Werken als lader en losser: iets voor jou?
Lader en losser worden? In deze functie blijf je lekker in beweging, en je krijgt ook nog eens wat money op je rekening. Lees op YoungCapital wat het beroep van lader en losser precies inhoudt en welk salaris je als lader en losser verdient.
Wat doet een lader en losser?
Als lader en losser vul en leeg je binnenkomende vrachtwagens, schepen of bussen. Losse pakketten, pallets met opgestapelde dozen, colli's, of onderdelen: geen lading is te zwaar voor jou. Je haalt met je collega's het voertuig leeg en bergt de producten netjes op in het magazijn. Is een uitgaande order compleet en klaar voor verzending? Dan laad je de vrachtwagen of het busje weer en off it goes.
Jouw werkdag als lader en losser
De wekker gaat om 5:00 uur: tijd om op te staan en naar werk te gaan. Na een kopje koffie of thee loop je met de andere laders en lossers richting de wagens. Je checkt nog even de vrachtbrief, daar staat precies in wat er in een container zit. Je checkt of de laaddeuren nog heel zijn en gaat aan de slag.
Je zet product na product op pallets en brengt ze daarna weg met je palletwagen of elektrische pallettruck (EPT). Met deze apparaten verplaats je makkelijk zware goederen. Nog even goed kijken waar in het magazijn de producten horen, en voor je het zelf doorhebt, is de wagen leeg.
Na een korte pauze en een snack ga je weer verder. In de tussentijd hebben de magazijnmedewerkers een aantal bestellingen klaargezet voor transport. Aan jou de taak om de bestellingen in de wagens te laden. Vrachtbrieven erbij en done, de chauffeurs kunnen weer op pad. En je dag zit er alweer op.
Waar werkt een lader en losser?
Het zal geen verrassing zijn: als lader en losser werk je in een magazijn of distributiecentrum. Daar zit wel wat verschil tussen. In een distributiecentrum zet je goederen op een tijdelijke plek, of je laadt ze direct in een andere wagen. Een magazijn is een opslagplaats. Daar zet je producten in een stelling en blijven de spullen liggen tot een orderpicker ze oppakt.
Bijna elk bedrijf heeft wel een magazijn of distributiecentrum. Denk dus niet alleen aan postbedrijven, maar ook aan supermarkten, bouwmarkten en grote kledingwinkels. Wist je trouwens dat een haven ook onder distributie valt? Daar ga je zeecontainers laden en lossen en kijk je je ogen uit op enorme schepen.
De werkzaamheden van een lader en losser
- Laden en lossen van vrachtwagens, schepen of bussen.
- Goederen opbergen in het magazijn.
- Vrachtbrieven verzamelen en bewaren.
- De loods schoonmaken aan het einde van de dag.
- Eventueel een heftruck of EPT bedienen.
Werken als lader en losser: hoe is dat?
Het werk van een lader en losser komt natuurlijk met voor- en nadelen. Lees ze goed door, zodat je weet waar je aan toe bent voordat je gaat solliciteren. Better safe than sorry.
Voordelen van werken als lader en losser
- Je bent de hele dag lekker actief bezig, perfect als je aan je conditie of kracht wilt werken.
- Altijd al willen rondcrossen op een heftruck? Dat komt mooi uit, want veel werkgevers geven je de kans om een heftruck- of EPT-certificaat te halen.
- Je werkt parttime of fulltime, en hebt meestal de keuze tussen avonddiensten en ochtenddiensten. Daarnaast krijg je ook nog eens een extra toeslag op je salaris als je in de avond of het weekend werkt.
Nadelen van werken als lader en losser
- Voor de vroege vogels valt het mee, maar voor de nachtuilen onder ons is het misschien moeilijk om rond 6:00 uur op de loods te zijn. Gelukkig kun je als avondmens ook kiezen voor een avonddienst.
- Je werkzaamheden zijn veel van hetzelfde, namelijk laden en lossen. Op zoek naar meer variatie? Dan kun je beter kijken naar onze magazijnmedewerker vacatures.
- Omdat de logistieke sector lage en hoge seizoenen heeft, is de kans groot dat je als oproepkracht werkt. Je wordt dan ingezet op basis van de drukte in de loods. Niet ideaal als je een stabiel inkomen wilt. Gelukkig zijn er wel veel doorgroeimogelijkheden.
Jouw salaris als lader en losser
Op basis van 40 uur per week is het salaris van een lader en losser ongeveer tussen de € 1.900 en € 2.500 bruto. Het precieze bedrag verschilt per bedrijf en wat voor producten je laadt en lost. In de staal- en machinebouw verdien je bijvoorbeeld meer dan in de mode-industrie. Wil jij niet fulltime aan de slag? Dan ben je vast benieuwd naar het uurloon van een lader en losser. Dat ligt tussen de € 11,- en € 15,-.
Omdat je als lader en losser vaak oproepkracht bent, schommelt je salaris regelmatig. Als oproepkracht word je namelijk opgeroepen wanneer er werk voor je is. Is het heel druk op de vloer? Dan werk je misschien ook op zaterdag. Krijg je dan tenminste toeslag? Dat ligt aan het bedrijf waar je werkt. Check dit dus goed voordat je solliciteert.
De volgende stap als lader en losser
Misschien wil je wel voor nu werken als lader en losser. Maar grote kans dat je uiteindelijk meer naar de top van de carrièreladder wilt. Dan is assistent-supervisor een toffe eerste stap. Je geeft dan leiding aan de verschillende teams en helpt de supervisor met allerlei taken. En wie weet, misschien doe je je job wel zó goed dat je uiteindelijk supervisor wordt.
Lijkt het je juist vet om in zo'n grote heftruck te springen? Met een korte interne cursus heb je zó het certificaat voor heftruckchauffeur. Dan race je straks de hele dag door het magazijn en hoef je helemáál niks meer te tillen. Ben je een durfal en heb je geen hoogtevrees? Met een combitruck-certificaat raak je bijna het plafond. Hoe hoog kom je precies? Zo'n 15 meter, give or take.
Ken je de voorraad inmiddels op je duimpje en krijg je de kriebels van misplaatste producten? Als voorraadbeheerder houd jij de boel up-to-date en is er bijna nooit iets out of stock. Dankzij jou kunnen de orderpickers lekker verder.
Lader en losser worden: wat heb je nodig?
Klaar om te werken als lader en losser? Dan kun je meteen starten met solliciteren. Je hebt voor dit werk meestal geen diploma of werkervaring nodig. Maar wacht, dat heftruckcertificaat dan? Bij veel werkgevers haal je het certificaat on the job. Heb je dat certificaat dus niet? Geen probleem.
Jouw skills
Het diploma kunnen we overslaan. Maar je hebt wel bepaalde eigenschappen nodig voor deze functie. Het is vooral belangrijk dat je van doorzetten weet, want een vrachtwagen lost zichzelf niet. Je werkt gelukkig niet alleen, maar daarom is het wel zo handig dat je goed kunt samenwerken. Ook is het belangrijk dat je gestructureerd, veilig en zorgvuldig werkt. Niemand wil goederen kwijtraken of er één bovenop de tenen hebben. Ouch. Kun je goed formaat en ruimte inschatten? Handig, want dan tetris je zonder probleem een hele lading in een vrachtwagen.
Cheat sheet voor je cv
Wat zet je eigenlijk allemaal op je cv? Wij maken er geen raadsel van: hieronder staan de competenties en vaardigheden waarmee je punten scoort bij je sollicitatie.
Check onze logistieke vacatures
Een andere baan in de logistiek
Niet overtuigd of een baan als lader en losser wel wat voor jou is? No worries. Gelukkig zijn er zat andere functies in de logistiek die misschien wel jouw perfecte match zijn. Heb je bijvoorbeeld wél hoogtevrees, maar ben je een technisch genie? Heftrucks gaan ook kapot, dus heftruckmonteurs zijn broodnodig. Werk je liever in de buitenlucht? Als belader zorg je voor een schone en verzorgde buurt. Zijn deze opties toch niet helemaal jouw ding? Kijk lekker verder tussen onze logistieke vacatures en ontdek meer mogelijkheden.
Overzicht lader en losser
Veelgestelde vragen
-
Hoe oud moet je zijn om lader en losser te worden?
-
Wat verdien je gemiddeld als lader en losser?
-
Hoe haal je een heftruckcertificaat?
Je moet minimaal 18 jaar oud zijn om te laden en lossen. Ben je jonger dan 18? Check dan onze vacatures voor 17-jarigen.
Een lader en losser verdient tussen de € 1.900 en € 2.500 bruto. Werk je 's avonds of in het weekend? Dan krijg je meestal extra toeslag bovenop je salaris.
Veel bedrijven bieden een cursus, maar check dit wel voordat je solliciteert. Ook kun je op eigen kosten een cursus volgen.