Lerende organisatie

Een lerende organisatie: als werkgever ben je er maar druk mee. Maar wat is het? En hoe zorg je ervoor dat jouw doodnormale organisatie een lerende organisatie wordt? YoungCapital legt het je uit. Eh eh, heb je geen tijd om alles door te lezen? Dan staat er onderaan de pagina een short version op je te wachten, wel zo handig. Lees lekker mee en ontdek alles over lerende organisaties.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een lerende organisatie?

Als lerende organisatie richt je je op de verbetering van je personeel en betrek je je medewerkers bij veranderende omstandigheden binnen je bedrijf. Het concept van zo’n lerende organisatie is bedacht door Peter Senge die de vijf soorten disciplines binnen een bedrijf beschreef. Hoe dat precies zit, lees je later in dit artikel.

Als lerende organisatie moedig je leren op alle afdelingen en niveaus binnen je bedrijf aan. Hierbij speel je een ondersteunende rol. Bijvoorbeeld met het ontwikkelen van een gezamenlijke visie voor je bedrijf.

De 5 disciplines van Senge

We noemden ’m al even: Peter Senge, die de vijf disciplines beschreef die van jouw bedrijf een lerende organisatie maken. Deze disciplines, die je ook kunt zien als kenmerken, zijn voor jou en je medewerkers belangrijk. Benieuwd hoe de kenmerken van een lerende organisatie in elkaar zitten? We laten ’t je zien:

Een gedeelde visie opbouwen

Medewerkers binnen je organisatie delen dezelfde visie. Deze visie wordt bedacht en gecommuniceerd door het management.

Denken in systemen

Als werkgever weet je dat jouw lerende organisatie pieken en dalen kent. Deze pieken en dalen worden beïnvloed door gebeurtenissen of andere factoren rondom je bedrijf. Verstoorde arbeidsrelaties en veel verzuim onder medewerkers zijn hier voorbeelden van. Het is aan jou de taak om deze verbanden te zien en problemen uit de weg te ruimen.

Mentale modellen

Als werkgever identificeer je je met de waarden van je bedrijf. Hiermee maak deel uit van het systeem dat je organisatie draaiende houdt.

Leren in teamverband

Teamwork, -building en -ontwikkeling vormen de basis voor een lerende organisatie. Ook moeten teamleden, zolang zij binnen je bedrijf werkzaam zijn, zich aanpassen aan de mentale modellen van je lerende organisatie. Bijvoorbeeld de missie, visie, normen en waarden van je bedrijf.

Systeemdenken

Nee, dit is niet hetzelfde als denken in systemen. Systeemdenken gaat over het begrijpen van je organisatie als een compleet systeem. Klinkt lastig, is het niet. Hiermee focus je je namelijk op de onderlinge interacties en relaties tussen verschillende afdelingen en functies. In plaats van alleen naar afzonderlijke afdelingen te kijken, kijk je dus naar je organisatie in het geheel.

De 7 succesfactoren van een lerende organisatie

Om de vijf disciplines binnen je bedrijf onder de aandacht te krijgen, werk je aan zeven onderdelen. Deze onderdelen vormen de succesfactoren van een lerende organisatie. Check de punten en ontdek wat jij kunt doen om het succes van jouw lerende organisatie eens flink te boosten:

    1. Gedeelde visie

Als werkgever is het jouw taak om je ideeën over waar jouw lerende organisatie naartoe moet, te delen met je medewerkers. Dit helpt iedereen om te begrijpen welke richting jullie op gaan en hoe ze daar samen aan kunnen bijdragen.

2. Leiderschap

Jouw leiderschap is ook belangrijk bij het positief beïnvloeden van je medewerkers. Bijvoorbeeld met het aanbieden van workshops en e-learnings waardoor je co-workers hun resultaten verbeteren. Goed leiderschap zorgt dan ook voor meer werkplezier, betere resultaten en geeft medewerkers de kans om zichzelf te blijven ontwikkelen.

3. Strategie

Strategieën bedenken is niet alleen voor de slimste mensen in je bedrijf: iedereen op de werkvloer kan eraan bijdragen. Bijvoorbeeld door middel van een ondernemingsraad. Het is belangrijk dat je samen met je medewerkers een plan maakt waarbij je de doelen van je lerende organisatie uitwerkt. Zo vergroot je de medewerkers betrokkenheid en zorg je ervoor dat elke medewerker binnen je bedrijf dezelfde kant opgaat.

4. Informatie

Het doorgeven van informatie binnen je lerende organisatie zorgt voor heldere communicatie tussen medewerkers. En heb je als werkgever groot nieuws te melden? Dan geef je een presentatie aan het hele bedrijf. Achteraf stuur je een e-mail met de besproken informatie. Zo weet je namelijk zeker dat alle informatie op de juiste manier wordt gecommuniceerd.

5. Samenwerking onder teams

Teams werken samen met andere teams op verschillende afdelingen. Het idee is dat ze niet alleen met hun eigen taken bezig zijn, maar ook samenwerken met anderen om ervoor te zorgen dat alles binnen je lerende organisatie soepel verloopt.

6. Zelfstandigheid

Medewerkers en teams hebben de bevoegdheid om zelf beslissingen te nemen, maar dit gebeurt binnen bepaalde grenzen en regels. In plaats van bijvoorbeeld checklists te volgen om elke stap te controleren, geef je alleen richtlijnen. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat medewerkers weten welke richting ze moeten volgen, terwijl ze nog steeds de ruimte hebben om op hun eigen manier de doelen te bereiken.

7. Aanpassen aan veranderingen

Je organisatie neemt voortdurend een lerende houding aan. Dit doe je door veranderingen op de arbeidsmarkt te herkennen en te volgen. Hierdoor ben je altijd gereed om direct veranderingen door te voeren binnen je organisatie.

5 manieren van leren voor organisaties

Medewerkers coachen en lesmateriaal aanbieden dragen bij aan het creëren van een lerende organisatie. Maar let op: je kunt nog veel meer voor jouw organisatie betekenen. Hier zijn vijf manieren van leren die jouw lerende organisatie naar een hoger niveau tillen. Klaar voor? Check it out.

    1. Leren door te werken

Medewerkers binnen een lerende organisatie leren van hun job door uitdagingen aan te gaan, problemen op te lossen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Ook het reflecteren op hun eigen werk is hierbij belangrijk.

2. Workshops

Medewerkers binnen een lerende organisatie profiteren van workshops door actief deel te nemen aan workshops waarin ze nieuwe vaardigheden leren en zich in hun bestaande kennis verdiepen. Tijdens het volgen van workshops bevinden je medewerkers zich in een omgeving waarin zij directe feedback ontvangen, ervaringen delen en samenwerken.

3. E-learnings en trainingen

Met e-learnings krijgen je co-workers toegang tot online cursussen en modules waarmee ze nieuwe skills en kennis opdoen. Hiermee kunnen je medewerkers zelfstandig en op hun eigen tempo leren op een tijdstip dat voor hen geschikt is. Daarbij bieden e-learnings niet alleen flexibiliteit, maar ook interactiviteit en meetbare resultaten, waardoor medewerkers nieuwe informatie opnemen en toepassen in hun werk. O, en wat het jou oplevert? Nieuwe kennis onder medewerkers betekent groei voor je organisatie, een win-winsituatie dus.

4. Podcasts en video's

Ook het gebruik van podcasts en video's als flexibele leermiddelen draagt bij aan het creëren van een lerende organisatie. Bijvoorbeeld door naar een podcast te luisteren tijdens de rit naar het werk of een video te bekijken tijdens de lunchpauze.

5. Meldingen over interesses

Met Google Nieuws stel je meldingen in over onderwerpen die jou interesseren. Met het instellen van deze meldingen doen werkgevers en werknemers meer kennis op over hun vakgebied. Om deze meldingen van nieuwe artikelen en sites over een specifiek onderwerp in te stellen op Google, volg je de volgende stappen:

  • Stap 1. Bedenk het onderwerp waarin je geïnteresseerd bent en formuleer een specifieke zoekterm.
  • Stap 2. Ga naar Google Nieuws.
  • Stap 3. Voer je zoekterm in het zoekvak bovenaan de pagina in en druk op Enter.
  • Stap 4. Klik op 'Meldingen' naast het zoekvak. Hierdoor krijg je de optie om meldingen in te stellen voor deze specifieke zoekopdracht.
  • Stap 5. Je kunt de meldingsinstellingen aanpassen, zoals de frequentie van de meldingen (direct, dagelijks) en of je ze per e-mail wilt ontvangen.
  • Stap 6. Klik op 'Meldingen opslaan' om je instellingen te bevestigen.

Meer weten over het creëren van een succesvolle leercultuur? Check dan ons artikel over leercultuur of vind het antwoord op al je HR-gerelateerde vragen in onze recruitment guide.

Young Magazine

Key takeaways

  • Als lerende organisatie richt je je op het continu verbeteren van je personeel door de betrokkenheid van je medewerkers aan te passen aan veranderende omstandigheden.
  • Een lerende organisatie heeft vijf kenmerken: het opbouwen van een gedeelde visie, denken in systemen, mentale modellen, leren in teamverband en systeemdenken.
  • Succesfactoren van een lerende organisatie zijn een gedeelde visie, leiderschap, strategie, informatieoverdracht, samenwerking tussen teams, zelfstandigheid en het vermogen om je aan te passen aan veranderingen.
  • Om het leren binnen je organisatie te bevorderen, maak je gebruik van verschillende methoden, zoals leren door te werken, het volgen van workshops, e-learnings, podcasts en video's, en het instellen van Google Nieuws meldingen.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een lerende organisatie?

  • Als lerende organisatie richt je je op de verbetering van je personeel en betrek je je medewerkers bij veranderende omstandigheden binnen je bedrijf. Dit doe je door middel van de vijf disciplines van Peter Senge.

  • Wat zijn de vijf disciplines van Senge?

  • De vijf disciplines, oftewel de kenmerken, van de lerende organisatie van Peter Senge zijn het opbouwen van een gedeelde visie, denken in systemen, mentale modellen, leren in teamverband en systeemdenken.

  • Hoe ontstaat een lerende organisatie?

  • Een lerende organisatie ontstaat door het aanmoedigen van leren op alle afdelingen en niveaus binnen een bedrijf. Werkgevers bevorderen hierbij open communicatie, samenwerking en leermogelijkheden onder medewerkers.