenlijst. Dit is de basis van de Getting Things Done methode. Je herkent het waarschijnlijk wel, op je werk loop je soms over van de taken. Voeg daarom wat meer structuur toe aan je werkwijze met de GTD-methode. Wat dat is? Met de door YoungCapital uitgewerkte Getting Things Done methode krijg jij meer grip op jouw takenlijst.
Wat is de GTD-methode?
De Getting Things Done methode, afgekort de GTD-methode, is ontwikkeld door David Allen. Het is de ultieme strategie om efficiënt te werken, je takenlijst te temmen en je productiviteit to the max te pushen. Het idee achter deze methode is: hoe meer informatie er in je hoofd rondslingert, hoe moeilijker het is om te beslissen waar je je aandacht op moet richten. Hoe de Getting Things Done methode precies werkt, zie je in ons stappenplan.
Waarom gebruik je de GTD-methode?
Je kent het gezegde vast: 'Waarom iets uitstellen tot morgen als het vandaag ook kan?'. De realiteit is vaak anders en daar kan de GTD-methode je bij helpen. Want laten we eerlijk zijn, de meeste van ons hebben een to-dolijst zo lang dat we er een fulltime baan aan zouden kunnen hebben. Een wereld in de GTD-workflow waarin je inbox leeg is, je bureau opgeruimd én je hoofd vrij van die constante stroom aan 'moet-ik-niet-vergeten' gedachten. Klinkt als magie, toch? De Getting Things Done methode zorgt ervoor dat je minder tijd besteedt aan het nadenken over je taken en meer tijd aan het uitvoeren ervan. Zo heb je minder stress en voelt je werk een stuk minder overweldigend.
Voordelen van de Getting Things Done methode
De GTD-methode heeft nog veel meer voordelen. Even opgesomd:
- Timemanagement. Je weet hoeveel tijd je kwijt bent aan je taken. Het inplannen gaat dus een stuk makkelijker.
- Geen ronddwalende taken meer. Al je gedachten staan op papier, dus die kun je daarna makkelijk loslaten.
- Je doet meer. Energy flows where focus goes. Je weet waar je je focus op moet richten en hebt daarom genoeg tijd om te focussen op de uitvoerende taak.
- Rust in je dag. Geen overweldigende gevoelens meer en een stuk meer vertrouwen in je werkdag.
GTD-methode in 5 stappen
Tijd om aan de slag te gaan met de Getting Things Done methode. Hoe je dat fikst? Dat lees je hieronder.
1. Alles eruit!
The key is om alles wat in je hoofd rondgaat op papier te zetten. Random gedachten tot klusjes die je niet mag vergeten: alles gaat op je GTD-lijst. Of je nu een notitieblok, je telefoon of een app zoals Todoist voor de GTD-methode gebruikt, zet alles op een rij. Niets is te onbelangrijk om op te schrijven.
2. Maak je to do’s concreet
Zorg ervoor dat je alles concreet maakt. Stap in de GTD-workflow door die losse ideeën om in specifieke acties te zetten. Als iets minder dan twee minuten kost, doe het dan meteen. Voelt je lijst aan als een marathon? Maak er een sprint van! Kleine taken zijn de opwarming, grote taken de finish. En als je even geen puf hebt? Vraag een teamgenoot om te helpen.
3. Plannen en organiseren
Nu de chaos geleidelijk verandert in orde, is het tijd voor de volgende fase van de GTD-methode: plannen en organiseren. Zorg dat in je Getting Things Done schema alles logisch en haalbaar is gesorteerd in je agenda, zodat je in één oogopslag ziet wat je moet doen. Maak je taken behapbaar door subtaken toe te voegen en deadlines te stellen voor jezelf.
Haalbaar betekent ook dat het voor jou moet werken. Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren als het aankomt op de GTD-aanpak. Werk je graag digitaal of met een papieren agenda? Gebruik je veel kleurmarkeringen of werkt het om meerdere herinneringen te ontvangen? Denk hier goed over na, en kies wat voor jou werkt. Dikke tip: download apps op je telefoon om een pro te worden in plannen, zoals Todoist en Google Agenda. Dit zorgt voor een opgeruimd hoofd en voldoende motivatie voor werk.
4. Weekly review
Plan wekelijks een moment in om je Getting Things Done planner bij te houden. Voeg bijvoorbeeld nieuwe taken toe en pas de prioriteiten aan. Hiermee houd je je GTD-workflow up-to-date en voorkom je dat je belangrijke dingen over het hoofd ziet. Hulp nodig? Gelukkig hebben wij ook tips voor agendabeheer.
5. Get things done
Begin met de belangrijkste taken die je hebt georganiseerd en werk ze één voor één af. Geen uitstelgedrag meer, gewoon doen. Als alles helder en georganiseerd, kun je efficiënt en stressvrij aan de slag.
Je productiviteit naar een hoger level brengen? Check ook eens wat de Eisenhower matrix of de Pomodoro techniek voor jou kunnen betekenen. You got this.
Key takeaways
- De GTD-methode staat voor Getting Things Done methode.
- De GTD-methode zorgt er voor dat jij georganiseerd en efficiënt te werk gaat.
- Voordelen van GTD-methode zijn meer doen, meer creëren en minder stress.
- Schrijf alles op, maak het concreet, organiseer het en ga aan de slag: door je GTD-takenlijst regelmatig bij te houden, bereik je meer.
Tijd om te solliciteren
Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.
Veelgestelde vragen
-
Wat is de Getting Things Done methode?
-
Waarom gebruik je de GTD-methode?
-
Is Getting Things Done een vaardigheid?
De 'Getting Things Done' methode, vaak afgekort als GTD-model, is een systeem om je taken te organiseren en af te ronden. Het helpt je om overzicht te houden en zorgt ervoor dat je niets over het hoofd ziet.
De Getting Things Done methode zorgt ervoor dat je minder tijd besteedt aan het nadenken over je taken en meer tijd aan het uitvoeren ervan. Zo heb je minder stress en voelt je werk een stuk minder overweldigend.
Ja, door taken efficiënt en effectief te voltooien, onderscheid je je met deze skill op de werkvloer. Succesvolle professionals zijn vaak finishers. Door taken op tijd en goed te doen, vergroot je jouw kansen op succes.