YoungCapital Company Blog

REVOLUTION OF RECRUITMENT EVENT

 

DE RECRUITMENTREVOLUTIE DENDERT DOOR

– HAAK JE AAN OF AF?

Blijvende krapte op de arbeidsmarkt, doordenderende technologische ontwikkelingen en veranderende verwachtingen onder (jonge) medewerkers: het zijn zomaar wat factoren die bijdragen aan de huidige revolutie binnen recruitment. En zoals bij elke revolutie zijn er winnaars en verliezers. Hoe zorg jij er als werkgever voor dat je niet bij die tweede groep belandt? De bezoekers van YoungCapital’s event Revolution of Recruitment weten inmiddels wat ze te doen staat. En ook jij kunt straks aan de bak, nadat je deze samenvatting van de inspirerende middag hebt gelezen.

Droomwerkgever van de toekomst

Vergeet havercappu’s, yogalessen en mental health days. Een oneindig aanbod van sexy secundaire arbeidsvoorwaarden ziet er op papier nice uit. Maar je haalt en houdt er de beste medewerkers niet mee binnen. Die willen meer dan een dun laagje wellness over een superstressvolle baan. Zij verwachten een authentieke werkplek, waar ze zich gehoord, gesteund en gemotiveerd voelen. 

Roland Grootenboer kan het weten. Hij was de afgelopen tien jaar HR-expert bij onder andere Google en de hippe Nederlandse startup Blendle. Nu trekt hij met zijn nieuwe bestseller het land door. Om bedrijven en ondernemers uit te leggen hoe ze een bedrijf bouwen waar mensen helemaal tot hun recht komen en daardoor optimaal presteren.

De beste mensen binnenhalen en aantrekkelijk blijven als werkgever? Volgens Roland is het niet eens zo heel ingewikkeld. Zorg er gewoon voor dat je een goede baas bent. Door te investeren in ijzersterk leiderschap. Door zinvol werk te bieden, heldere verwachting te scheppen en in te zetten op vrijheid, verantwoordelijkheid en autonomie. 

Het allerbelangrijkst? Leef je merk. De nieuwe generatie werkenden prikt namelijk zo door de praatjes heen van bedrijven die A zeggen en B doen. En dat is killing voor je reputatie. Want je employer brand is wat mensen over je bedrijf vertellen wanneer jij er niet bij bent.

Van goed naar goud

Dat mensen bereid zijn om keihard en onophoudelijk te werken aan doelen waar ze honderd procent in geloven, heeft Team Para Atletiek deze zomer bewezen. Oprichter Fleur Jong en haar mede-atleten wonnen een hele berg medailles op de Paralympics in Parijs. Het resultaat van jarenlang elke dag met volle focus richting die stip op de horizon. Een optelsom van zelfkennis, discipline, leiderschap én de juiste ondersteuning. In Fleurs geval van coach en mede-oprichter van Guido Bonsen 

Maar het verhaal van Team Para Atletiek is niet alleen een verhaal over winnen. Het is juist een verhaal over meedoen. Minstens net zo belangrijk als hun Paralympische droom is namelijk hun inclusieve droom. Daarom zet het team zich al jaren via sport in voor (zelf)acceptatie van mensen met een handicap of chronische ziekte.

Lees bijvoorbeeld het inspirerende verhaal van Paralympiër Kiki Hendriks in YOUNG Magazine. Ze snapt als geen ander hoe belangrijk zichtbaarheid is. Ze verloor haar onderbenen, rechterhand en de vingers van haar linkerhand door Meningokokken. En was lange tijd heel onzeker over haar protheses. Totdat ze bij Team Para Atletiek terechtkwam. Afgelopen Paralympics schitterde ze in Parijs. Puur door te dromen, haar grenzen te verleggen en door te zetten. Om zo een inspiratie te zijn voor een hele nieuwe generatie para-atleten.

Via trainingen en events krijgt Team Para Atletiek heel Nederland in beweging. Veranderen ze perspectieven rond wat ‘normaal’ is. En laten ze zien hoeveel moois er kan ontstaan als je uitgaat van wat iemand wél kan. Een mega-inspirerend verhaal dus. Dat bovendien veel parallellen heeft met onze arbeidsmarkt, waarin helaas ook nog niet iedereen dezelfde kansen krijgt om uit te blinken. Iets waarvoor YoungCapital zich inzet met partners als Young Impact en het UWV

Werven met laserprecisie

In de huidige markt is elke hire goud waard. Dat maakt het dus des te belangrijker dat organisaties steeds vaker kijken naar talent met wat meer afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast zetten werkgevers in op mensen die niet actief naar een baan zoeken, maar wel open staan voor een nieuwe uitdaging. In de strijd om deze latente werkzoekenden stijgt de afhankelijkheid van social media, vacaturesites, recruitmentbureaus en search tools. Maar hoe weet je of je precies de juiste inzet om je doelgroep zo goed en snel mogelijk te bereiken?

De afgelopen vijf jaar is YoungCapital onder aanvoering van CMO Giovanni Mele met die vraag aan de slag gegaan. En in die periode ging het bedrijf van schieten met hagel naar targeten met laserprecisie. Dat komt door de voorspellende kracht van PAMM, het Predictive Automated Matchmaking Model dat ze samen met in- en externe dataspecialisten ontwikkelden.

PAMM is getraind op een enorme berg gegevens en vindt via slimme, geautomatiseerde data-analyse de perfecte match tussen kandidaten en vacatures. Vervolgens berekent het model binnen een paar seconden welke kanalen je op welk moment moet inzetten om het gewenste aantal sollicitaties (tegen de laagste kosten) te garanderen. In een paar kliks is je vacature vervolgens onderweg naar precies de doelgroep die bij je past. De resultaten zijn veelbelovend. PAMM zorgt nu al voor 8,7 procent meer sollicitaties, en 9,3 procent meer hires. Maar dat is nog niet alles. Want door artificial intelligence en machine learning wordt het systeem elke dag slimmer en effectiever.

Meer weten over recruitmentrevolutie?

We vertellen je graag nog veel meer over PAMM en de oplossingen die we je kunnen bieden rond het vinden en binden van talent. Uiteraard ben je ook van harte welkom op ons volgende event. Interessant? Mail of bel ons gerust: 0683023317 / n.liebregts@youngcapital.nl. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte. 

 

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.