Het model van Hofstede is een van de modellen waarmee je als werkgever jouw bedrijfscultuur kunt onderzoeken en beschrijven. Maar eh, er bestaan tal aan bedrijfscultuur modellen. Dus wanneer is nou juist dit 6-D model handig? En hoe gebruik je de 6 cultuurdimensies van Hofstede? Geen zorgen, YoungCapital legt het organisatiecultuur model van Hofstede stap voor stap uit.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is het model van Hofstede?
Het model van Hofstede is een bedrijfscultuur model. Oftewel, een hulpmiddel dat je kunt gebruiken om jouw organisatiecultuur te identificeren. Wat dit model onderscheidt van de andere? Het gebruikt zogenaamde ‘cultuurdimensies’, criteria waarmee je zelf je bedrijfscultuur kunt onderzoeken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het OCAI-model, onderscheidt het model van Hofstede dus geen aparte bedrijfsculturen. In plaats daarvan geeft het je handvaten om de cultuur van jouw organisatie zelf te beschrijven.
Let op: Geert Hofstede heeft meer dan alleen dit model opgezet om (bedrijfs)culturen te beschrijven. In dit artikel hebben we het echt over de 6 cultuurdimensies van Hofstede. Verwar dit dus niet met het Ui-model van Hofstede, dat we in een ander artikel uitleggen.
Wat zijn de 6 cultuurdimensies van Hofstede?
Het model van Hofstede draait allemaal om de 6 cultuurdimensies van Hofstede. Dit model is in eerste instantie bedoeld om culturen in een samenleving te beschrijven, zodat multinationals daarop kunnen inspelen. Maar je kunt het 6-D model ook gebruiken om de cultuur van de organisatie zelf in kaart te brengen. Dat doe je aan de hand van deze dimensies:
- machtsafstand;
- individualisme;
- masculiniteit;
- onzekerheidsvermijding;
- termijn denken;
- terughoudendheid.
Wat dit betekent? Dat bespreken we hieronder.
1. Machtsafstand
Is er sprake van gelijkheid tussen medewerkers of is er een groot verschil in macht? Als er grote verschillen zijn, heb je een hiërarchische organisatie. Een bedrijf waarin alle medewerkers evenveel inspraak hebben, is een platte organisatie.
2. Individualisme
Ligt de nadruk in jouw bedrijf meer op de groep of op het individu? Je herkent een collectivistische bedrijfscultuur vooral aan het belang van groepsprestaties en het houden aan de regels van de organisatie. Een meer individualistische cultuur hecht veel waarde aan persoonlijke prestaties en de mening van individuele medewerkers.
3. Masculiniteit
Wat motiveert jouw medewerkers? Zijn dit prestaties en resultaten (dit definieert Hofstede als ‘masculiniteit’) of samenwerking, elkaar helpen en een goede werksfeer (dit ziet Hofstede als ‘femininiteit’). Beetje ouderwets, vinden wij. Maar als je het onnodige man/vrouw-onderscheid even wegdenkt, is de motivatie van medewerkers wel een criterium dat je kunt gebruiken om jouw bedrijfscultuur te omschrijven.
4. Onzekerheidsvermijding
Hoe gaat jouw bedrijf om met tijden van onzekerheid? Probeert jouw bedrijf de toekomst in te schatten en maatregelen te treffen om alles in de geplande banen te leiden? Of is de houding meer ‘go with the flow’ en vinden jullie risico’s nemen daarbij geen probleem?
5. Termijn denken
Is jouw bedrijf meer gericht op het verleden, heden of de toekomst? Organisaties die meer gericht zijn op het verleden houden vaak steviger vast aan tradities en gewoontes. Als jouw bedrijf meer open staat voor de toekomst, zie je veranderingen als vooruitgang en besteed je veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers.
6. Terughoudendheid
Geef jij jouw medewerkers veel vrijheid in hun werk of werken zij grotendeels volgens door jou opgestelde regels? Werknemers die volgens de regels werken zijn wat terughoudender, terwijl medewerkers met meer vrijheid wat makkelijker input geven.
Hoe gebruik je het 6-D model?
Wil je het model van Hofstede gebruiken om jouw organisatie te omschrijven? Dan moet je op onderzoek uit. Dit kun je op meerdere manieren aanpakken:
- Medewerkerstevredenheidsonderzoek. Stel een medewerkerstevredenheidsonderzoek op in de vorm van anonieme enquêtes. Daarin stel je jouw medewerkers vragen die direct te maken hebben met de 6 cultuurdimensies van Hofstede.
- Beoordelingsgesprekken. Jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn hét moment voor feedback, niet alleen voor medewerkers, maar ook voor de organisatie. Laat managers dus tijdens deze gesprekken ook vragen naar de cultuurdimensies om inzicht te krijgen in je bedrijfscultuur.
- Gesprekken met HR. Misschien wil een medewerker niet alles kwijt aan een manager, maar wel aan iemand anders. Schakel daarom de HR-afdeling of een vertrouwenspersoon in en laat hen aan de hand van een steekproef werknemers selecteren om mee in gesprek te gaan over de organisatiecultuur.
Zodra je resultaten hebt verzameld met jouw gekozen methode, is het tijd om te vergelijken. Zie je overeenkomsten en verschillen in de 6 cultuurdimensies van Hofstede? Hoe kun je die verklaren? Vraag je ook af wat de volgende stap is. Ben je tevreden met de huidige bedrijfscultuur of wil je stappen zetten om deze te veranderen? Ook dan kun je weer het model van Hofstede gebruiken om jouw ideale organisatiecultuur te onderzoeken en formuleren.
Key takeaways
- Het model van Hofstede gebruikt 6 cultuurdimensies waarmee je een bedrijfscultuur kunt omschrijven.
- De 6 cultuurdimensies van Hofstede zijn: machtsafstand, individualisme, masculiniteit, onzekerheidsvermijding, termijn denken en terughoudendheid.
- Je kunt de cultuurdimensies van jouw bedrijf onderzoeken door onder andere een medewerkerstevredenheidsonderzoek, beoordelingsgesprekken of gesprekken met HR.
Veelgestelde vragen
-
Wat is het model van Hofstede?
-
Wat zijn de 6 dimensies van Hofstede?
Het organisatiecultuur model van Hofstede is een hulpmiddel waarmee je met 6 cultuurdimensies jouw bedrijfscultuur kunt herkennen en beschrijven.
De 6 cultuurdimensies van Hofstede zijn: machtsafstand, individualisme, masculiniteit, onzekerheidsvermijding, termijn denken en terughoudendheid. Deze dimensies kun je gebruiken om jouw organisatiecultuur te beschrijven.