Werknemer schorsen

Liever doe je het niet, een werknemer schorsen, maar soms zit er niets anders op en moet een medewerker even aan de zijlijn staan. Natuurlijk schors je iemand niet om het minste of geringste. Wanneer dan wel? En wat zijn de gevolgen van schorsing? YoungCapital heeft als recruitment specialist alle kennis in huis. Lees snel verder en ontdek belangrijke info over het schorsen van je werknemer.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is schorsing?

Schorsing van werk is net wat anders dan schorsing van school. Je werknemer schorsen, ook wel non-actiefstelling genoemd, is een disciplinaire maatregel waarmee je je medewerker een time-out geeft. Je medewerker is gedurende de schorsing niet welkom op de werkvloer en zit dus thuis, maar is niet ontslagen. Heftig, maar in sommige gevallen is een medewerker schorsen het beste wat je kunt doen. Natuurlijk mag dit niet te snel, anders overtreed je misschien het arbeidsrecht.

Voorwaarden schorsing

Voor je een medewerker op non-actief kunt stellen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. Werknemers worden goed beschermd door het arbeidsrecht en da's niet voor niets: een schorsing is best ingrijpend. Dus, check eerst of je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Je hebt een goede reden om je werknemer te schorsen.
  • Andere maatregelen zijn niet mogelijk.
  • Je moet je medewerker van tevoren informeren over de schorsing, direct nadat je de beslissing maakt.
  • De schorsing mag maximaal 14 dagen duren en mag één keer verlengd worden.
  • Je moet het loon van je medewerker doorbetalen gedurende de schorsing.

Reden voor non-actiefstelling

Om een werknemer op non-actief te stellen, moet je een hele goede reden hebben. Tja, als je medewerker een keer een pen jat, dan kun je het door de vingers zien. Maar wordt je co-worker agressief bij een meningsverschil? Dan zijn de zaken anders. Andere situaties waarin je je werknemer mag schorsen zijn:

Let op: je moet altijd kunnen bewijzen waarom je een medewerker schorst. Als er geen bewijs is, kom je later misschien in de problemen bij de rechter. Ook is bewijs belangrijk wanneer je je medewerker na het schorsen wilt ontslaan. Zet dus glashelder in het personeelsdossier van je werknemer wat de reden tot non-actiefstelling was.

Meer over arbeidsverhoudingen

Natuurlijk wil je het liefst niemand schorsen. Misschien vind je onze pagina's over arbeidsverhoudingen dan wel handig. Met onze info merk je in een handomdraai of er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie, bijvoorbeeld. En vind je manieren om een goede werkgever te worden. We've got it all.

Young Magazine

Key takeaways

  • Non-actief stellen van een werknemer, oftewel schorsen, is een disciplinaire maatregel waarbij de werknemer tijdelijk niet op de werkvloer mag komen.
  • Voorwaarden voor schorsing zijn: je moet een goede reden hebben, andere maatregelen zijn niet mogelijk en de schorsing mag maximaal 14 dagen duren.
  • Je moet je medewerker tijdens de schorsing doorbetalen.
  • Redenen voor schorsing zijn onder meer diefstal, fraude, verstoorde arbeidsrelaties, ongewenst gedrag of ongeoorloofd verzuim.
  • Het is belangrijk om bewijs te hebben voor de reden van schorsing. Hiermee voorkom je juridische problemen en maak je de ontslagprocedure een stuk makkelijker.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Hoe schors je een medewerker?

  • Om een werknemer te schorsen, heb je een geldige reden nodig, zoals ongewenst gedrag of diefstal. Overweeg wel eerst andere oplossingen voordat je tot schorsing overgaat. Daarna moet je de medewerker informeren over de reden en duur van de schorsing.

  • Wat zijn redenen voor schorsing?

  • Redenen voor schorsing zijn onder andere diefstal, fraude, agressie, verstoorde arbeidsrelaties of ongewenst gedrag op de werkvloer. Bewijs is hierbij belangrijk, wat je moet vastleggen in het personeelsdossier.

  • Hoe lang mag je een werknemer schorsen?

  • Een schorsing mag meestal maximaal 14 dagen duren, met een keer een verlenging van 14 dagen.