Werken als internationaal koerier: iets voor jou?
Is roadtrippen helemaal jouw ding en ben je het gelukkigst als je achter het stuur zit? Als internationaal koerier bezorg je pakketten en post van Noorwegen tot Spanje en alles daartussenin. Als je op zoek bent naar een actieve baan en zo veel mogelijk van de wereld wilt zien, is dit de baan voor jou.
Wat doet een internationaal koerier?
Je raadt het vast al: als internationaal koerier rijd je naar andere landen en bezorg je pakketten en post in het buitenland. Welk land dat is en hoeveel tijd je ervoor hebt, ligt aan de opdracht. Je werkt voor een internationale koeriersdienst, zoals DHL, en je bezorgt vaak spoedleveringen. Je rijdt rond in een bestelbus of vrachtwagen en hebt de verantwoordelijkheid om de pakketten zo snel en veilig mogelijk te bezorgen bij de geadresseerde.
Lekker tranquilo stoppen bij ieder tankstation zit er niet in, omdat je binnen een bepaalde tijd alles moet afleveren. Snelheid is megabelangrijk. Zo wil die vrouw in Frankrijk zo snel mogelijk haar pakketje uit Nederland in huis hebben. Voor jou geen probleem, want je gaat graag iedere uitdaging aan. Lijkt het jou tof om voor langere periodes van huis te zijn? Dan is deze baan waarschijnlijk een goede match. Een baan als internationaal koerier is de perfecte manier om de wereld te ontdekken.
Jouw werkdag als internationaal koerier
's Ochtends op het distributiecentrum check je het schema dat de planner alvast voor je heeft gemaakt. Je controleert hoeveel pakketten je moet bezorgen en bekijkt natuurlijk welk land jouw eindbestemming wordt. Gaat de reis vandaag naar Duitsland? Voordat je aan je roadtrip begint, voer je het adres in op je navigatiesysteem en kies je de snelste route. Want daar draait het uiteindelijk allemaal om: de pakketten zo snel mogelijk bezorgen. Je wordt vaak ingezet voor pakketjes die met spoed geleverd moeten worden. Dat betekent niet dat je meteen met 150 km/u over de snelweg racet, want als internationaal koerier houd je je ook aan de (internationale) verkeersregels.
Zo'n rit naar het buitenland duurt vaak langer dan een werkdag. Als internationaal koerier ben je dus vaak voor een langere tijd van huis. Maar hoe werkt dat als je niet fysiek naar huis gaat aan het einde van je dienst? Een chauffeur mag maximaal 2 keer per week 10 uur werken en op de andere dagen mag je niet langer dan 9 uur achter het stuur zitten. Je bent dan verplicht om rust te nemen. Hoe je dat precies doet met overnachtingen? Als je in een grote vrachtwagen rijdt, zet je de wagen vaak ergens op een parkeerplaats en slaap je in de cabine. Rijd je in een kleinere bestelbus? Dan kies je waarschijnlijk voor een motel langs de snelweg.
Aangekomen op plek van bestemming? Dan overhandig je het juiste pakket bij het juiste adres. De ene keer is dat een kleine doos, de andere keer is dat een groter pakket. De werkzaamheden van een internationaal koerier zijn geen hogere wiskunde, maar de verantwoordelijkheid is heel groot. Je werkt namelijk met pakketten van verschillende waardes en het is niet de bedoeling dat deze zoek raken.
Waar werkt een internationaal koerier?
Een internationaal koerier kan aan de bak bij transportbedrijven die internationaal verzenden en leveren. Denk aan bedrijven als DHL of UPS. Wat je precies meeneemt in je bestelbus of vrachtwagen ligt aan de opdracht en jouw werkgever. Misschien passeer je de grens wel met een wagen vol elektrische apparaten of is jouw vrachtwagen volgeladen met online bestellingen. De opdrachten lopen uiteen.
De taken van een internationaal koerier
- Zo veilig en snel mogelijk goederen en pakketten afleveren.
- Goederen laden en lossen.
- Een bestelbus of vrachtwagen besturen.
- Snelste route naar het buitenland kiezen.
Werken als internationaal koerier: hoe is dat?
Misschien kun je je een beetje voorstellen hoe het is om te werken als internationaal koerier, maar wat zijn nou de voor- en nadelen van dit beroep? Dat hebben wij uitgezocht.
Voordelen van werken als internationaal koerier
- Veel van de wereld ontdekken én daar ook nog eens voor betaald krijgen, wie wil dat nou niet? You get the best of both worlds.
- Naast je salaris verdien je als internationaal koerier vaak nog leuke toeslagen. 's Nachts is het het rustigst op de weg, dus wat dacht je van een toeslag omdat je op onregelmatige tijden werkt? Dat is lekker cashen.
- Geen ruzie over de muziek tijdens jouw roadtrip. Omdat je vaak zelfstandig werkt, oftewel in je eentje in het voertuig zit, heb je ook de regie in handen als het op de muziek aankomt.
Nadelen van werken als internationaal koerier
- Even op en neer naar het buitenland is makkelijker gezegd dan gedaan, want je bent vaak voor een langere tijd onderweg. Dat vindt niet iedereen even leuk. Mis jij je eigen bed niet zo snel en kun je overal wel slapen? Dan is een baan als internationaal koerier wél wat voor jou.
- De meeste klussen voer je zelfstandig uit, wat betekent dat je veel in je eentje bent. Ideaal voor de mensen die het heerlijk vinden om zich af en toe af te zonderen van collega's.
- Misschien denk je wel: "ik rij in één keer door naar mijn eindbestemming in Frankrijk", maar als internationaal koerier zit je vast aan verplichte rusttijden. Zo mag je niet langer dan 9 uur achter elkaar rijden en mag je in sommige landen als Duitsland niet op zondag rijden. Zo'n trip naar het buitenland duurt dus langer dan je misschien denkt.
Jouw salaris als internationaal koerier
Maar hoeveel levert dat nou precies op, werken als internationaal koerier? Het salaris van een internationaal koerier ligt tussen de € 2.350 en € 3.000 bruto per maand. Dit bedrag hangt vooral af van je leeftijd en verantwoordelijkheden. Heb je al meer werkervaring op je cv staan? Dan pak je de grote klussen op waarvoor je langer onderweg bent. Dat wordt natuurlijk beloond met een hoger salaris. Begin je pas net aan je internationale carrière? Dan verdien je in het begin wat minder en rijd je nog geen extreem lange afstanden.
Wist je dat je bovenop je salaris ook nog leuke toeslagen verdient? Als internationaal koerier werk je onregelmatige diensten en is je werkdag waarschijnlijk ook niet altijd van 9 tot 5. Maar maak je geen zorgen, daar krijg jij gewoon extra voor betaald. Zo zul je merken dat het 's nachts een stuk rustiger is op de weg en vermijd je alle files, waardoor je sneller op je bestemming aankomt. Waarom zou je dan niet die uurtjes pakken als je dan ook nog eens meer betaald krijgt?
De volgende stap als internationaal koerier
Als je gaat werken als internationaal koerier, liggen de doorgroeimogelijkheden vooral in de afstanden die je rijdt. Zo werk je de eerste jaren misschien vooral in de Benelux en Duitsland, maar moet je na een aantal jaar een keer naar Italië of misschien wel Scandinavië. Zie je het niet meer zitten om wekenlang van huis weg te zijn? Misschien ligt een baan als transportplanner dan meer in jouw straatje. Je werkt dan nog steeds voor een koeriersdienst die internationaal bezorgt, maar je zit zelf niet meer achter het stuur. Dit is vooral een mooie stap als je aan eraan toe bent om te settelen.
Internationaal koerier worden: wat heb je nodig?
Laten we beginnen bij het begin: een rijbewijs. Bij de meeste werkgevers is het verplicht om minimaal 2 jaar je rijbewijs B op zak te hebben, voordat je mag werken als internationaal koerier. Ook moet je soms een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen, omdat je in deze baan veel verantwoordelijkheid hebt. Zo weet je toekomstige werkgever dat je te vertrouwen bent. Een specifieke opleiding voor internationaal koerier is er niet, maar als je een mbo-opleiding in de richting van Logistiek op zak hebt, scoor je extra punten. Is een diploma verplicht? Zeker niet.
Maar naast de juiste papiertjes moet je ook een passie hebben voor autorijden. Aangezien achter het stuur zitten jouw hoofdtaak is, is het wel zo handig als je dat ook écht leuk vind om te doen. Als internationaal koerier ken je alle verkeersregels op je duimpje en vind je het niet erg om lange afstanden te rijden. Maar aanvoelen wanneer je moe bent, is voor dit beroep ook belangrijk. Voor zowel je eigen veiligheid, als dat van alle andere weggebruikers. Vind je het niet erg om zelfstandig te werken en om lang van huis weg te zijn? Dan is dit beroep waarschijnlijk wel iets voor jou.
Jouw skills
Ben jij scherp en kun je snel anticiperen? Dat is wel zo belangrijk als je gaat werken als internationaal koerier. Je houdt de weg goed in de gaten en hebt het snel door als er iets gevaarlijks gebeurt. Of de zon nou schijnt of het 's nachts pikkedonker is, met jouw scherpheid zit het altijd wel goed.
Verder is het belangrijk dat je het prima vindt om zelfstandig te werken. Soms rijdt er iemand met je mee, bijvoorbeeld als je hele zware goederen vervoert. Maar over het algemeen werk je in je eentje en ben je dus op jezelf aangewezen. Wel zo handig dat je dan goed aanvoelt wanneer je toe bent aan een pauze. Er is namelijk niemand die tegen je zegt dat je wel een dutje kunt gebruiken.
Cheat sheet voor je cv
Hoe overtuig je je toekomstige werkgever dat jij dé internationaal koerier bent die zij zoeken? Door de volgende skills op je cv te zetten.
Check onze logistieke vacatures
Een andere baan in de logistiek
Ben je nog niet toe aan een baan als internationaal koerier? Pak het dan iets kleiner aan en ga aan het werk als koerier bij jou in de buurt. Lijkt het je lekker om je werk te combineren met een goede work-out? Dan is werken als fietskoerier misschien wel voor jou weggelegd. Ook als je het liefst kleine pakketjes bezorgt zit je met een logistieke baan goed. Want je kunt er ook altijd nog voor kiezen om te werken als postbode, postvoorbereider of postsorteerder. Zoals je ziet, voor ieder wat wils in de logistiek.
Overzicht internationaal koerier
Veelgestelde vragen
-
Wat is het salaris van een internationaal koerier?
-
Hoe kan ik internationaal koerier worden?
-
Wat heb ik nodig om te werken als internationaal koerier?
Het salaris van een internationaal koerier ligt tussen de € 2.350 en € 3.000 bruto per maand.
Door een kijkje te nemen bij de vacatures voor koerier op YoungCapital natuurlijk. Wie weet staat er wel een leuke baan voor je tussen en zit je binnenkort al achter het stuur.
Het belangrijkste is dat je al minimaal twee jaar een rijbewijs B op zak hebt. Voor sommige werkgevers moet je ook een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen. Daarnaast is het belangrijk dat je autorijden leuk vind en lange afstanden wilt rijden.