Je kent het wel: die werkdagen waarop je takenlijst overstroomt. Aan projecten werken, feedback verwerken en van de ene naar de andere meeting rennen, je hebt het er maar druk mee. Wat je dan goed kunt gebruiken, is timemanagement. En eh, je hoeft geen geboren planner te zijn om timemanagement onder de knie te krijgen, dit kun je namelijk leren. Hoe je dat doet? Easy, met de timemanagement tips, tricks en tools van YoungCapital, natuurlijk.
Wat is timemanagement?
Timemanagement: de betekenis kun je vast al raden. Dit staat namelijk voor het indelen van je tijd. Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door je agenda bij te houden en door te bepalen welke projecten, meetings of taken voor jou het belangrijkst zijn. Geen zorgen, we verwachten niet dat jij je timemanagement nu al onder de knie hebt. Later in dit artikel helpen we je dan ook graag verder met ons timemanagement tips, maar eerst nog even dit…
Voordelen van timemanagement
Waarom zou je gebruik maken van timemanagement? De vraag is eerder: waarom niet? Het levert je namelijk een hoop voordelen op, zoals:
- Je weet precies wanneer je iets moet doen en hoeft hier niet steeds over na te denken.
- Je ervaart minder werkstress.
- Je bent productiever.
- Je hebt meer tijd over voor andere zaken.
- De kwaliteit van je werk is hoger, doordat je je beter kunt focussen op je werk.
Heeft timemanagement dan ook nadelen? Helaas wel. Als je meer tijd over hebt, neem je misschien ook wel meer taken aan. Dit zorgt ervoor dat je to-dolijst blijft groeien. Onze tip: durf je grenzen aan te geven, ook als je tijd over hebt. Tijdmanagement moet er namelijk voor zorgen dat er juist meer tijd overblijft om rust te nemen en is niet bedoeld om meer hooi op je vork te nemen.
Timemanagement tools
Dat je als hardwerkende medewerker een lesje timemanagement kunt gebruiken, snappen we maar al te goed. Gelukkig zijn er meerdere tools die jouw timemanagement skills door het dak helpen. Een aantal van deze apps en tools vind je hieronder.
- Met Evernote maak je notities en lijsten. Ook kun je afbeeldingen, audio-opnamen en zelfs webclips opslaan. Met deze features organiseer je makkelijk je projecten en taken, waardoor je in no time alle belangrijke informatie (bijvoorbeeld voor je meeting of over je project) terugvindt.
- Todoist helpt je bij het organiseren en afkruisen van je takenlijst. Stel deadlines, geef aan welke projecten prioriteit hebben en werk vliegensvlug je to-dolijst af.
- De Pomodoro techniek helpt jou met het indelen van je pauzes. Gebruik een timer voor het instellen van werkperiodes. Werk bijvoorbeeld 25 minuten en neem vervolgens 5 minuten rust.
8 timemanagement tips
Hoe zet je timemanagement in in jouw werkleven? YoungCapital zet, zoals beloofd, de timemanagement tips voor je op een rij. Check ’em out:
Tip 1. Stel prioriteiten
Bepaal welke taken het belangrijkst zijn om af te ronden en werk je to-do lijst af van de belangrijkste naar de minst belangrijke taken. Tip: hierbij komt de Eisenhower Matrix van pas.
Tip 2. Laat ruimte over in je agenda
Stel, je denkt dat een taak twee uur duurt. Plan er dan drie uur voor in. Op die manier heb je wat speling als langer duurt dan verwacht. Voor een typische werkdag van 8 uur raden we aan om 4 tot 6 uur van je tijd aan taken in te plannen. De rest van de tijd is voor de uitloop van projecten of het uitvoeren van onverwachte taken.
Tip 3. Stop met multitasken
Klanten bellen terwijl je ondertussen je volgende meeting voorbereidt, is een no-go. Multitasken zorgt er namelijk voor dat je nooit volledig gefocust bent. Plan je taken dus apart in. Met de extra tijd uit de vorige timemanagement tip moet dat zeker lukken.
Tip 4. Creëer een routine
Creëer een routine vanaf het moment dat je de auto instapt tot het moment dat je je laptop dichtklapt. Je lichaam went snel aan een routine en dat vermindert de kans op overspannenheid door werkstress.
Tip 5. Noteer een deadline
Met het stellen van een deadline blijf je gefocust op je project, ook als er geen echte deadline is.
Tip 6. Ken je eigen valkuilen
De hele dag productief blijven, dat is niet voor iedereen weggelegd. Niet zo gek dus dat je af en toe een pauze nodig hebt. Plan je belangrijke meetings en projecten daarom in op tijden waarop je het meest productief bent, en gun jezelf in minder productieve uren een korte break.
Tip 7. Noteer wat er door je hoofd spookt
Schrijf jouw afleidende gedachten op in een document of op een notitieblok, zodat ze uit je hoofd zijn. Dit geeft je de ruimte om je weer te concentreren op je werk.
Tip 8. Ga niet overwerken
Een belangrijk onderdeel van timemanagement is het respecteren van je eigen grenzen. Extra uren op je werk doorbrengen zorgt er vaak dan ook niet voor dat je daadwerkelijk meer werk gedaan krijgt. Stop dus op tijd met werken en neem voldoende rust.
Key takeaways
- Timemanagement betekent het praktisch indelen van je tijd en het organiseren van je taken. Dit kan zowel op werk als in je privéleven.
- Door timemanagement in te zetten ben je productiever. Ook ervaar je minder werkstress en is de kwaliteit van je werk hoger.
- Timemanagement tools als Evernote, Todoist en de Pomodoro techniek helpen je om jouw tijd praktisch in te delen.
- Timemanagement kun je inzetten in je werkleven, bijvoorbeeld door deadlines voor jezelf te stellen. Ook het ontwikkelen van een routine helpt bij het managen van je tijd.
Tijd om te solliciteren
Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.
Veelgestelde vragen
-
Wat is timemanagement?
-
Hoe manage je je tijd?
Timemanagement staat, zoals de naam al zegt, voor het inplannen van je tijd. Je houdt je bezig met het praktisch indelen van je tijd en je organiseert je taken.
Bij het indelen van je (werk)tijd moet je op verschillende dingen letten. Geef jezelf bijvoorbeeld meer dan genoeg tijd voor een taak en ga vooral niet multitasken. Meer tips vind je in dit artikel.