Kosten personeel aannemen

Voordat je enthousiast een vacature online gooit, is het belangrijk dat je je verdiept in de kosten van personeel aannemen. Niemand heeft er wat aan als je na een paar weken ontdekt dat die nieuwe medewerker toch iets te veel op het budget drukt. Dus eh … Wat kost personeel eigenlijk? Daar krijg je van ons een antwoord op. Ook de kosten van een eerste werknemer komen voorbij. Zo ontdek je snel of jouw organisatie financieel gezien ruimte heeft voor een nieuwe medewerker.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat kost personeel aannemen?

Bij personeel in dienst nemen komen allerlei kosten kijken. Met alleen de loonkosten ben je er nog niet. Zo krijg je te maken met sociale premies, verlof, vakantiegeld, pensioenopbouw, reiskostenvergoeding, loondoorbetaling bij ziekte en ga zo maar door. Al deze kosten samen heten de werkgeverslasten of de personeelskosten. Deze extra’s samen kosten je als organisatie zo’n 20% tot 30% van het brutoloon van een medewerker. In totaal ben je aan een werknemer dus jaarlijks zo’n 120% tot 130% van het brutojaarloon van diegene kwijt. Hoeveel dat precies is, hangt sterk af van het loon en hoe je jouw organisatie runt.

Kan ik de kosten van mijn eerste werknemer betalen?

Het is voor elke organisatie belangrijk om de kosten voor personeel aannemen in kaart te brengen. Maar wanneer het gaat om je eerste werknemer sta je waarschijnlijk nog nét wat langer stil bij de kosten. Wat kost een eerste werknemer en kun je dat wel betalen? Dat check je makkelijk in vier stappen.

Stap 1: Wat kost de medewerker?

De kosten van een eerste werknemer zijn in principe gelijk aan die van de 334ste. Wel heb je de eerste keer te maken met opstartkosten die bij personeel in dienst nemen komen kijken, bijvoorbeeld voor de administratieve zaken. Wat je verder kwijt bent aan een medewerker, hangt af van het loon en alle overige personeelskosten. Snel een idee krijgen van het kostenplaatje? Bereken je werkgeverslasten met ons rekenmodel.

Stap 2: Wat levert de medewerker op?

Wat een medewerker oplevert, is niet altijd (meteen) makkelijk te zeggen. Stel dat je eerst in je eentje schilderwerk deed en nu een schilder aanneemt die net als jij fulltime aan de slag gaat, dan verdubbelt je omzet. Maar bij veel rollen, bijvoorbeeld ondersteunende kantoorfuncties, is dat lastiger te zeggen. Heb je echt nog geen idee? Zet dan liever te laag in dan te hoog.

Stap 3: Wat zijn je huidige omzet en winst?

Om te weten of je de kosten voor het aannemen van personeel kunt dragen, is het belangrijk dat je weet hoe je organisatie er financieel gezien voorstaat. Duik dus je financiën in en check je huidige omzet en winst.

Stap 4: Je nieuwe omzet berekenen

Heb je alles in kaart gebracht? Dan is het tijd voor een rekensom: huidige omzet + opbrengst medewerker = nieuwe omzet. Tel bij je huidige winst de opbrengsten van de medewerker op en trek daar vervolgens de kosten van de medewerker af om tot de nieuwe winst te komen.

Het is daarna aan jou om die cijfers te interpreteren. Een nieuwe medewerker levert niet altijd (direct) meer winst op. Maar dat is ook niet altijd het doel. Misschien geeft nieuw personeel jou bijvoorbeeld meer tijd om taken op te pakken die je leuker vindt. Da’s ook wat waard. Zolang je de kosten voor personeel aannemen maar wel kunt dragen.

Young Magazine

Te veel gedoe? Check je opties

Personeel aannemen brengt kosten én administratieve wirwar met zich mee. Niks voor jou? Verdiep je dan eens in alternatieven, zoals payrolling. Je ontvangt alle kosten voor personeel aannemen dan aan het eind van de maand op één factuur. Of misschien is uitzenden via YoungCapital iets voor jouw organisatie. Dat betekent flexibele arbeidskrachten, geen administratieve rompslomp en de werkgeversrisico’s zijn voor ons. Neem contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat kost een eerste werknemer?

  • De eerste werknemer kost in principe net zoveel als de tiende en de honderdste, als het loon gelijk is. Wanneer je voor het eerst een werknemer aanneemt, is het wel belangrijk dat je tijd en geld steekt in de administratieve processen die het hebben van personeel met zich meebrengt.

  • Wat kost personeel aannemen?

  • Bij personeel aannemen komen verschillende kosten kijken: de zogenaamde personeelskosten of werkgeverslasten. Deze bestaan niet alleen uit het loon, maar ook uit sociale premies, pensioenopbouw, verlof, loondoorbetaling bij ziekte en meer.