Een auto van de zaak is voor werknemers een mooie extra, en misschien zelfs dé reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Maar eh, dat betekent niet dat het een goed idee is om zomaar elke werknemer een auto van de zaak te bieden. Je kunt je vast voorstellen dat een auto van de zaak heel wat kosten voor jou als werkgever én fiscaal gedoe met zich meebrengt. Dus: wel of niet doen, een auto ter beschikking stellen aan werknemers? YoungCapital helpt je kiezen.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Auto van de zaak voor werknemers: wel of niet?
We verklappen het vast: er is geen perfect antwoord op deze vraag. Het ligt namelijk helemaal aan jouw situatie of een auto van de zaak aan je werknemers bieden een goed idee is. Daarom bespreken we verderop de voor- en nadelen van een auto van de zaak, en alles waar je als werkgever rekening mee moet houden. Zo bepaal je zelf makkelijk of je je werknemers wel of geen auto van de zaak wilt aanbieden.
Bedrijfsauto of leaseauto als werkgever
Als je besluit een auto van de zaak voor je werknemers te regelen, heb je twee keuzes: bedrijfsauto's kopen of auto’s leasen via een leasemaatschappij. Leaseauto’s regelen als werkgever is vaak voordeliger en een stuk minder gedoe. Je hoeft je dan namelijk geen zorgen te maken over verzekeringen, wegenbelasting en onderhoud. Dat gaat allemaal via de leasemaatschappij. Jij hoeft alleen maar maandelijks een bedrag te betalen volgens het leasecontract. Kies je ervoor om auto’s te kopen voor je medewerkers, dan heb je te maken met de aanschafkosten. En je bent ook nog eens verantwoordelijk voor het onderhoud. Niet gek dus dat de meeste bedrijven kiezen voor financial lease.
Auto van de zaak kosten werkgever
Contractkosten (of aanschafkosten) heb je dus sowieso. Maar welke kosten maak je nog meer voor een auto van de zaak voor je werknemer? Voor het gemak gaan we ervan uit dat je leaseauto’s regelt. Daarbij maak je de volgende kosten:
- Contractkosten. Die spreek je van tevoren af met de leasemaatschappij, net als de duur van het contract en alle andere voorwaarden.
- Brandstofkosten. Om administratief gedoe te besparen, gebruiken veel bedrijven een tank- of brandstofpas. Medewerkers kunnen die gebruiken om te tanken, en dan komen alle brandstofkosten op één plek binnen.
- Eigen risico bij schade. Als werkgever ben jij aansprakelijk wanneer een werknemer onder werktijd schade maakt. Tenzij diegene het wel héél bont maakt.
Extra auto van de zaak kosten voor de werknemer
Gaat je werknemer de auto van de zaak ook privé gebruiken? Dan komen daar extra kosten bij kijken. Je medewerker krijgt namelijk te maken met bijtelling. Lastig woord, maar eigenlijk werkt het heel simpel: het privégebruik van de auto wordt als percentage bij het inkomen van de medewerker opgeteld. En daardoor betaalt diegene meer belasting. In andere woorden: het privégebruik van de auto van de zaak wordt dan gezien als loon waar je medewerker belasting over betaalt. Hoe hoog het percentage bijtelling is, vind je op de website van de Belastingdienst.
Gebruikt een werknemer de auto van de zaak voor minder dan 500 kilometer per jaar privé? Dan betaalt diegene geen bijtelling. Maar je medewerker moet dan wél een rittenregistratie bijhouden om dit te bewijzen.
Voordelen auto van de zaak voor werkgevers
Extra kosten zijn nooit leuk, maar een auto van de zaak voor je werknemers levert ook fijne voordelen op. De beste manier om erachter te komen of deze secundaire arbeidsvoorwaarde voordelig is voor jouw bedrijf, is om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. We zetten ze voor je op een rijtje. Om te beginnen, de voordelen:
- Employer branding. Een auto van de zaak voor werknemers is een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde, waar veel potentiële medewerkers blij van worden. Vermeld het dus altijd in je vacatures en je trekt er meer nieuw talent mee aan.
- Werknemerstevredenheid. Niet alleen potentiële nieuwe medewerkers worden er vrolijk van, ook je huidige medewerkers zijn tevredener. Met een auto van de zaak zijn ze namelijk mobieler en flexibeler, en daardoor zitten ze lekkerder op hun plek bij jou bedrijf. En een positieve werksfeer is weer goed voor jouw bedrijfsresultaten.
- Mobiliteit. Mobiliteit op zichzelf is ook al erg handig. Je medewerkers kunnen namelijk makkelijker een zakelijke reis maken, een klant bezoeken of vergaderingen op locatie bijwonen. Da’s goed voor de productiviteit en maakt het werk efficiënter.
- Bedrijfsimago. Zelfs voor klanten kan een auto van de zaak een positief effect hebben. Je bedrijf is namelijk zichtbaarder (tenminste, als je een mooi logo op de bedrijfsauto’s laat zetten) en klanten zien dat je goed voor je medewerkers zorgt.
Nadelen auto van de zaak voor werkgevers
Word je al gelukkig van de voordelen? Houd je hoofd wel koel en let op deze nadelen:
- Kosten. We hadden het er al over. Een auto van de zaak voor je werknemers brengt wel kosten met zich mee, namelijk contractkosten, brandstofkosten en kosten voor het eigen risico. Schaf je de auto’s zelf aan in plaats van dat je ze least? Dan komen er nog meer kosten bij kijken.
- Administratieve lasten. Het is wel een gedoetje, de administratie rondom een auto van de zaak. Je moet namelijk de rittenadministratie bijhouden, belastingaangifte doen en alle financiële zaken rondom de auto’s regelen.
- Fiscale regels. Tja, we zijn niet voor niks het land van de regeltjes. We hadden het al even over bijtelling, maar zaken als aftrekbaarheid, werkgeversheffingen en eventuele milieubelastingen hebben we nog niet eens besproken. Gelukkig lees je hier van alles over op de website van de Belastingdienst.
Conclusie: wel of geen auto van de zaak bieden?
Uiteindelijk beslis je zelf of je wel of geen auto van de zaak aan je werknemers biedt. Als je het ons vraagt, is het een goed idee om naar alternatieven te kijken, zoals een ov-vergoeding of andere vorm van reiskostenvergoeding. Houd alle opties open, en kies welke secundaire arbeidsvoorwaarde het best bij jouw bedrijf past. Ook een goed idee: laat jouw medewerkers zelf kiezen. Als dat geen stukje goed werkgeverschap is…
Veelgestelde vragen
-
Wat zijn de werkgeverslasten van een auto van de zaak?
-
Moet ik als werkgever een auto van de zaak voor mijn werknemers regelen?
Als je leaseauto’s voor je werknemers regelt, heb je te maken met contractkosten, brandstofkosten en kosten voor het eigen risico. Schaf je de auto’s zelf aan, dan komen daar nog meer kosten bij kijken, zoals aanschafkosten en onderhoudskosten.
Dat bepaal je zelf, want een auto van de zaak is een optionele secundaire arbeidsvoorwaarde. Voordeel is dat het een teken is van goed werkgeverschap en zorgt voor een sterke employer branding. Maar aan de andere kant brengt het wel kosten en geregel met zich mee.