Wie weet heb jij ze weleens gezien op de werkvloer: office sirens. Nee, dit zijn geen kantoorsirenes die afgaan als er brand is. Office sirens zijn werknemers die graag gedurfde outfits aantrekken op de werkvloer. En eh, daar hebben hun boomercollega’s vaak een sterke mening over. Ben jij benieuwd hoe de kledingkast van een office siren eruit ziet? En of het slim is om je zelf ook te kleden als corporate siren? In deze blog lees je het antwoord.
Wat is een office siren?
Even een lesje geschiedenis: sirens, ook wel halfgodinnen, zijn verleidelijke wezens uit de Griekse mythologie. De termen office, workplace en corporate siren (same things) zijn dus ontstaan door mensen die zich kleden alsof ze naar kantoor gaan, maar wel met een verleidelijk randje. Onder de office siren aesthetic vallen bijvoorbeeld hoge hakken, korte rokken en ongeknoopte blousejes. De office siren trend komt dus veel overeen met corpcore.
Ontslagen door kledingkeuze
Op TikTik poppen er steeds meer video’s op van office sirens uit Gen Z die ontslagen worden door hun kledingkeuze. Maar mag dat eigenlijk wel? Je kledingstijl is jouw manier om jezelf te laten zien. Maar op de werkvloer heeft je werkgever ook iets te zeggen. In Nederland mag een werkgever kledingvoorschriften opleggen als dat nodig is voor bijvoorbeeld veiligheid, hygiëne of een professionele uitstraling. Denk aan werkschoenen in de bouw of een representatief uiterlijk in de horeca. Zolang die regels redelijk zijn en goed worden uitgelegd, moeten werknemers zich daaraan houden. Maar gewoon ontslagen worden omdat je office siren outfit ‘niet bevalt’? Zo werkt het gelukkig niet.
3 tips voor jouw office siren outfit
Je kleding zegt veel over wie je bent als persoon en dat kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Als office siren in ongepaste kleding naar je werkplek (of zelfs sollicitatiegesprek) komen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je geen goede indruk achterlaat. Maar welke outfits zijn dan wel of juist niet gepast op de werkvloer? Tja, dat verschilt natuurlijk per werkplek. Met deze tips bepaal jij of jouw office siren outfit bij je baan past:
- Check de dresscode van het bedrijf. Wat bij het ene bedrijf een prima outfit is, kan bij de ander als ongepast worden gezien. Kijk daarom goed naar wat collega’s dragen of vraag het na.
- Let op de gelegenheid. Een informele office siren outfit past waarschijnlijk beter bij een casual kantoordag dan bij een sollicitatiegesprek.
- Je kunt best een opvallend item dragen, zolang je het combineert met rustige basics. Office siren glasses zijn bijvoorbeeld heel populair. Dat zijn stijlvolle brillen die lijken op een ouderwetse leesbril. Daar heeft je Boomer collega vast geen commentaar op.
Key takeaways
- Office sirens zijn mensen die zich kleden alsof ze naar kantoor gaan, maar wel met een verleidelijk randje. Denk aan hoge hakken of korte rokken.
- Zomaar ontslagen worden door je kledingkeuze mag vaak niet, maar houd rekening met je werkvoorschriften.
- Let bij het uitkiezen van je office siren outfit op de gelegenheid waarvoor je je kleed en de dresscode van het bedrijf.
FAQs
Wat is een office siren?
Een office siren, ook wel workplace of corporate siren genoemd, is een persoon die zich kleedt alsof ie naar kantoor gaat, maar wel met een verleidelijk randje.
Wat dragen kantoorsirenes?
Een office siren outfit is bijvoorbeeld een ongeknoopte blouse met een korte rok en hoge hakken. Deze items vallen ook los van elkaar onder de office siren aesthetic.