“Supergoed nieuws”, vindt YoungCapital-oprichter Hugo de Koning het groeiende aantal jongeren in Nederland dat een eigen bedrijf start. Voor de nieuwe Youtube-serie Wat een Baas zocht hij zes van deze jonge ondernemers op. “De creativiteit die de jongeren laten zien, belooft veel goeds voor de toekomst.”
Hugo op bezoek bij ondernemers Tim (17) en Fleur (20)
In 2018 schreven ruim 7800 jonge ondernemers (t/m 19 jaar) zich in bij de Kamer van Koophandel (KVK), bijna 40 procent meer dan het jaar ervoor. Ook in 2019 lijkt de groeitrend door te zetten: nog maar halverwege het jaar zijn er al ruim 5.300 nieuwe inschrijvingen.
Met kleine stapjes naar groot succes
Wie zijn deze jonge ondernemers? Wat doen ze? En vooral: wat drijft ze om voor zichzelf te beginnen? Hugo de Koning, zelf ooit jong een eigen bedrijf gestart, wilde precies dat uitzoeken. Hij zocht de samenwerking op met KVK om in contact te komen met de jonge ondernemers van nu.
“Als bemiddelaar tussen jongeren en werkgevers, zijn we al bijna twintig jaar een voorvechter van jongeren in het bedrijfsleven. Deze jonge ondernemers laten supergoed zien dat je niet door de wol geverfd hoeft te zijn om impact te maken”, zegt De Koning. “Ik vind het elke keer weer mega-inspirerend om hun verhaal te horen. Door te laten zien hoe zij met kleine stapjes groot succes behalen, hopen we anderen ook dat duwtje te geven om initiatief te nemen.”
Waarom eigen baas?
Dat veel jongeren een echte ondernemersgeest hebben, is niet zo gek, volgens Angèle Magré, ondernemersadviseur bij KVK: “Al vanaf het basisonderwijs is er veel aandacht voor ondernemerschap. Kinderen zien hun ouders ook vaker als zzp’er werken en willen zelf ook eigen baas worden.”
Magré ziet de nieuwe generatie snel inspringen op online ontwikkelingen: “Ze zien veel mogelijkheden om een online business te starten. Bijvoorbeeld als vlogger of influencer, of met hun eigen webshop. Dat gebeurt op steeds jongere leeftijd; we zien soms al ondernemers van 10 of 11 jaar oud, die ontzettend succesvol zijn. Kijk maar naar de jongeren uit Wat een Baas."
Phine Konijn (11) geeft Hugo het visitekaartje van haar bedrijf VitaPhine
Geen uitgekiend pad nodig om te beginnen
Het is belangrijk om jong ondernemerschap te stimuleren, vindt Magré: “Het is mooi om te zien dat jonge mensen lef hebben en hun hart volgen. Dat ze zoveel kansen zien. Met hun verfrissende ideeën zorgen ze voor vernieuwing. En zijn ze onmisbaar voor de Nederlandse kenniseconomie.”
De Koning vult aan: “Ik vind het supergaaf dat er zoveel ondernemerschap is in Nederland. En al helemaal om tieners te zien die de eerste stap durven zetten en daarna ook de drive hebben om er volledig voor te gaan. De jonge ondernemers die ik opzocht laten zien dat je niet altijd een uitgebreid ondernemingsplan hoeft te hebben om je eigen bedrijf op te zetten. Als je iets enorm leuk vindt, of dat nu drones zijn of ijsjes, en je hebt een goed idee, dan komt de rest vanzelf. Maar je moet wel ergens beginnen. En vooral plezier hebben en keihard willen werken.”
Benieuwd naar de verhalen van Nederlands jongste ondernemers? De serie Wat een Baas bekijk je op het YouTube-kanaal van YoungCapital.