Het nieuwe beoordelen

Met het nieuwe beoordelen geven werkgevers de touwtjes uit handen en geven zij meer vrijheid aan hun personeel. Hoe dat precies zit en wat je nog meer moet weten van het nieuwe beoordelen? YoungCapital heeft de antwoorden voor je op een rij. Lees je mee?

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is het nieuwe beoordelen?

Met het nieuwe beoordelen stap je af van oude, stoffige beoordelingsgesprekken en werk je aan een nieuwe manier om de prestaties en ontwikkeling van je medewerker te beoordelen. Zo verander je de jaarlijkse beoordelingsgesprekken in een continue dialoog, waarbij je de ontwikkeling en beoordeling van je medewerker vaker bespreekt. Dit doe je door jouw personeel aan het begin van het jaar doelen te laten stellen, die je aan het einde van het jaar samen evalueert. Tussendoor maak je hierbij gebruik van verschillende feedbacksessies en check-in momenten. Bij deze momenten geef je je medewerkers de kans om zichzelf te evalueren.

Naast het nieuwe beoordelen zijn er nog veel meer gesprekken die tot de HR-cyclus behoren, zoals functionerings-, POP- en ontwikkelgesprekken, maar ook het goede gesprek is hier een belangrijk onderdeel van. Ben je nou benieuwd naar informatie over de verschillende soorten gesprekken? Check dan onze artikelen of struin door onze recruitment guide.

Kenmerken van het nieuwe beoordelen

Om er zeker van te zijn dat het nieuwe beoordelen voor jou the way to go is, zetten we de kenmerken voor je op een rij:

Grotere betrokkenheid

Als werkgever moedig je medewerkers aan om zelf hun doelen te bepalen en eraan te werken. Dit zorgt niet alleen voor persoonlijke groei, maar creëert ook een positieve werksfeer waarin medewerkers gemotiveerd zijn om bij te dragen aan het succes van je organisatie.

Focus op doelen

Met het nieuwe beoordelen kijk je vooral naar het verbeteren van het functioneren van je medewerker. Hierbij staat ontwikkeling centraal. Door middel van SMART-doelen werken medewerkers aan doelen die zich aanpassen aan een veranderende werkomgeving. Het is dan ook niet erg als medewerkers na een aantal maanden nieuwe doelen stellen of hun huidige doel aanpassen.

SMART-doel voorbeeld: Over drie maanden tijd heb ik minimaal twee nieuwe klantenservice-technieken toegepast, die zijn afgestemd op klantfeedback en evaluaties.

Feedback

Met het nieuwe beoordelen geef je continu feedback, bijvoorbeeld met regelmatige check-ins en feedbacksessies. Hiermee kunnen medewerkers hun eigen fouten sneller herkennen en hun eigen ontwikkeling makkelijker bijhouden.

5 tips voor het nieuwe beoordelen

Ook aan de slag met het nieuwe beoordelen? Om je op weg te helpen delen we 5 tips. Zo vernieuw je de gesprekcyclus binnen je bedrijf en maak je deze nieuwe stijl van beoordelen weer een stukje makkelijker.

  • Houd het simpel. Houd het simpel, kort en krachtig. Feedbacksessies en check-ins zijn net als snelle espresso shots: intens. Daarom hoeven ze niet uren te duren.
  • Gebruik 360-graden-feedback. Met deze feedback ontvangt je medewerker feedback vanuit meerdere perspectieven.
  • Wees positief. Positieve feedback houdt je medewerker gemotiveerd voor nieuwe doelen.
  • Volg een training. Volg zelf een training of zorg ervoor dat leidinggevenden en beoordelaars getraind zijn voor goede en eerlijke beoordelingen.
  • Monitoren en evalueer. Neem regelmatig de tijd om het beoordelingsproces te bekijken en verzamel feedback van medewerkers om het steeds beter te maken.

Young Magazine

Key takeaways

  • Met het nieuwe beoordelen stel je aan het begin van het jaar doelen met je werknemer die jullie aan het einde van het jaar worden evalueren.
  • Met het nieuwe beoordelen nemen werkgevers afscheid van de traditionele beoordelinggesprekken.
  • Het nieuwe beoordelen richt zich op toekomstige doelen, met SMART-doelen voor ontwikkeling. Het biedt ook continue feedback om medewerkers te helpen hun eigen fouten te herkennen en hun ontwikkeling bij te houden.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is het nieuwe beoordelen?

  • Met het nieuwe beoordelen stellen medewerkers aan het begin van het jaar doelen die zij door het jaar heen samen met jou als werkgever evalueren. Dit gebeurt aan de hand van check-in momenten en feedbacksessies.

  • Waarom het nieuwe beoordelen?

  • Het nieuwe beoordelen geeft medewerkers meer controle over hun eigen ontwikkeling. Hierdoor zijn zij gemotiveerder om bij te dragen aan het succes van het team en de organisatie.