Een meningsverschil hier of een discussie daar moet kunnen, maar het is niet fijn als je er een rotgevoel aan overhoudt. Geweldloze communicatie helpt je om escalaties te voorkomen en je meer verbonden te voelen met je gesprekspartners. De geheime truc achter deze communicatiemethode? Veel zit ’m in de woorden die je kiest en de toon waarop je dingen zegt. Als je dat bewust en oordeelvrij doet, kun jij ook leren verbindend te communiceren. In dit artikel lees je precies welke stappen je voor geweldloze communicatie moet zetten en vind je bruikbare tips om meteen mee aan de slag te gaan. Let’s go.
Wat is geweldloze communicatie?
Geweldloze communicatie (GC), ook wel bekend als verbindende communicatie (VC) en nonviolent communication (NVC), is een communicatiemethode gericht op het creëren van empathie en verbinding in gesprekken. Deze methode werd bedacht door de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg, die er ook een boek over schreef. Bij geweldloze communicatie uit je je gevoelens en behoeften door actief te luisteren naar de ander, zonder oordelen of beschuldigingen. Zo houd je het respectvol en leuk voor iedereen.
De vier stappen van geweldloze communicatie
Wil je zelf graag verbindend communiceren? Geweldloze communicatie bestaat uit vier stappen waar je doorheen moet. We beschrijven ze kort.
1. Neem waar zonder oordeel
Geweldloos communiceren doe je door objectief te beschrijven wat je ziet of hoort, dus zonder oordeel of interpretatie. Wees je daarbij bewust van het verschil tussen waarnemen en oordelen. Wanneer je waarneming een oordeel bevat, vatten anderen dat namelijk al snel op als kritiek en zetten ze zich af tegen wat je zegt. Vermijd daarom generalisaties zoals ‘altijd’, ‘vaak’, ‘het is zo’ of ‘je bent…’ en houd het bij jezelf. Zeg dus bijvoorbeeld niet ‘Je bent echt luidruchtig’, maar iets als ‘Als je hardop praat, raak ik afgeleid’. Zo geef je een objectief beeld van de situatie.
2. Uit je gevoelens
Benoem vervolgens wat voor gevoel de waarneming bij je oproept. Bijvoorbeeld: ‘Ik voel me gefrustreerd.’ Je kwetsbaar durven opstellen maakt het vaak makkelijker om conflicten op te lossen. Maar het is dan wel belangrijk dat je je werkelijke gevoelens beschrijft, en niet alsnog met een oordeel of eigen interpretatie van de situatie op de proppen komt.
3. Leg je behoeften uit
De derde stap van geweldloze communicatie is inzien waar de behoeften achter je gevoelens vandaan komen. Wat iemand anders doet of zegt is namelijk vaak de aanleiding, maar niet de oorzaak van je gevoelens. Een voorbeeld van zo’n behoefte is: ‘Ik heb behoefte aan samenwerking.’
4. Doe een concreet verzoek, zonder eis
Wat hebben jij en de ander van elkaar nodig om een win-winsituatie te creëren? Vermijd vage, abstracte en onduidelijke taal en leg duidelijk uit wat je zou willen zien. Denk aan: ‘Kun je me alsjeblieft laten uitpraten voordat je reageert?’ of ‘Ik wil graag feedback op dit voorstel, kun je er voor vrijdag naar kijken?’. Pas op dat de ander het niet ziet als een eis, dus maak duidelijk dat de ander alleen in hoeft te stemmen als ie het ermee eens is. Alleen zo bouw je uiteindelijk een eerlijke en gelijkwaardige relatie op.
Geweldloze communicatie: 6 tips
Het klinkt zo simpel: je doorloopt vier stappen en je kunt geweldloos communiceren. Helaas is dat in de praktijk vaak niet zo makkelijk. Geef jezelf de tijd om geweldloze communicatie onder de knie te krijgen en oefen er lekker op los. Onze tips helpen je daarbij.
- Don’t judge. Op uitspraken als ‘Jij doet…’ en ‘Jij bent…’ zit je gesprekspartner niet te wachten. Houd het objectief en als het even kan ook positief.
- Praat vanuit jezelf. Dus in ik-boodschappen: ‘Ik vind…’ of ‘Ik wil…’. Het is niet de bedoeling dat je je achter de ander verschuilt.
- Wees zo duidelijk mogelijk. Ga er nooit zomaar vanuit dat de ander je wel begrijpt. Maak duidelijk wat je wilt en stel checkvragen, zo voorkom je misverstanden.
- Stel open vragen. Zo toon je interesse in de gevoelens en behoeften van de ander en voorkom je dat je voor de ander denkt.
- Luister actief. En laat de ander uitspreken. Dan voelt die zich ook serieus genomen en bereik je meer.
- Respecteer de mening van de ander. Probeer je gesprekspartner niet te overtuigen van je gelijk, maar neem de ander juist serieus. Alleen zo komen jullie er samen echt uit.
Key takeaways
- Geweldloze communicatie is een communicatievorm gericht op wederzijds begrip en empathie, zonder oordelen of beschuldigingen.
- Geweldloos communiceren bestaat uit vier stappen: waarnemen, je gevoelens uiten, je behoeften uitleggen en een verzoek doen.
- Om verbindend te communiceren is het belangrijk dat je niet oordeelt, vanuit jezelf praat, duidelijk bent, open vragen stelt, actief luistert en de mening van anderen respecteert.
Klaar om te solliciteren?
Veelgestelde vragen
-
Wat houdt geweldloze communicatie in?
-
Wat zijn de vier stappen van verbindende communicatie?
-
Wat levert geweldloos communiceren je op?
Geweldloze communicatie houdt in dat je op een bewuste en verbindende manier communiceert. Dat geeft je de kans om je gevoelens en behoeften te uiten en ook die van de ander beter te begrijpen.
De vier stappen van geweldloze communicatie zijn waarneming, gevoelens, behoeften en verzoek.
Geweldloze communicatie helpt bij het creëren van een respectvolle omgeving waarin iedereen zich gehoord en begrepen voelt. Het verbetert je relaties, voorkomt conflicten en draagt ook bij aan je persoonlijke groei en welzijn.