Het goede gesprek

Het goede gesprek voeren is onmisbaar op de werkvloer. Maar wat houdt het precies in en hoe kun je je als werkgever hierop voorbereiden? YoungCapital weet raad. Lees snel door en ontdek hoe jij het goede gesprek kunt voorbereiden, voeren en waarom het uitwerken van de informatie uit het gesprek zo belangrijk is.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is het goede gesprek?

Een beoordelingsgesprek hier en een feedbackgesprek daar: als werkgever voer je genoeg gesprekken in een jaar. Gelukkig blijft dat ook zo. De term ‘het goede gesprek’ staat namelijk niet voor nog zo’n jaarlijks gesprek, maar is de verzamelnaam van alle gesprekken waarin je als werkgever de ontwikkeling van je werknemers bespreekt. Het doel van het goede gesprek is om de prestaties, betrokkenheid en het werkplezier van je medewerkers te boosten. Dit doe je door de ontwikkeling van je medewerkers te stimuleren, met een persoonlijk ontwikkelingsplan bijvoorbeeld.

Verschil het goede gesprek en de HR-cyclus

Het goede gesprek wordt door steeds meer bedrijven gebruikt ter vervanging van de traditionele HR-cyclus. Maar wat is het verschil tussen de twee? De HR-cyclus richt zich op drie jaarlijkse gesprekken over de planning, het functioneren en het beoordelen van een medewerker. Het goede gesprek beperkt zich niet tot een jaarlijks gesprek met medewerkers. Nee, deze gesprekken blijf je als werkgever voortdurend voeren. Voorbeelden hiervan zijn:

Stappenplan voor het goede gesprek voeren

Maar hoe kun je het goede gesprek nu op de juiste manier voorbereiden en voeren? Simpel. Ons stappenplan schiet je te hulp. Volg de stappen en ontdek hoe, wat, waar en wanneer je het goede gesprek met je medewerker voert.

Stap 1. Gesprekken plannen

De huidige situatie van je werknemers is belangrijk bij het kiezen van het goede gesprek. Ga niet alleen na wat je wilt bespreken, maar ook waarom en hoe. Stel je medewerker daarom nog voor je een gesprek inplant de volgende vragen:

  1. Hoe voel je je momenteel op de werkvloer?
  2. Wat kost je energie en wat levert energie op?
  3. Waar wil je meer aandacht aan besteden?
  4. Hoe vul je je huidige rol in?
  5. Welke skills wil je nog ontwikkelen?
  6. Wat is je ambitie binnen en buiten dit bedrijf?

Aan de hand van de antwoorden op de vragen kies je een van de onderstaande gesprekken uit de tabel. En ben je nu benieuwd hoe je bijvoorbeeld kiest uit een ontwikkel-, POP-, en loopbaangesprek? Onze recruitment guide helpt je op weg.

Soorten gesprekken Doel van het gesprek
Ontwikkelgesprek, POP-gesprek en loopbaangesprek Persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen.
Feedbackgesprek Feedback uitwisselen tussen werkgever en werknemer.
Functioneringsgesprek Prestaties van medewerkers bespreken.
Waarderingsgesprek Waardering uiten.
Work-lifebalance gesprek Balans tussen werk en privéleven bespreken.

Tip van ons: denk bij het inplannen van het goede gesprek ook aan de locatie. Houd je je meeting kort maar krachtig? Dan is het inplannen van een online meeting een optie. Ga je dieper in op de ontwikkeling van je medewerker? Bespreek je bijvoorbeeld waar je medewerker tegenaan loopt en wat de minder sterke punten van je co-worker zijn? Dan is het inplannen van een meeting op kantoor wel zo handig.

Stap 2. Noteer informatie

Tijdens het goede gesprek komt er van alles voorbij, zoals de huidige situatie van je medewerker. Noteer belangrijke punten en vat deze samen in een document. Bij ontwikkel-, loopbaan- en POP-gesprekken maak je bijvoorbeeld gebruik van een persoonlijk ontwikkelingsplan. De notities in je document zorgen ervoor dat je een eenvoudige terugkoppeling hebt naar de opgestelde punten, zoals de SMART-doelen.

Stap 3. Plan vervolggesprekken

Het goede gesprek vindt, zoals je inmiddels weet, meerdere malen in een jaar plaats. Als werkgever kun je daarom het volgende doen:

  • Direct na het gesprek een nieuw gesprek inplannen.
  • Wachten tot je een valkuil van je werknemer herkent en vervolgens een nieuw gesprek inplannen.

Het wachten op een valkuil van je medewerker noem je ‘wachten op triggers’. Deze triggers gebruik je als aanleiding om de medewerker op de situatie te wijzen, nieuwe feedback te geven en de opgestelde doelen opnieuw te bespreken.

5 tips voor het goede gesprek

Als je gesprekken met je co-workers voert, moet je op een aantal dingen letten. Check de tips en maak van het goede gesprek, het beste gesprek:

  • Samen inplannen. De timing van jullie gesprek moet ook voor jouw werknemer goed uitkomen. Let daarom op de agenda van je co-worker en neem ruim de tijd.
  • Focus houden. Een rinkelende telefoon, constructiewerk buiten of een muziekje op de achtergrond, het zorgt allemaal voor afleiding. Zet daarom je telefoon op stil en zorg voor een rustige, afgesloten ruimte.
  • Gesprek voeren. Let op: het voeren van het goede gesprek is een gesprek, geen ondervraging.
  • Wees empathisch. Lever geen kritiek, maar wees empathisch.
  • Stel open vragen. Gebruik hiervoor de 5W-vragen: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom.

Young Magazine

Key takeaways

  • Het goede gesprek is de term voor alle gesprekken waarin werkgevers de ontwikkeling van hun werknemers bespreken.
  • Het doel is het bevorderen van prestaties, betrokkenheid en het werkplezier onder werknemers.
  • Stappenplan: plan het gesprek in, noteer de belangrijke informatie en plan een vervolggesprek.
  • Tips voor het goede gesprek: maak een gezamenlijke planning, behoud focus, toon empathie en stel open vragen met behulp van de 5W-vragen.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is het goede gesprek?

  • Het goede gesprek verwijst naar alle gesprekken waarin werkgevers de ontwikkeling van hun werknemers bespreken. De gesprekken richten zich op het bevorderen van prestaties, betrokkenheid en het werkplezier.

  • Waarom het goede gesprek?

  • Het goede gesprek vervangt de jaarlijkse gesprekken uit de HR-cyclus en richt zich op zes soorten onderwerpen: ontwikkeling, feedback, voortgang, loopbaan, waardering en de work-lifebalance van medewerkers.

  • Welke tips zijn er voor het open gesprek?

  • Plan gesprekken samen met je medewerker in. Behoud focus en voer een gesprek in plaats van een ondervraging. Ook het tonen van empathie en het stellen van open vragen is belangrijk.