Misschien ken je de ATS al, maar heb je ook al van een Candidate Relationship Management tool (oftewel, CRM) gehoord? Dit is naast een ATS dé tool in de recruitmentwereld, die jouw wervings- en selectieproces een stuk makkelijker kan maken. Klinkt goed maar eh, hoe werkt dat nou precies, zo’n CRM voor recruitment? Wat is het verschil met een ATS, en welke van de twee heb je nodig? Je komt er allemaal achter op deze pagina. Straks weet jij precies welke voordelen een Candidate Relationship Management tool voor jouw bedrijf kan opleveren.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is een CRM in recruitment?
Candidate Relationship Management tool wordt meestal afgekort tot ‘CRM’, maar opgepast. Dit is namelijk ook de afkorting voor ‘Customer Relationship Management’. En dat is niet waar we het hier over hebben. Een CRM in recruitment gebruik je om relaties met potentiële kandidaten te beheren. Het gaat daarbij dus niet alleen om kandidaten die actief in het sollicitatieproces zitten, maar ook om passieve kandidaten. Een CRM kun je linken met onder andere social media en e-mail, zodat alle communicatie op één plek gebeurt. Handig.
Verschil CRM en ATS
Denk je nu: ‘Is dat niet precies wat een ATS doet?’. Bijna goed. Een ATS is als het ware een opslagplaats voor sollicitanten. Dat betekent dat je zelf kandidaten toevoegt en kan zien op welk punt in het sollicitatieproces zij zitten. Een Candidate Relationship Management tool gaat verder dan dat, want zo’n tool bied je de mogelijkheid om potentiële kandidaten te sourcen en een talentpool op te stellen. Het is dus echt een tool voor relatiebeheer, geen simpele opslagplaats. Daarmee is het grootste verschil dat een ATS vooral reactief werkt, en een CRM pro-actief. Dat maakt CRM geschikter voor langetermijnrecruitmentstrategieën, zoals talent acquisition.
Veel info? Best wel. Hieronder vind je de verschillen tussen een ATS en CRM in een overzichtelijke tabel.
Waarom een CRM voor recruitment gebruiken?
In welke situaties kun je dan het beste kiezen voor een Candidate Relationship Management tool? Nou, als deze features voor jou van pas komen:
- Gedetailleerde profielen van kandidaten maken.
- Mogelijkheid om te integreren met social media, e-mail en andere platforms.
- Automatisering van het recruitmentproces, maar wel met persoonlijke communicatie.
- Alle info rondom recruitment vind je op één plek.
Als je het ons vraagt, is het de beste keuze om zowel een ATS als een CRM voor recruitment te gebruiken en de twee tools aan elkaar te koppelen. Het doel is dan dat alle info in het CRM automatisch in het ATS terechtkomt en andersom. Gelukkig is dat meestal mogelijk. Zo’n koppeling bied je een compleet overzicht en zorgt ervoor dat alle info altijd up-to-date is. Zo kun je optimaal aan de slag met actieve (reactieve) recruitment én passieve (pro-actieve) talent acquisition.
Candidate Relationship Management software features
Je kunt de Candidate Relationship Management tool voor verschillende doelen gebruiken, die allemaal bijdragen aan een positieve candidate experience en smooth werving- en selectieproces. Hieronder bespreken we een paar handige features.
Talentpool bouwen
Omdat je een CRM kunt koppelen aan je werken-bij website, social media en zelfs jobboards, zet je heel makkelijk talentpools op. Oftewel, groepen met potentiële kandidaten die jij graag nu of in de toekomst aan je bedrijf wilt binden. Stel, iemand vult een interesseformulier in op jouw website of volgt je werken-bij account op Instagram. Je Candidate Relationship Management tool krijgt dan automatische alle info over deze potentiële kandidaat, en neemt diegene op in de talentpool. Recruiters kunnen vervolgens gaan filteren, en contact opnemen met de kandidaten die het beste passen in het functieprofiel van de openstaande vacature.
Kandidaten vinden, aantrekken en managen
Misschien wel het fijnste van een CRM voor recruitment is dat het alle info over ene kandidaat op één plek verzamelt. Je hoeft dus niet het hele internet af te struinen op zoek naar de contactinfo, social accounts, interesses en het arbeidsverleden van de kandidaat. Ook handig: je kunt zien wanneer en op welke manier de kandidaat contact heeft gehad met het bedrijf. Sommige Candidate Relationship Management tools hebben zelfs de optie om een pre-employment screening uit te voeren.
Recruitmentproces vanuit één plek automatiseren
Zodra de potentiële kandidaat eenmaal in het recruitmentproces zit, helpt Candidate Relationship Management software om alle communicatie te stroomlijnen. Zo kun je de CRM tool automatisch updates laten sturen om de kandidaat op de hoogte te houden van de voortgang van het proces. Bijvoorbeeld een bevestigingsmail zodra zij een online assessment hebben afgerond, die meteen laat zien wat de volgende stappen in het proces zijn. Dit maakt het proces een stuk makkelijker voor recruiters.
De effectiviteit van je recruitmentstrategie meten
Very handy als je een fan bent van data driven recruitment: met een Candidate Relationship Management tool kun je reports opvragen om te zien hoe effectief jouw recruitmentstrategie is. Gaat het niet helemaal zoals je voor ogen had, dan kun je op basis van data de keuze maken om een andere wervingsstrategie in te zetten.
Beste CRM recruitment tools
Dat je met een CRM voor recruitment heel wat kan, is inmiddels vast duidelijk. Maar de ene tool is de andere niet, dus hoe kies je de beste uit? Google is hierbij je beste vriend, maar wij zetten vast een paar tools voor je onder elkaar:
- Greenhouse. Deze Candidate Relationship Management tool focust op data-driven recruitment met onder andere sourcing tools, automatische alerts voor kandidaten en video-interview kits. De tool heeft een inclusief wervingsproces als doel en helpt om eerlijker en zonder bias te werven.
- Lever. Technisch gezien is dit een ATS en CRM voor recruitment in één. Je kunt hiermee onder andere een deel van het recruitmentproces automatiseren op de manier die het beste bij jouw bedrijf past. De tool biedt ook uitgebreide reports waarin je op basis van data kunt zien hoe je jouw recruitmentproces het beste kunt voortzetten.
- Radancy. Deze tool gebruik je onder andere om kandidaten te sourcen (ook met behulp van AI), doelgroepen van elkaar te onderscheiden en gepersonaliseerde communicatie richting kandidaten te automatiseren.
- Avature. Avature was een van de eerste Candidate Relationship Management tools op de markt. Het heeft veel specifieke opties, zoals software speciaal voor campus recruitment, tools gericht op de retailbranche en een video-interview programma. Het gebruikt ook AI om de best passende jobs voor te stellen aan potentiële kandidaten.
Veelgestelde vragen
-
Wat is CRM (Candidate Relationship Management)?
-
Wat werkt beter: een ATS of een CRM voor recruitment?
Een CRM tool is een recruitment tool die je gebruikt om je relatie met zowel actieve als passieve (potentiële) kandidaten te beheren. Je kunt er bijvoorbeeld kandidaten mee sourcen, de voortgang van het wervingsproces tracken en geautomatiseerde persoonlijke updates sturen naar sollicitanten.
Dat ligt er maar net aan waarvoor je de tool wilt gebruiken. Voor complete data driven recruitment kun je het beste een tool kiezen die ATS en CRM met elkaar combineert.