Lekker zelfstandig, gedreven om te groeien en met ‘Work hard, play hard’ als motto: dat moet een Xennial zijn. Pardon, een wát? Eh, iemand uit de Patatgeneratie, ook wel bekend als Pragmatische generatie of Microgeneratie. Gaat er geen belletje rinkelen? No worries, wij praten we je bij over (werken met) deze tussengeneratie.
Patatgeneratie kenmerken
- Geboren tussen 1977 en 1983.
- Ook wel bekend als de Pragmatische generatie, Patatgeneratie of Microgeneratie.
- Kinderen van de Babyboomers.
- Opgegroeid met veel vrijheid in een tijd van hoge welvaart.
- Zijn gewend om eigen keuzes te maken en hun eigen leefwereld op te bouwen.
- Vinden ‘jezelf zijn’ en ‘je eigen ding doen’ heel belangrijk.
- Zijn soms een tikkie passief (daarom de bijnaam ‘Patatgeneratie’).
Wat is een Xennial (of de Patatgeneratie)?
De Xennial generatie is niet de bekendste, al gaat er misschien wel een lichtje branden als je de bijnamen ‘Patatgeneratie’ en ‘Pragmatische generatie’ hoort. Of ‘Microgeneratie’, nóg zo’n bijnaam. Die geeft mooi aan dat het om een kleine tussengeneratie gaat. Xennials werden grofweg geboren tussen 1977 en 1983. Ze hebben raakvlakken met zowel Generatie X als Generatie Y (de Millennials), maar horen er net niet bij. Daarom noemen ze zichzelf maar de Microgeneratie. Het is de laatste generatie die opgroeide zonder internet, al maken ze tegenwoordig al hun afspraken via WhatsApp. Tegelijkertijd kunnen ze zich de draaischijf telefoon van hun ouders nog prima herinneren. Een typische tussengeneratie dus, die Xennials.
Xennials kregen een vrije opvoeding zonder dwang of al te veel verplichtingen en zijn hoger opgeleid dan voorgaande generaties. Zelfontplooiing, groei en resultaten behalen werden steeds belangrijker voor ze. Met hun no-nonsensehouding en praktische instelling bereikten ze grote successen. Wat daarbij zeker meehielp, is dat het kapitalisme en de consumptiemaatschappij zich snel ontwikkelden toen de Patatgeneratie opgroeide. Dat zorgde voor veel kansen op maatschappelijk en economisch gebied. Eigenlijk ging het de Xennials dus allemaal wel voor de wind. Dat zorgde er ook voor dat deze groep wat minder uitgesproken en zichtbaar is dan andere generaties.
Kenmerken Xennials op de werkvloer
- Zijn opgegroeid zonder internet, maar kunnen prima uit de voeten met moderne technologie.
- Zijn daadkrachtig, zelfredzaam en onafhankelijk.
- Willen diepgang, ontwikkeling en zelfontplooiing.
- Krijgen energie van doorpakken, winnen, scoren en resultaten boeken. Vinden besluitvorming al snel te traag.
- Willen omhoogklimmen: doorgroeien, promotie maken, manager worden, meer geld verdienen.
- Vinden werk belangrijk, maar levensgeluk nog belangrijker.
- Motto: ‘Work hard, play hard’.
Samenwerken met Xennials
Je kent de Microgeneratie nu een beetje, maar samenwerken met een Xennial is weer een ander verhaal. Hoe gedraagt de Patatgeneratie zich op werk, wat vinden ze belangrijk en wat zijn hun valkuilen? Met onze tips houd je het leuk op de werkvloer tussen de verschillende generaties.
Ikke, ikke, ikke
Het is natuurlijk goed dat Xennials zelfredzaam zijn, blaken van het zelfvertrouwen en vol voor zelfontplooiing gaan. Het levert ze succes op. En eerlijk: het is niet verkeerd voor je organisatie om zo’n zelfstandig type in dienst te hebben. Maar het zorgt er ook voor dat Xennials een tikkie egocentrisch kunnen zijn. Ikke, ikke, ikke… Da’s geen goed ingrediënt voor een gezonde werkrelatie. Dat wordt dus extra investeren in de teamsamenwerking. Of benadruk jullie gezamenlijke belangen en vier successen als team. Geef ook altijd duidelijke grenzen aan, maar blijf daarbij wel kalm, professioneel en positief.
Bepaal samen het tempo
Wat de Xennial betreft kunnen dingen niet snel genoeg gegaan, ook op werk. Ze zijn gek op doorpakken en versnellen het liefst alle leer- en bestuursprocessen. Als werkgever weet je maar al te goed dat dat niet altijd kan, zelfs als zou je het willen. Dat zorgt soms voor frustraties, omdat Xennials vinden dat dingen te traag gaan en zich daardoor geremd voelen. Kijk in zo’n geval samen wat er wél snel mogelijk is en betrek je medewerker als het kan bij het vernieuwen van het proces. Een cursusje verwachtingsmanagement of geduldigheid kan natuurlijk ook nooit kwaad.
Bied ontwikkelingsmogelijkheden
Wie zegt dat alleen Millennials en Gen Z continu wat nieuws willen leren? Zelfontplooiing, doorgroeien, carrière maken… De Patatgeneratie is er gek op. Hoewel veel Xennials de afgelopen jaren minder tijd hadden voor hun zelfontwikkeling (ze waren druk, druk, druk met de kinderen), gaan ze er nu weer vol voor. Reden te meer dus om te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Het houdt je personeel tevreden en dankzij de nieuwe kennis zijn Xennials van extra waarde voor je bedrijf. Win-win dus, als je het ons vraagt.
Doorbreek patronen
Als iemand korte metten kan maken met ouderwetse patronen en denkbeelden, is het de Pragmatische generatie wel. Zou je denken. Xennials vinden dat moeilijker dan ze eigenlijk zouden willen en houden vaak tegen beter weten in vast aan oude patronen. Die zijn er blijkbaar toch diep ingesleten. Jammer, want stiekem wil de Patatgeneratie niets liever dan vernieuwing en hebben ze het ook in zich om daarvoor te zorgen.
Zonder een duwtje in de juiste richting van jongere generaties komt het er vaak alleen niet uit. Gelukkig is daar dan weer die ene collega uit Gen Z die met een leuke marketingstunt. Dat inspireert ook Xennials. Vermoed je dat jouw Xennial-collega stiekem vol zit met vernieuwende ideeën? Plan samen een brainstorm in en laat je verrassen.
Communicatie
En eh, hoe communiceer je eigenlijk goed met een Xennial? Sorry voor het vage antwoord, maar deze generatie heeft geen duidelijke communicatiestijl. Ze zijn analoog opgegroeid, maar in een tijdperk waarin de technologie snel ontwikkelde. Ze passen zich daarom zonder problemen aan in een snel veranderende digitale werkomgeving. Waar de Xennial generatie wél duidelijk van houdt, is directe en open communicatie. Je kunt dus maar beter duidelijk en transparant zijn. Ook feedback maakt ze blij.
Key takeaways Xennial
- Xennials zijn geboren tussen 1977 en 1983.
- Deze generatie heeft veel bijnamen, zoals de Pragmatische generatie, Patatgeneratie en Microgeneratie.
- Het is een typische tussengeneratie die net niet bij Generatie X past, maar ook niet bij de Millennials.
- Xennials zijn vrij opgevoed en zijn gewend om eigen keuzes te maken. Ze vinden groei, zelfontplooiing en ‘jezelf zijn’ belangrijk.
- Ook op werk is het een duidelijke tussengeneratie. Ze willen graag vernieuwen, maar vinden dat stiekem vaak toch wat eng.
- Van ontwikkelingsmogelijkheden, snelle besluitvorming en directe en open communicatie worden Xennials blij.
Veelgestelde vragen
-
Wat is een Xennial?
-
Wat is de Patatgeneratie?
-
Wat kenmerkt een Xennial?
Dat is iemand die geboren is tussen 1977 en 1983. Deze generatie wordt ook wel de Microgeneratie genoemd, omdat ie qua kenmerken net tussen Generatie X en Generatie Y invalt.
Dat is een andere naam voor deze generatie. Xennials werden vrij opgevoed door hun ouders, zonder dwang en stimulatie. Daardoor waren ze soms wat passief (en hingen ze wat rond in de snackbar…). Vandaar de naam Patatgeneratie.
Typische Pragmatische generatie kenmerken zijn een praktische instelling, no-nonsensehouding, zelfredzaamheid, daadkracht, zelfstandigheid en kortetermijndenken.
Alle generaties
2013 - 2024 | Gen Alpha
Een deel van deze generatie is nog niet geboren, maar we kunnen nu al veel over ze zeggen.
1997 - 2012 | Gen Z
Memes, emoji's en avocado toast: met Generatie Z op de werkvloer komt het allemaal voorbij.
1992 - 2002 | Zillenials
Ze voelen zich te jong om Millennial te zijn en te oud voor Gen Z: enter Zillenials.
1981 - 1996 | Millennials
Van floppy disks tot USB drives, Millennials saw it all. Wie zijn zij nu op de werkvloer?
1977 - 1983 | Xennials
Is het een Gen X’er, een Millennial? Nope, een Xennial. Leer deze tussengeneratie kennen.
1965 - 1980 | Generatie X
Madonna en de oliecrisis: jouw Generatie X medewerkers op de werkvloer weten er vast alles van.
1946 - 1964 | Babyboomers
Ok boomer... Ja stop maar, genoeg gelachen, deze generatie is veel meer dan een meme.