Medewerkers coachen betekent niet dat je als werkgever naar je collega’s luistert terwijl zij languit op een bank over hun problemen brabbelen. Nee, coaching is veel meer dan dit. Medewerkers coachen bestaat uit verschillende soorten coaching en heeft verschillende doelen. Wat deze doelen zijn en hoe je met coachend leiderschap jouw medewerkers motiveert, lees je hier.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Soorten coaching voor medewerkers
Door te coachen werk je aan de ontwikkeling van je medewerkers. Dat geeft ze meer motivatie op de werkvloer. Toch is alleen maar met complimenten strooien niet zo effectief en is goede coaching meer dan dat. Dus hoe coach je je medewerkers op de juiste manier? Simpel. Check de punten en ontdek hoe jij je onderscheidt:
Een goede coach…
- … is bold en durft originele vragen te stellen.
- … geeft origineel advies waar medewerkers daadwerkelijk iets mee kunnen.
- … gebruikt de LSD-gespreksmethode: luisteren, samenvatten en doorvragen.
Doel van medewerkers coachen
Medewerkers coachen is niet zomaar even gedaan. Elke werknemer is anders en ieder heeft een eigen manier van coaching nodig. Maar geen zorgen, met de tijd ontdek je samen wat werkt en voor wie. Kijk ook naar verbeteringen: wat ontbreekt er nog bij de coaching van jouw personeel? Dit kun je alleen bepalen aan de hand van het einddoel. Het doel van medewerkers coachen verschilt per werkgever. Verschillende soorten doelen kunnen zijn:
- werkplezier en -prestaties opkrikken;
- werkdruk verminderen;
- werkzaamheden organiseren;
- work-life balance optimaliseren;
- ziekteverzuim voorkomen;
- nieuwe skills ontwikkelen;
- teambuilding verbeteren.
Voor je een doel kiest, neem je eerst je bedrijf onder de loep. Aan de hand van een medewerkerstevredenheidsonderzoek bijvoorbeeld. Ontdek waar jouw medewerkers mee zitten en waar jij hen door middel van coaching in kunt ondersteunen.
6 tips voor het coachen en motiveren van medewerkers
Zoals het je misschien al is opgevallen staat er bij het coachen van medewerkers een hoop op het spel. Behaal je je doel niet? Dan kunnen medewerkers gedemotiveerd raken. Tranquilo, want met onze tips voor het coachen en motiveren van medewerkers kom je al een heel eind:
- Empathie
- Verdiep je in coachend leiderschap
- Stel duidelijke verwachtingen
- Wees persoonlijk
- Bied ondersteuning en feedback
- Creëer ontwikkelingsmogelijkheden
Leef je in je gesprekspartner. Heeft diegene bijvoorbeeld een sterke mening over de bedrijfscultuur, jouw werkgeverschap of andere zaken? Luister hier dan naar en oordeel niet. Kijk juist naar wat je hieruit kunt halen en welke oplossingen jullie samen kunnen bedenken.
Als werkgever kun je met een coachende houding ver komen. Daarmee stimuleer je namelijk het zelfstandig werken van medewerkers zonder het initiatief bij hen weg te halen.
Communiceer helder met je team over de verwachtingen die je hebt. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt wat er van hen wordt verwacht en waarom. Dit voorkomt misverstanden en bevordert een gevoel van richting en doelgerichtheid binnen het team.
Investeer tijd in het begrijpen van de individuele behoeften en doelen van je medewerkers. Bied persoonlijke aandacht aan hun ontwikkelingsmogelijkheden en maak tijd en ruimte vrij voor een open gesprek over hun ambities en uitdagingen.
Help je medewerkers regelmatig en geef positieve feedback. Zo zorg je ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen en weten dat je hen steunt bij hun groei. Door opbouwende begeleiding en feedback aan te moedigen, creëer je een sfeer waarin je medewerkers zichzelf continu verbeteren.
Het bieden van opleidingsmogelijkheden voor zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling vergroot de motivatie onder medewerkers. Tip: stel samen een persoonlijk ontwikkelingsplan op, waarin je medewerker op korte of lange termijn doelen stelt voor zijn persoonlijke ontwikkeling. Daarmee kunnen jullie dan concreet aan de slag.
Key takeaways
- Een goede coach onderscheidt zich door bold vragen te stellen,origineel advies te geven en de LSD-gespreksmethode te gebruiken.
- Het doel van medewerkers coachen kan zijn: werkplezier en -prestaties verhogen, werkdruk verminderen, werkzaamheden organiseren, work-life balance optimaliseren, ziekteverzuim voorkomen, nieuwe vaardigheden ontwikkelen en teambuilding verbeteren.
- Tips voor coachen en motiveren van medewerkers: toon empathie, zorg voor coachend leiderschap en communiceer duidelijke verwachtingen. Wees ook persoonlijk, bied ondersteuning en feedback, en creëer ontwikkelingsmogelijkheden voor maximale motivatie en ontwikkeling.
Veelgestelde vragen
-
Wat is coaching voor medewerkers?
-
Waarom is coaching op de werkvloer belangrijk?
-
Hoe kun je coachen op de werkvloer?
-
Wat doe je als coach op de werkvloer?
Medewerkers coachen betekent het motiveren en inspireren van werknemers door originele vragen, praktisch advies en de LSD-gespreksmethode toe te passen.
Coaching op de werkvloer verhoogt werkplezier, vermindert werkdruk, organiseert werkzaamheden, optimaliseert de work-life balance, voorkomt ziekteverzuim, ontwikkelt nieuwe vaardigheden en verbetert teambuilding.
Be bold en werk aan een coachende leiderschapsstijl, waarbij duidelijke verwachtingen worden gecommuniceerd en aandacht wordt besteed aan persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden.
Een coach op de werkvloer zorgt voor groei onder medewerkers door empathie te tonen, een coachende leiderschapsstijl toe te passen, ondersteuning en feedback te bieden, en ontwikkelingsmogelijkheden te creëren.