Soms zit de perfecte persoon voor een functie recht voor je neus: een collega bij je eigen organisatie. Intern werven heet dat dan. Maar voor je in alle enthousiasme medewerkers van de ene naar de andere afdeling verplaatst, wil je misschien wat meer over intern werven weten. Wat zijn de voor- en nadelen en hoe help je je collega's door het hele proces? Met onze know-how komt dat helemaal goed. Check deze pagina of neem contact met ons op voor meer info.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Interne werving betekenis
Intern werven is een wervingsstrategie waarbij collega's uit je eigen bedrijf openstaande functies vervullen. Je hebt vast weleens van interne vacatures gehoord. Daar hebben we het dan over. Het kan zomaar dat een van je administratieve medewerkers misschien geïnteresseerd is in een carrière als receptionist. Of wat als je financial controller finance manager wil worden? Da's intern werven in een notendop. Maar alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Hoe zit dat bij interne werving?
Voordelen interne werving:
- je hoeft niet ver te zoeken voor een perfect match;
- het wervingsproces kost minder geld;
- de onboarding is een stuk korter;
- je laat je medewerkers de doorgroeimogelijkheden zien;
- je behoudt je personeel.
Nadelen interne werving:
- je hebt een kleinere kandidatenpool;
- omdat je collega's je bedrijf al kennen, hebben ze een minder frisse kijk en dus minder nieuwe ideeën;
- door de verplaatsing van personeel vul je het ene gat, maar creëer je ergens anders een nieuw gat.
Stappenplan intern werven
Intern werven is meer dan alleen collega's aanwijzen en ze bij andere afdelingen droppen. Je moet eerst overwegen of intern werven überhaupt een slim idee is voor jouw organisatie en of je niet beter extern kunt werven. Weet je het écht zeker? Volg dan ons stappenplan voor een succesvol wervingsproces.
- Als je voor intern werven kiest, is een goede vacaturetekst net zoals bij extern werven belangrijk. Ga zitten met je interne recruiter voor een vacature-intake en stel aan de hand daarvan een duidelijke interne vacature op.
- Zet de vacature online op interne kanalen, zoals een speciaal werknemersplatform. E-mail de vacature rond of print 'm uit en hang het overal in het gebouw op.
- Sollicitaties binnen? Tijd om de kandidaten uit te nodigen voor sollicitatiegesprekken en de perfect match te vinden.
- Geef je keuze door aan de kandidaten zodra je iemand voor de openstaande positie aanneemt. Wees zo helder mogelijk over de redenen waarom een andere kandidaat het niet is geworden.
- Als je iemand zoekt voor de vrijgekomen plek, upload je gewoon weer een nieuwe interne of externe vacature.
- Tada, je collega heeft een sprankelende nieuwe functie. Het onboardingsproces kun je gelukkig overslaan, maar vergeet je collega niet in te werken. Anders is diegene straks nog verder van huis.
Intern werven niet voor jou?
Intern werven is een low cost manier om personeel te vinden voor die ene functie binnen je bedrijf. Maar misschien wegen de nadelen wel zwaarder dan de voordelen en zoek je toch wat anders. Niet erg, want er zijn allerlei soorten wervingsmethoden. Wat dacht je bijvoorbeeld van open hiring of headhunting? Of misschien wil je je recruitmentproces wel uitbesteden zoals bij RPO? Aan jou de keuze voor welke wervingsstrategie je gaat.
In onze recruitment guide gaan we op alle mogelijke manieren in, dus lees lekker verder of neem contact met ons op voor onze expert opinion.
Veelgestelde vragen
-
Wat is intern werven?
-
Waarom zou je intern werven?
Intern werven is een wervingsstrategie waarbij je eigen personeel openstaande functies binnen je organisatie vervullen.
Het is een snelle en kostenbesparende manier van recruitment. Je collega kent de organisatie al, dus de onboarding is een stuk korter. En je bespaart kosten omdat je geen externe advertenties plaatst of een jobboard gebruikt.