Last van veel stroeve gesprekken? Die trek je met het IPIG-model zo weer vlot. Dit communicatiemodel geeft je inzicht in de verschillende communicatieniveaus en helpt je begrijpen waar het misgaat. Maar eh, dan moet je wel weten hoe je dit model in de praktijk inzet. Dat leggen we je in dit artikel uit. We vertellen wat IPIG inhoudt, wat de verschillende communicatieniveaus zijn en hoe het IPIG-model werkt. Lees je mee?
Wat is het IPIG-model?
Het IPIG-model is een communicatiemodel dat inzicht geeft in de verschillende niveaus waarop mensen met elkaar communiceren. Je kunt het gebruiken voor een effectievere communicatie. IPIG onderscheidt vier communicatieniveaus: Inhoud, Procedure, Interactie en Gevoel.
1. Inhoud
Dit is het meest concrete niveau en gaat over feitelijke informatie die wordt uitgewisseld. Bijvoorbeeld: ‘Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de klanten tevreden is’ en ‘De deadline voor het project is volgende week vrijdag’. Heel praktisch en rationeel allemaal.
2. Procedure
Dit niveau van het IPIG-model gaat over afspraken die je met elkaar maakt over wie iets doet, wat iemand doet en wanneer dit gebeurt. Denk aan: ‘Sam is verantwoordelijk voor de notulen en Noa voor de presentatie’ en ‘We gebruiken de chat voor snelle communicatie en e-mail voor formele berichten’.
3. Interactie
Het derde niveau is iets persoonlijker en gaat over de onderlinge relatie tussen jou en de mensen met wie je communiceert. Hoe gaan jullie met elkaar om en wat zijn jullie communicatiestijlen? Vragen als ‘Wat verwachten we van elkaar?’ en ‘Hoe gaan we om met meningsverschillen?’ horen bij dit niveau.
4. Gevoel
Nu wordt het écht persoonlijk, want dit niveau van IPIG gaat over emoties. Misschien is een van je gesprekspartners bijvoorbeeld heel blij of juist boos of verdrietig. Soms komt dat door hoe de gesprekspartners met elkaar omgaan of door de inhoud van het gesprek (‘Ik ben enthousiast over de samenwerking’). Maar ook factoren buiten het gesprek om beïnvloeden de gevoelens van de gesprekspartners. Deze gevoelens zijn niet altijd zichtbaar, maar beïnvloeden het gesprek wel.
Hoe werkt het IPIG-model?
Het idee achter het IPIG-model is dat je effectiever communiceert als je bewust schakelt tussen de verschillende niveaus. Da’s voor veel mensen lastig, omdat ze het moeilijk of spannend vinden om hun mening te geven of over hun gevoelens te praten. Oftewel: Interactie en Gevoel houden ze verborgen. Daarom worden die twee samen ook wel ‘onderstroom’ genoemd. Ze vinden het veel makkelijker om over praktische zaken te babbelen, dus over de Inhoud en Procedure. Dat is de ‘bovenstroom’.
Het is belangrijk om in je communicatie aandacht te besteden aan zowel de onderstroom als de bovenstroom. De vier niveaus beïnvloeden elkaar namelijk en kom je stuk voor stuk tegen in bijna elk gesprek. IPIG helpt je om van het ene niveau naar het andere over te stappen, ook als je vastzit in de communicatie met anderen. Zo kom je weer verder. Hoe precies? We geven een voorbeeldje:
Stel, je hebt een teamoverleg over een nieuw marketingproject. De sfeer is gespannen en de discussie loopt vast. Je collega’s praten door elkaar heen en lijken elkaar niet te begrijpen. Met het IPIG-model kun je achterhalen waar de communicatie misloopt. Je merkt op dat er verschillende ideeën zijn over de doelgroep en strategie (inhoud) en het onduidelijk is wie de leiding heeft genomen (procedure). Mensen luisteren niet meer naar elkaar (interactie) en sommige teamleden voelen zich gefrustreerd (gevoel).
Door op dat moment bewust te schakelen tussen de niveaus, kun je de communicatie verbeteren. Verduidelijk eerst de procedure (‘Wie is de gespreksleider?’) en stel regels op voor interactie. Bijvoorbeeld: iedereen krijgt de kans om z’n mening te geven en we luisteren naar elkaar. Laat teamleden daarna vertellen hoe ze zich voelen en erken hun frustraties (gevoel). Pas als de sfeer is verbeterd en er duidelijkheid is over de procedure en interactie, ga je verder met de inhoudelijke discussie.
Waarom is het IPIG-model nuttig?
Als het goed is heb je inmiddels in de gaten dat het IPIG-model zorgt voor een betere communicatie. Maar wat levert je dat concreet op?
- Bewustwording. Het model helpt je om je bewust te worden van de verschillende niveaus in communicatie. Je kunt de gesprekken die je voert als het ware ontleden.
- Effectieve communicatie. Door te schakelen tussen de niveaus, stem je je communicatie makkelijker af op de situatie en behoeften van de ander. Dat is ook goed voor de samenwerking.
- Conflictpreventie. Door aandacht te besteden aan alle niveaus, voorkom je misverstanden en conflicten.
- Verbinding. Door in te spelen op het gevoelsniveau, maak je een betere verbinding met je collega’s.
Het IPIG-model in de praktijk
We horen je denken: klinkt best handig, dat IPIG-model, maar wanneer gooi je ’m op tafel? Je kunt dit model in verschillende situaties toepassen, zowel privé als op je werk. Moet je horen:
- Werkoverleg. Zorg voor een duidelijke agenda (procedure), bespreek de taken (inhoud), besteed aandacht aan de samenwerking (interactie) en check hoe iedereen zich voelt (gevoel).
- Feedbackgesprek. Benoem concreet gedrag (inhoud), leg uit wat het effect is op jou (gevoel), bespreek hoe je het anders zou willen zien (procedure) en check hoe de ander de feedback ontvangt (interactie).
- Persoonlijke gesprekken. Wees je bewust van je eigen emoties (gevoel), luister naar de ander (interactie), vraag door (inhoud) en zoek samen naar oplossingen (procedure).
Key takeaways
- Het IPIG-model is een communicatiemodel dat wordt gebruikt om efficiënter te communiceren.
- Het model geeft inzicht in de vier niveaus waarop mensen met elkaar communiceren: Inhoud, Procedure (samen ‘bovenstroom’), Interactie en gevoel (samen ‘onderstroom’).
- IPIG helpt je om bewust te schakelen tussen deze niveaus. Zo kom je weer verder als de communicatie met anderen vastloopt.
- Het IPIG-model maakt je bewust van je eigen communicatie, helpt je om misverstanden en conflicten te voorkomen en zorgt voor een betere verbinding met anderen.
- Je kunt het IPIG-model bijvoorbeeld gebruiken tijdens meetings en werkoverleg, feedbackgesprekken of persoonlijke gesprekken.
Klaar om te solliciteren?
Veelgestelde vragen
-
Wat is het IPIG-model?
-
Hoe werkt het IPIG-model?
-
Wat heb je aan het IPIG-model?
Dat is een communicatiemodel dat helpt om effectief te communiceren. IPIG staat voor Inhoud, Proces, Interactie en Gevoel. Dat zijn de vier niveaus van communicatie die dit model onderscheidt.
Het IPIG-model werkt als een hulpmiddel om je communicatie te analyseren en structureren. Door de vier niveaus van communicatie bewust te gebruiken, zorg je voor een opbouwend gesprek en verklein je de kans op miscommunicatie en een stroeve samenwerking.
IPIG geeft je inzicht in je eigen communicatieniveaus, brengt meer structuur in gesprekken aan, zorgt ervoor dat je meer begrip hebt voor je gesprekspartners en maakt goed samenwerken makkelijker.