Thuiswerkplek vergoeding

Werk je regelmatig vanuit je eigen stekkie? Dan heb je recht op een thuiswerkplek vergoeding. Je weet wel, zodat je lekker comfortabel zit en zonder rugklachten aan de slag kunt. Maar hoe pak je dat aan, zo'n comfortabele thuiswerkplek creëren? Daar komt best wat bij kijken. Gelukkig staat YoungCapital klaar om je te helpen. In dit artikel lees je hoe je een thuiswerkplek fixt en wat je werkgever hieraan bijdraagt.

Wat is een thuiswerkplek vergoeding?

Een bureaustoel zonder wieltjes en een doorgezakt kussen… Nee, dat kan zo niet langer. Gelukkig is de thuiswerkplek vergoeding jouw redder in nood. Je werkgever is volgens de Arbowet namelijk verplicht een gezonde en veilige werkomgeving te verzorgen, ook wanneer je thuiswerkt. Dus of je nu hybride werkt of niet, zolang je thuis aan de slag bent, heeft je werkgever een zorgplicht. Maar let op: de thuiswerkplek vergoeding valt onder de werkkostenregeling. Dit betekent dat je werkgever zelf mag beslissen wat ie onbelast vergoedt, verstrekt of beschikbaar stelt. Dus, voordat je naar de Zweedse meubelzaak rent, overleg eerst welke bijdrage je werkgever wil leveren aan jouw thuiswerkplek.

Verschil thuiswerkvergoeding en een thuiswerkplek vergoeding

De termen 'thuiswerkplek vergoeding' en ‘thuiswerkvergoeding’ lijken misschien op elkaar, maar ze hebben elk hun eigen betekenis. Een thuiswerkplek vergoeding is specifiek bedoeld om je te helpen bij het opzetten en onderhouden van een werkplek thuis. De kosten voor het inrichten van je thuiswerkplek worden dan vergoed door je werkgever. Denk aan kosten voor bureaumeubilair, een computer en een printer. Een thuiswerkvergoeding is een vergoeding die je werkgever betaalt voor de kosten die je maakt wanneer je thuiswerkt. Bijvoorbeeld internet- en telefoonkosten, maar ook energieverbruik. Sommige werkgevers gaan zelfs zo ver dat ze de kosten van je koffiecupjes dekken. Dus, nog een bakkie doen?

Thuiswerkplek inrichten met je vergoeding: 4 tips

Een top-notch thuiswerkplek creëren met je vergoeding, hoe pak je dat aan? Bij het opzetten van je nieuwe home office zijn er een aantal belangrijke dingen om rekening mee te houden. Om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet, hebben we een aantal handige tips voor je verzameld. Zo kun je je thuiswerkplek inrichten als een pro.

Tip 1. Kies je werkplek

Leuk hoor, thuiswerken, maar voor je aan de slag kunt moet je wel weten wáár je dat doet. Verken alle hoeken van je huis en vind de ideale werkplek. Bijvoorbeeld een plek met veel daglicht (voor betere concentratie) en een raam (zodat je niet de hele dag in je eigen lucht zit te broeien).

Tip 2. Kies niet zomaar een meubel

Een bureau kopen omdat ie mooi is, daar doe je niet aan. Het bureau dat je koopt van je thuiswerkplek vergoeding moet niet alleen goed in je interieur passen, maar vooral functioneel zijn. Het moet immers comfortabel zijn voor een hele dag werken. Zoek daarom naar een bureau van minstens 120 centimeter breed en 80 centimeter lang. Ook handig: overweeg een zit-sta bureau voor de nodige afwisseling en beweging tijdens het werken.

Een lekkere bureaustoel kopen van je thuiswerkplek vergoeding is ook geen slecht idee. Let hierbij op het formaat en check of de stoel verstelbaar is, dan kun je altijd even anders gaan zitten. Probeer de stoel ook uit (in de winkel, want online is dat niet te doen). Wat vooral belangrijk is, is dat je met je benen en armen in een hoek van 90 graden kunt zitten.

Tip 3. Keep it clean

Vieze kleding op de grond van je werkkamer en een dooie plant op je bureau? Dat kan écht niet. Zorg ervoor dat je werkplek altijd schoon en opgeruimd is. Niet alleen helpt dit je beter te concentreren, maar het voorkomt ook dat je werkplek gaat ruiken naar de eiersalade die je voor de lunch had.

Tip 4. Schaf niet alleen meubels aan

Bij een thuiswerkplek vergoeding komt vaak meer kijken dan alleen de kosten voor een bureau en stoel. Zorg ervoor dat je thuiswerkplek ook is uitgerust met de juiste technologische snufjes. Denk aan een razendsnelle internetverbinding voor een naadloze samenwerking, een heldere webcam en een goede headset voor duidelijke communicatie tijdens virtuele vergaderingen. En waarom niet een extra scherm toevoegen voor wat extra multitasking? Maar onthoud: je werkgever is niet altijd verplicht om deze kosten te vergoeden. Overleg dus met je werkgever of deze kosten worden vergoed door de thuiswerkplek vergoeding of de thuiswerkvergoeding. Of maak gebruik van je Individueel Keuzebudget (IKB), als je die hebt.

Key takeaways

  • Wanneer je regelmatig thuiswerkt heb je recht op een thuiswerkplek vergoeding waarmee je je thuiswerkplek kunt inrichten.
  • Een thuiswerkplek vergoeding is voor het inrichten en onderhouden van je thuiswerkplek. Een thuiswerkvergoeding dekt de kosten die je maakt tijdens het thuiswerken.
  • Voor het inrichten van een thuiswerkplek zijn vooral functionele meubels belangrijk, zoals een goed bureau en een comfortabele bureaustoel.

Check onze thuiswerk vacatures



Veelgestelde vragen

  • Moet de werkgever een thuiswerkplek betalen?

  • Ja. Bij een thuiswerkplek komen verplichtingen voor je werkgever kijken. Volgens de Arbowet is je werkgever namelijk verplicht te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Denk aan het aanbieden van een thuiswerkplek vergoeding, zodat je je thuiswerkplek kunt inrichten en goed kunt functioneren.Wat is het verschil tussen een thuiswerkplek vergoeding en een thuiswerkvergoeding?

  • Wat is het verschil tussen een thuiswerkplek vergoeding en een thuiswerkvergoeding?

  • De thuiswerkplek vergoeding is voor het inrichten van een veilige werkplek thuis, terwijl de thuiswerkvergoeding meer algemene kosten dekt, zoals internet of elektriciteit.