Reis je graag in één dag van Ommen naar Maastricht of van Rotterdam naar Leeuwarden? Dan is werken als treinmachinist vast wel iets voor jou. Je bestuurt treinen, zorgt voor een veilige rit en houdt contact met de verkeersleiding. Maar hoe word je treinmachinist? En hoeveel verdient een treinmachinist? Op YoungCapital lees je alles over het beroep treinmachinist, van de opleiding tot het salaris en de doorgroeimogelijkheden.
Op deze pagina

Wat doet een treinmachinist?
Als treinmachinist, ook wel treinbestuurder genoemd, breng jij reizigers met een trein van A naar B. Je houdt je aan de dienstregeling, past de snelheid aan waar nodig en reageert alert op seinen en aanwijzingen. Onderweg heb je contact met de verkeersleiding en meld je eventuele storingen of vertragingen. Als treinmachinist ben je dus verantwoordelijk voor het veilig vervoeren van reizigers. Werk je liever in goederenvervoer? Dan kun je aan de slag als machinist in de bouw.
Taken van een treinmachinist
- Reizigers veilig van A naar B brengen.
- De technische staat van de trein controleren voor vertrek.
- Met de verkeersleiding en andere collega’s communiceren.
- Op seinen en wissels anticiperen.
- Storingen en technische problemen melden.
Salaris treinmachinist 2025
Wat verdient een treinmachinist eigenlijk? Als treinmachinist hangt je loon af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld bij welk bedrijf je werkt en hoelang je al in dienst bent. Als je werkt als treinmachinist, ligt je salaris tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand. Maar dan ben je er nog niet. Boven op je loon krijg je als treinmachinist soms ook extra toeslagen, bijvoorbeeld voor werken in weekenden of op onregelmatige tijden.
Waar kun je werken als treinmachinist?
Dit is een inkoppertje: als treinmachinist werk je bij een vervoersbedrijf. Ga bijvoorbeeld werken bij NS als treinmachinist of ga voor een treinmachinist baan bij Arriva. Het verschil zit ’m in de locatie. Als je voor de Nederlandse spoorwegen aan de slag gaat als treinmachinist, reis je het hele land door. Arriva rijdt meer in de Noordelijke steden. Waar je ook aan de slag gaat, de transportplanners zorgen er altijd voor dat je aan het einde van je werkdag niet te ver van huis bent. En zijn onze treinmachinist vacatures toch te ver van huis? Misschien past een baan als trambestuurder of buschauffeur dan beter bij je.
Hoe word je treinmachinist?
Om machinist op de trein te worden, moet je een speciale treinmachinist opleiding volgen. Deze opleiding wordt vaak intern aangeboden door het vervoersbedrijf waar jij aan de slag gaat. Je leert hier alles over veiligheid, techniek en verkeersregels op het spoor. Tijdens de opleiding doe je praktijkervaring op in een rijsimulator en onder begeleiding van een ervaren machinist.
Je moet ook een medische keuring gehad hebben om treinmachinist te worden, waarbij je ogen en reactievermogen getest worden. Heel belangrijk, want kleurenblind zijn is bijvoorbeeld niet handig als je veel werkt met seinlichten op het spoor. Verder moet je minimaal 18 jaar zijn om bestuurder van een trein te worden in Nederland en minimaal 20 jaar om buitenlandse ritten te mogen rijden. Voldoe je aan alle eisen en heb je een diploma op zak? Dan is het tijd om je machinistenvergunning aan te vragen. Dat is een soort rijbewijs voor treinmachinisten.
Competenties machinist op de trein
Is dat dan alles? Nope, want tijdens je opleiding tot treinbestuurder word je ook getest op bepaalde competenties en skills. Denk aan je stressbestendigheid en reactievermogen. Als treinmachinist kun je namelijk onveilige situaties tegenkomen die je samen met de conducteur moet oplossen. Belangrijk om aan de juiste kwaliteiten te voldoen, dus. Als treinmachinist heb je ook technisch inzicht nodig, zodat je snel storingen herkent. En last but not least moet je een beetje zelfstandig zijn. Want hoewel er bijna altijd een conducteur aan boord is, zit je als treinmachinist wel vaak alleen in je cabine. Podcastje aan en go.
Klaar om treinmachinist te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld tips voor je sollicitatiegesprek of lees wat je op een cv zet als geen werkervaring hebt.
Key takeaways
- Betekenis: als treinmachinist bestuur je een trein.
- Salaris: als treinbestuurder ligt je salaris tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand. Daar komen mogelijk nog extra toeslagen bovenop.
- Taken: de trein besturen, communiceren met de verkeersleiding en anticiperen op seinen en wissels.
- Je hebt nodig: je moet minimaal 18 jaar zijn voor binnenlandse ritten, een afgeronde treinmachinist opleiding en een machinistenvergunning.
- Competenties: als treinmachinist moet je stressbestendig, verantwoordelijk en zelfstandig zijn en technisch inzicht en een goed reactievermogen hebben.
Overzicht treinmachinist
Vacatures treinmachinist
Veelgestelde vragen
-
Wat is het salaris van een treinmachinist?
-
Wat doet een treinmachinist?
-
Hoe word je treinbestuurder?
-
Welke opleiding heb je nodig voor treinmachinist?
-
Is machinist worden moeilijk?
Het salaris van een treinbestuurder ligt tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand, afhankelijk van je werkervaring en werkgever. Daarbovenop kun je toeslagen krijgen voor onregelmatige diensten, zoals nachtdiensten en werken in het weekend.
Een treinmachinist bestuurt treinen en brengt reizigers veilig van A naar B. Je houdt je aan de dienstregeling, communiceert met de verkeersleiding en anticipeert op seinen en wissels. Daarnaast controleer je de technische staat van de trein en meld je storingen.
Om treinbestuurder te worden, volg je vaak een interne opleiding bij een vervoersbedrijf. Tijdens deze opleiding leer je alles over veiligheid, techniek en spoorwegverkeer. Je doet praktijkervaring op in een simulator en met een ervaren machinist.
Om te mogen werken als bestuurder van een trein, moet je een treinbestuurder opleiding volgen. Vaak wordt deze opleiding aangeboden door het vervoersbedrijf waar je gaat werken. Ook moet je een medische keuring ondergaan om je reactievermogen en zicht te testen.
De opleiding is pittig, omdat je veel moet leren over veiligheid, techniek en regels op het spoor. Ook moet je stressbestendig en alert zijn. Maar geen zorgen, als je affiniteit hebt met techniek en verantwoordelijkheid durft te nemen, komt het vast goed.