Om arbeidsrisico’s te beperken en bedrijfongevallen te voorkomen, stel je als werkgever een preventiemedewerker aan. Wat de verantwoordelijkheden en taken van deze medewerker zijn? En of zo’n preventiemedewerker verplicht is volgens de Arbowet? Dat legt YoungCapital uit. Ook vertellen we je hoe je zo’n medewerker aanstelt en geven we je een voorbeeld van een aanwijsbrief voor een preventiemedewerker. Handig!
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is een preventiemedewerker?
Het woord zegt het eigenlijk al: preventie betekent ‘voorkomen’, en een preventiemedewerker zet zich dan ook in om bedrijfsongevallen en verzuim te voorkomen binnen een organisatie. Bijvoorbeeld door de veiligheid op de werkvloer in de gaten te houden en op te letten of de arbeidsomstandigheden in orde zijn. Zo’n medewerker vervult deze functie naast zijn ‘normale’ functie op de werkvloer.
Taken van een preventiemedewerker
Een preventiemedewerker is in ieder geval verplicht om de volgende taken op zich te nemen:
- meehelpen met het opstellen, updaten en naleven van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en het plan van aanpak om arbeidsrisico’s aan te pakken;
- adviseren aan en samenwerken met de ondernemingsraad (OR) over het opstellen van het arbobeleid;
- meehelpen met het uitvoeren van de arbomaatregelen;
Alle andere taken zijn afhankelijk van het bedrijf en de arbeidsrisico’s op de werkvloer. Het is dus belangrijk om hier als werkgever goed over na te denken. Een preventiemedewerker kan zich bijvoorbeeld bezighouden met:
- adviseren aan en samenwerken met andere arbodienstverleners, zoals de bedrijfsarts;
- voorlichting geven aan medewerkers over veiligheid en preventie;
- bedrijfongevallen bijhouden en registreren;
- de rol van vertrouwenspersoon oppakken.
Is een preventiemedewerker wettelijk verplicht?
Ja, het aanstellen van (minstens) een preventiemedewerker is wettelijk verplicht. De Arbowet beschrijft dat dit een medewerker van binnen het bedrijf moet zijn. Een preventiemedewerker van buiten de organisatie aanstellen mag dus niet. Dat komt omdat diegene door en door bekend moet zijn met het werk dat binnen het bedrijf gebeurt. Wel handig: binnen bedrijven met minder dan 25 werknemers mag de werkgever zelf de preventiemedewerker zijn.
Een preventiemedewerker aanstellen
Heeft jouw bedrijf meer dan 25 werknemers? Dan moet je dus (ten minste) een preventiemedewerker aanstellen vanuit jouw medewerkersbestand. Natuurlijk is het niet slim om ‘zomaar’ iemand aan te wijzen. Het is belangrijk dat diegene voldoende kennis heeft over de risico’s binnen jouw bedrijf. Of het voor een preventiemedewerker dan ook verplicht is om een bepaald diploma te hebben? Dat hoeft niet per se, maar het kan handig zijn. Je moet namelijk wel kunnen bewijzen dat de preventiemedewerker genoeg kennis en ervaring heeft voor de rol.
Houd hier in ieder geval rekening mee als je een preventiemedewerker gaat aanstellen:
- Als werkgever stel je een functieprofiel van de preventiemedewerker op, en dit moet worden getoetst door een arbodeskundige.
- De ondernemingsraad moet instemmen met de benoeming van de medewerker, ook als jij dit als werkgever zelf bent. Is er geen OR? Dan moet je de aanstelling in overleg met de andere werknemers regelen.
- De benoeming en instemming van de OR of medewerkers moet je schriftelijk vastleggen.
- De preventiemedewerker moet een veilig, benaderbaar en toegankelijk aanspreekpunt voor werknemers zijn.
- De medewerker moet voldoende deskundigheid, ervaring en tijd hebben voor de preventietaken. Maak hier dan ook duidelijke afspraken over in een contract.
- In de RI&E moet staan hoe werknemers in contact kunnen komen met deze medewerker.
- Je mag de preventiemedewerker extra salaris bieden naast de huidige functie, maar dit is niet verplicht.
Voorbeeldbrief aanstelling preventiemedewerker
Heb je een preventiemedewerker aangewezen en is dit voorstel goedgekeurd door de OR? Tijd om de medewerker het goede nieuws te geven. Het is belangrijk om diegene het takenpakket nog een keer zwart-op-wit te geven. Dat doe je met behulp van een aanstellingsbrief. Die kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
Beste [Naam van de medewerker],
We zijn blij je te mee te delen dat je bent gekozen als onze nieuwe preventiemedewerker bij [naam van het bedrijf]. We zijn ervan overtuigd dat je met jouw kennis en inzet op het gebied van veiligheid en gezondheid op de werkvloer een geweldige aanwinst voor het team zult zijn.
In deze rol ga je onder andere aan de slag met:
- adviseren over veiligheids- en gezondheidsrisico's op de werkvloer;
- helpen bij het opstellen en implementeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie en arbeidsomstandighedenbeleid;
- zorgen voor het naleven van veiligheidsregels en -procedures;
- deelnemen aan discussies en overleggen over arbeidsomstandigheden;
- voorlichting geven aan medewerkers over veiligheid op de werkvloer.
We verwachten dat je proactief te werk gaat en goed samenwerkt met de OR, de bedrijfsarts en de medewerkers om een veilige en gezonde werkomgeving te bevorderen.
Je begint op [begindatum] en we kijken uit naar je bijdragen en ideeën. Mocht je vragen hebben of meer informatie willen, neem dan gerust contact op met [naam van de contactpersoon] via [telefoonnummer/e-mailadres].
Welkom aan boord!
Met vriendelijke groet,
[Handtekening]
[Naam van de leidinggevende]
[Functietitel van de leidinggevende]
[Naam van het bedrijf]
Key takeaways
- Een preventiemedewerker houdt zich bezig met het voorkomen van bedrijfsongevallen en terugdringen van verzuim binnen een bedrijf.
- Elk bedrijf is verplicht om een preventiemedewerker te hebben. Bij organisaties met minder dan 25 medewerkers mag dit de werkgever zelf zijn. Een preventiemedewerker van buitenaf aanstellen is niet toegestaan.
- Een preventiemedewerker is in ieder geval verplicht om mee te helpen met het opstellen en naleven van de RI&E, de OR te adviseren over het arbobeleid en mee te helpen met het uitvoeren van arbomaatregelen.
- Een preventiemedewerker moet voldoende kennis en ervaring hebben met veiligheid en preventie, maar een specifieke opleiding volgen is niet verplicht.
Veelgestelde vragen
-
Wat is de taak van de preventiemedewerker?
-
Welke opleiding heb je nodig voor preventiemedewerker?
-
Wat is het salaris van een preventiemedewerker?
-
Wat is het verschil tussen een preventiemedewerker en een bhv’er?
Een preventiemedewerker zet zich in om bedrijfsongevallen te voorkomen en verzuim terug te dringen. De medewerker helpt onder andere mee met de RI&E, geeft advies aan de OR over het arbobeleid en helpt mee met het uitvoeren van maatregelen.
Een preventiemedewerker is niet verplicht om een bepaalde opleiding te volgen, maar diegene moet wel voldoende kennis en ervaring hebben rondom veiligheid op de werkvloer. Daarom kan het handig zijn een training of cursus te volgen.
Als werkgever mag je een preventiemedewerker extra salaris betalen voor deze rol, maar het is niet verplicht. De medewerker heeft namelijk ook nog de ‘normale’ functie binnen het bedrijf.
Een preventiemedewerker probeert ongevallen en verzuim te voorkomen en een bhv'er handelt tijdens ongevallen en calamiteiten.