Arbeidsconflict

Kunnen jij en je collega niet langer door één deur? Dat heet een arbeidsconflict en het is dé manier om de werksfeer en jouw werkplezier te verzieken. Het liefst los je ruzies zo snel mogelijk op, zodat je weer kunt lachen met je collega. Maar hoe zet je je over je trots en praat je het uit? En wat zijn je rechten als je een conflict met je werkgever hebt? YoungCapital is de scheidsrechter en legt je uit hoe je met een arbeidsconflict omgaat. Listen up.

Arbeidsconflict betekenis

Wat is een arbeidsconflict eigenlijk? Het is in ieder geval niet een vurig meningsverschil dat na vijf minuten is uitgepraat. Een arbeidsconflict is langdurige onenigheid tussen jou en je collega of je werkgever. In zo'n situatie voel je je vaak gefrustreerd, ongemakkelijk en niet gehoord, en ontwijk je liever de bron van al je irritaties. Maar je snapt vast dat dat niet de beste manier is om met een arbeidsconflict om te gaan. Op langere termijn kan het namelijk leiden tot ziekmelding en krijg je misschien zelfs de neiging om te vertrekken.

Oorzaken voor arbeidsconflicten

Hoe ontstaan arbeidsconflicten precies? Hieronder vind je een aantal redenen. Zo weet je ook of je nu in een arbeidsconflict zit of niet.

Gevolgen arbeidsconflict

Zo'n arbeidsconflict is niet chill. Niet voor jou en je mentale staat, maar ook niet voor je werkgever en collega's die het ook allemaal beleven. Als je zo'n conflict niet tijdig oplost, komen er allerlei gevolgen om de hoek kijken. Zoals:

Regels bij een arbeidsconflict

No panic, een arbeidsconflict meemaken betekent niet dat je direct ontslagen wordt. Arbeidsconflicten zijn niet chill, maar gelukkig beschermt de wet je tegen oneerlijke handelingen door je baas. Maar ook voor jou gelden regels waar je je aan moet houden. Hier zijn ze in een notendop.

1. Rechten werknemer bij arbeidsconflict

Het maakt niet uit of je een arbeidsconflict met een collega of je werkgever hebt: je moet altijd opvolgen wat je werkgever van je vraagt. Als je baas dus wilt dat je het goedmaakt met je collega, moet je dat ook doen. Maar het komt voor dat je werkgever om iets onredelijks vraagt. Wat zijn dan je rechten? Effe kort opgesomd:

Dit hele verhaal verandert als het om een verstoorde arbeidsrelatie gaat. Dat is net een stapje verder dan een arbeidsconflict en in zo'n geval mag je werkgever soms wel overgaan tot ontslag of functiewijziging. Natuurlijk is dat een heel juridisch proces. Heb je daar nu mee te maken? Schakel een jurist in voor hulp.

2. Arbeidsconflict en ziekmelden

Voel je je zo down door een arbeidsconflict dat je maar beter thuis kunt blijven? Dat kan en mag gewoon. Je mentale gezondheid is net zo belangrijk als je fysieke, en terugkeren naar je werkplek met die vervelende collega is misschien vragen om meer problemen. Maar besef je wel dat je niet eeuwig ziek thuis kunt blijven. Op een gegeven moment moet je het arbeidsconflict oplossen.

Houd er rekening mee dat je misschien te maken krijgt met de bedrijfsarts. Die beoordeelt namelijk of je echt ziek bent als gevolg van het arbeidsconflict. Aan de hand hiervan kan de bedrijfsarts een 'afkoelingstermijn' voorstellen, waarin je eventjes niet werkt om je hoofd te koelen. Daarna is het wel de bedoeling dat je het probleem oplost en terugkeert naar de werkvloer.

3. Ziekmelden bij dreigend arbeidsconflict

Natuurlijk kun je niet om het minste en geringste ziek thuis blijven. Een aankomend arbeidsconflict of een kortdurend conflict waarbij je je op z'n meest geïrriteerd voelde, zijn geen geldige redenen om je ziek te melden. Je werkgever kan je dan verplichten om naar werk te komen.

4. Arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever

Wat als je een arbeidsconflict hebt met je leidinggevende, bijvoorbeeld omdat diegene je continu belt tijdens het avondeten? Wat je het beste kunt doen, is bewijs verzamelen en zo laten zien dat het arbeidsconflict niet door jou is veroorzaakt. Dit kun je bijvoorbeeld bij de HR-afdeling doen. Op basis daarvan praten jij en je werkgever het uit of gaan jullie over tot mediation om het arbeidsconflict op te lossen. En maak je geen zorgen, je houdt nog steeds dezelfde rechten. Je wordt dus niet direct ontslagen of naar een andere locatie gestuurd.

Hoe los je een arbeidsconflict op?

Een arbeidsconflict wil je zo snel mogelijk oplossen, zodat jij en je collega elkaar niet langer death stares geven. Maar hoe je dat aanpakt, ligt aan de situatie en hoe ernstig het conflict is. Met de onderstaande stappen en arbeidsconflict tips voor jou als werknemer komt het sowieso goed:

Stap 1: Afkoelen

Het is altijd beter om met een koel hoofd terug te kijken naar een arbeidsconflict. Zo voorkom je dat je met enorme irritaties de bemiddeling in gaat. Neem dus de tijd om goed af te koelen. Ga naar de sportschool, schreeuw in een kussen, maak een lelijke tekening van je collega, het is aan jou.

Stap 2: Be the bigger person

Of misschien is je collega of werkgever dat wel. In ieder geval moet er altijd iemand de eerste stap zetten om het arbeidsconflict op te lossen. Stap op je collega of werkgever af en schiet een meeting in om te praten. Hiervoor moet je sowieso even je trots inslikken. Koppigheid helpt namelijk niet om een conflict op te lossen.

Stap 3: Ga het gesprek aan

Klaar voor het gesprek, koele kikker? Ga rustig het gesprek aan met je collega of werkgever over het arbeidsconflict. Het is hierbij belangrijk om kalm en objectief te blijven. Wijs niet met vingers en geef je gesprekspartner niet onnodig de schuld, want dat zorgt voor meer irritaties. Leg in plaats daarvan uit wat het conflict met je heeft gedaan en dat je eigenlijk weer door één deur met je collega wilt. De kans is groot dat je collega diens kant van het verhaal vertelt en jij daardoor snapt waarom het conflict is ontstaan. En zodoende komen jullie tot een wapenstilstand.

Stap 4: Ga naar je werkgever of de HR-afdeling

Clashen jij en je collega of werkgever nog steeds, ondanks je poging tot bemiddeling? Tijd voor extra hulp bij het arbeidsconflict. Als je ruzie hebt met je collega stap je op je werkgever af. En als je werkgever juist het bloed onder je nagels vandaan haalt, ga je naar de HR-afdeling. Vertel wat er gaande is en zoek samen naar oplossingen voor het arbeidsconflict. Misschien is dat wel een gezamenlijk gesprek met iemand van HR of is arbeidsmediation de volgende stap.

Stap 5: Los het conflict op met mediation

Nog geen licht aan het einde van de tunnel? In dat geval kan je werkgever of bedrijfsarts een arbeidsmediator inschakelen. Dit is een onafhankelijke bemiddelaar die helpt bij het oplossen van problemen op de werkvloer. Wees dus niet verrast als je plots voor een vreemde zit die je vraagt wat het arbeidsconflict inhoudt. Zo'n arbeidsmediator is alleen maar fijn, want diegene luistert naar beide kanten van het verhaal en zoekt naar oplossingen. En zodoende leggen jij en je collega of werkgever de zwaarden en schilden neer.

Key takeaways

  • Een arbeidsconflict ontstaat wanneer jij en je collega of werkgever langdurig onenigheid hebben.
  • Hoe arbeidsconflicten kunnen ontstaan: ruzies, vervelende collega's, pesten, schending van rechten door de werkgever, of discriminatie op de werkvloer.
  • De gevolgen van een arbeidsconflict zijn onder andere overspannenheid, ziekte, verminderde werkplezier en zelfs de overweging om ontslag te nemen.
  • Je werkgever mag je bij een arbeidsconflict niet zomaar ontslaan of je functie wijzigen zonder jouw toestemming.
  • Je mag je ziek melden door een arbeidsconflict, maar de bedrijfsarts moet oordelen of je ziekte écht door het conflict komt.
  • Bij aankomende of kortdurende conflicten kun je niet zomaar ziek thuis blijven.
  • Om een arbeidsconflict op te lossen, is het belangrijk om af te koelen en een gesprek aan te gaan met je collega of werkgever.
  • Als bemiddeling niet lukt, zoek dan hulp bij je werkgever of de HR-afdeling.
  • Een arbeidsmediator kan ook helpen om een arbeidsconflict op te lossen.

Tijd om te solliciteren

Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.

Veelgestelde vragen

  • Wat valt er onder arbeidsconflict?

  • Een arbeidsconflict is langdurige onenigheid tussen jou en een collega of werkgever. Dit komt door ruzies die niet opgelost zijn, vervelende collega's, pesten, schending van rechten, of discriminatie.

  • Wat moet je doen bij een arbeidsconflict?

  • Bij een arbeidsconflict moet je eerst afkoelen en daarna het gesprek aangaan met je collega of werkgever om het conflict rustig te bespreken. Als dit niet werkt, schakel dan hulp in van je werkgever, de HR-afdeling of een arbeidsmediator.