Wil je in de huidige markt jong talent binnenhalen, dan zul je met een goed aanbod moeten komen. Slim inspelen op wat deze jongeren belangrijk vinden. Wat drijft ze? Waarop baseren ze hun baankeuze? We onderzochten het, samen met onderzoeksbureau Motivaction.
We vroegen aan ruim 1.000 jongeren tussen de 15 en 27 jaar: “Wat vind jij belangrijk bij het kiezen van een nieuwe baan?” en lieten ze aangeven hoe belangrijk elk aspect was op een vijfpuntsschaal. Dit is de top vijf:
- 1. Een goed salaris (79%)
- 2. Werk met betekenis (76%)
- 3. Ontwikkelen en groeien (73%)
- 4. Aantrekkelijke sfeer (56%)
- 5. Weinig reistijd (45%)
Make money. Work
De top drie ligt maar een paar procentpunten van elkaar af, maar toch: salaris vinden jongeren het allerbelangrijkst. Is ‘de jeugd van tegenwoordig’ dan zo materialistisch? “Dat is te kort door de bocht”, stelt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. “Voor jongeren betekent geld verdienen vrijheid en onafhankelijkheid. Niet je hand hoeven ophouden bij je ouders. Naar de bioscoop kunnen van je eigen geld, zelf je vakantie betalen of misschien wel helemaal op eigen benen kunnen staan.”
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren met een bijbaan salaris belangrijker vinden dan jongeren met een vaste baan. Ook dat kan Kooistra begrijpen: “Als je naast je opleiding maar zo’n 12 uur per week hebt om je geld te verdienen, dan zoek je het baantje dat het beste betaalt.” Naast het salaris focussen jongeren bij een bijbaan ook meer op sfeer en flexibele werktijden. Kortom: ze zoeken leuk werk, dat goed verdient en dat in hun rooster past.
Werk met betekenis
Na het salaris is ‘betekenis’ in hun werk het belangrijkst voor jongeren. Maar wat houdt dat in? Jongeren willen vooral werken voor een merk of product waar ze achter staan. Ook willen ze iets goeds doen voor de wereld en werken bij een bedrijf dat goed bekendstaat, met een duidelijke visie en strategie. Deze elementen samen noemen we ‘werk met betekenis’.
“Ik geloof dat elk bedrijf een probleem oplost of voorziet in een behoefte”, aldus Kooistra. “Daarmee kun je stellen dat élke baan van betekenis is, maar ik begrijp wel dat dat bij sommige bedrijven meer zo voelt dan bij andere. Bijvoorbeeld als je bij een goed doel werkt, in de verpleging of in de duurzame energie.”
Ze vervolgt: “Niet elke organisatie draagt zo overduidelijk bij aan de maatschappij. In dat geval kunnen medewerkers ook betekenis halen uit de bedrijfscultuur. Kijk maar naar Coolblue: in principe gewoon een webshop, maar de cultuur maakt dat bedrijf bijzonder. De visie is duidelijk en de medewerkers krijgen er de vrijheid om écht het verschil te maken.”
Ontwikkelingsmogelijkheden
Op de derde plek noemen jongeren ‘ontwikkelen en groeien’. Jongeren willen graag perspectief zien in hun werk. Kunnen ze cursussen en opleidingen volgen? Maken ze kans op een hogere functie? Hoe zit het met coaching en begeleiding door hun leidinggevende? Allemaal zaken die ze in overweging nemen bij de keuze van een baan, en die van doorslaggevend belang zijn.
Waar jongeren met een bijbaan over het algemeen meer belang hechten aan salaris, hechten jongeren met een vaste baan meer waarde aan leren en groeien. Gaan ze voor die carrière, dan wordt ontwikkeling dus belangrijker. Kooistra: “Een mooie kans voor werkgevers om jongeren aan te trekken met een goed trainingsaanbod, want zo’n investering betaalt zich dubbel uit: je trekt er jonge medewerkers mee aan en helpt hen zichzelf ontwikkelen. Je bedrijf groeit hiermee onherroepelijk mee. Bij YoungCapital zie ik dit iedere dag gebeuren, en dat vind ik een van de mooiste dingen aan onze organisatie.”
Dit artikel is een bewerking van de YoungCapital Recruitment Guide 2019-2020
Medewerkers gezocht? Lees hier meer informatie over waar we jou mee kunnen helpen.