YoungCapital Company Blog

Na maanden plannen, onderzoeken, schrijven en designen was het zover. Op 14 september lanceerde we YOUNG magazine 2023 op ons hoofdkantoor. Samen met klanten, experts, collega’s en de pers zoomden we in op het thema: Bridge the Gap. En keken we vooral naar de rol van jongeren en AI om die kloof te dichten.

Inspiratie, please

Presentaties van YoungCapital-directieleden, rondetafelgesprekken met experts en een AI-specialist die alles aan elkaar praatte. De middag zat bomvol inspiratie. En de onderwerpen maakten duidelijk wat los bij het publiek. Er werden veel vragen gesteld en ook bij de borrel werd er druk nagepraat.

Kon je er niet bij zijn? Geen probleem. Check deze video en lees de belangrijkste insights hieronder.

De nieuwe generatie is aan zet

Bedrijven hebben te dealen met een nieuwe realiteit. Door de krapte is de onderhandelingstafel compleet geflipt, waardoor (potentiële) medewerkers het nu voor het zeggen hebben. Jongeren weten deze nieuwe situatie steeds beter te benutten. En deze groep heeft zo z’n eigen wensen en verwachtingen.

Salaris, vrijheid en milieu. Thema’s die de nieuwe generatie ontzettend belangrijk vindt. Zo overweegt 43% van de 15- tot 30-jarigen om van bedrijf te switchen als hun huidige werkgever niets aan duurzaamheid doet. Iets wat in de praktijk al zichtbaar is. “We zien dat vacatures voor duurzame bedrijven beter lopen,” vertelde Willem Hop, Directeur MKB Nederland bij YoungCapital.

Dat betekent niet dat de grote corporates vanzelfsprekend in het voordeel zijn. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat 75% van jongeren het liefst bij een mkb-bedrijf aan de slag gaat. Doordat het vaak in de buurt is, het kleinschaliger én persoonlijker is en er bredere functies worden gezocht. Niks geen specialist voor elk onderdeel, maar één iemand die verantwoordelijk is voor het hele proces.

Overbruggen doe je samen

De nieuwe generatie zoekt zekerheid en een duidelijk beeld van de organisatie. Ook als ze eenmaal binnen zijn. Over wat er precies van ze verwacht wordt en de (door)groeimogelijkheden. En dat zoeken ze al vanaf dag één.

Anish Autar, lid van ons jongerenpanel, kent dit gevoel. Toen onze oprichter Hugo de Koning vroeg na hoeveel maanden hij een gesprek zou willen voeren over een volgende stap, zei hij: “Na een paar maanden.” Geef dus een duidelijk groeipad, want anders riskeer je dat ze weggaan. Iets wat veel klanten in de zaal herkenden.

Anish YOUNG

Aan de andere kant, maak ook duidelijk wat jij van de jongeren verwacht. Niet alles is voor hun vanzelfsprekend. “Vroeger zag ik dat als de telefoon op kantoor ging, nieuwe collega’s direct opnamen,” legde Willem uit. “Nu gaat-ie soms twee of drie keer over voordat dit gebeurt. Daar kun je wat van vinden, maar wij gingen het gesprek aan. Het bleek een stukje onzekerheid te zijn. Daarom geven we nu een bel-les tijdens onze onboarding.”

Dat zou de insteek moeten worden. Talent binnenhalen om ze vervolgens te leren werken. En te blijven communiceren met elkaar. Doe je dat goed, dan krijg je er een hoop loyaliteit voor terug. Het onderzoeks bureau MediaTest ontdekte dat jongeren gemiddeld zeven jaar bij een organisatie willen blijven. Zo kunnen jullie samen de kloof overbruggen.

Organisaties vol superstagiairs

Een ander hulpmiddel om die kloof te dichten: AI. Het nieuws staat er al maanden vol mee. Over de mogelijkheden én de potentiële gevaren. AI-specialist Job van den Berg ziet het zo: “Het is een tool die ons beter en slimmer kan maken.”

Volgens hem kun je generative AI zien als een soort superstagiair, die procesmatige en repetitieve taken kan overnemen. Hierdoor hebben medewerkers meer tijd voor impactvolle en inhoudelijk interessante taken. En dat is precies wat je je mensen moet laten zien. “Het is niet het einde van werk,” zei Job. “Het is het einde van saai werk.”

Daar is ook waar de uitdaging ligt. Niet in de technologie, maar in het leiderschap. “De techniek gaat als een speer, maar organisaties implementeren het vaak onwijs langzaam. Stapje voor stapje,” legde Job uit. Hierdoor wordt de kloof tussen wat kan en wat er gebeurt steeds groter.

Kansen voor AI in organisaties

Tijd dus om die kloof bij voorbaat al te dichten. Dat is de missie van ‘Team AI’ binnen YoungCapital. “We zijn binnen een jaar van gespecialiseerde tools voor hele specifieke problemen overgestapt naar kunstmatige intelligentie die breed inzetbaar is,” vertelde CTO John Muller. 

AI-tools als ChatGTP zijn geïmplementeerd in onze interne systemen, waar ze nu al vacatures en e-mails schrijven. De recruiters hoeven de inhoud alleen te controleren. Scheelt tijd, maar levert ook veel op. De AI-gegenereerde teksten zorgen namelijk voor meer reacties. Maar dat betekent echt niet dat in de toekomst het hele bedrijf op automatische piloot gaat. 

“Je zult altijd het persoonlijke component houden,” vertelde Mariska Visser, Managing Director bij YoungCapital, “maar de processen kun je voor een groot deel door AI laten vormgeven.” En dat is ook precies waar de kleinere bedrijven hun kans kunnen grijpen. De meeste AI-tools koop je namelijk zo online en koppel je vrij eenvoudig aan elkaar. “Je kunt als mkb’er nu productiever zijn dan grote corporaties. Zij zitten klem, omdat ze al hun systemen moeten aanpassen,” zegt John. 

AI YOUNG LAUNCH

Zeker als je die tools koppelt aan enthousiaste collega’s. Zo is het ook het AI team bij YoungCapital ontstaan. Mensen die nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden vervolgens alle ruimte geven. Om dingen te creëren, maar ook op anderen net zo enthousiast te maken. “De volgende stap is onze eigen mensen opleiden,” onthulde CMO Giovanni Mele. “We hebben dit nu vooral gedaan bij accountmanagers, maar eind dit jaar kunnen alle collega’s zich aanmelden voor een AI-training.” Hetzelfde plan ligt klaar voor onze flexkrachten. 

Het is overduidelijk: deze technologie en de bijbehorende expertise zijn straks onmisbaar voor elk bedrijf. En je kunt er nu al fantastische dingen mee doen. Zo zijn de meeste beelden in YOUNG magazine 2023 al gemaakt door AI. 

Benieuwd naar het resultaat? Bestel ’m nu gratis en kom meer te weten over werk, jongeren en de arbeidsmarkt.

 

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.