De kunst van het managen bestaat voor een groot deel uit: weten waar je prioriteiten liggen. Een prioriteit die in elk geval boven aan je lijstje hoort, is een positieve cultuur van je team of bedrijf. Lees hieronder hoe je daaraan bouwt.
positive attitudepositive attitude
Medewerkersbetrokkenheid blijft een aandachtspunt voor iedere manager. Volgens onderzoeksbureau Gallup voelt 80% van de Nederlandse werknemers zich niet betrokken bij het bedrijf waar ze werken.
Bedrijfscultuur als sleutelfactor
Lage betrokkenheid is meer dan alleen vervelend; de kosten van verminderde loyaliteit en productiviteit lopen in de miljarden. Medewerkers doen minder hard hun best en wisselen sneller van baan. Maar niet getreurd; de bedrijfscultuur is hier in veel gevallen de sleutelfactor.
Nog te veel werkgevers zien cultuur als iets dat vanzelf moet ontstaan, en niet iets om actief op te sturen. Daar kun je voor kiezen, maar de kans is groot dat je een onaangename cultuur krijgt, waar getalenteerde mensen snel op afknappen.
Gelukkig hoeft het bouwen aan een cultuur niet vaag of zweverig te zijn. Met de volgende concrete stappen kom je al een heel eind:
Stap 1: kies een fijne locatie
De werkomgeving heeft veel invloed op het functioneren van mensen. Een kantoor in een leuke wijk, liefst met gelijksoortige bedrijven in de buurt, kan een grote boost geven aan je bedrijfscultuur.
Denk ook aan de bereikbaarheid. Elbrich Batstra, HR Director bij YoungCapital: “Voor YoungCapital zoeken we locaties op maximaal tien minuten lopen van een NS-station, zodat onze mensen makkelijk de trein kunnen nemen."
Stap 2: maak bedrijfscultuur een factor bij werving & selectie
"Hire character. Train skill." Deze bekende uitspraak van voormalig Porsche-directeur Peter Schutz vat het perfect samen.
Veel bedrijven kijken bij het aannemen van mensen alleen maar naar de cv’s. Terwijl het minstens zo belangrijk is of een kandidaat past bij de cultuur die je nastreeft.
Bij YoungCapital selecteren we mensen op het YoungCapital-DNA, dat bestaat uit een combinatie van drive, gretigheid, lef en ondernemerschap. Vaardigheden kunnen we je leren, maar dat DNA heb je of heb je niet.
Hierbij wordt ook weleens gebruik gemaakt van bepaalde tools om te kijken of een kandidaat écht bij je bedrijfscultuur past, door middel van bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest of het in laten sturen van een video-cv.
Stap 3: spreek mensen aan die de cultuur in de weg zitten
Cruciaal voor iedere bedrijfscultuur, is dat deze breed wordt gedragen. Het is dan ook funest als medewerkers – en zeker managers – de cultuur onvoldoende ondersteunen, of zelfs tegenwerken.
Wees niet bang om deze mensen hierop aan te spreken, en maak waar mogelijk concrete afspraken over verbetering.
Stap 4: vier successen
Als manager ben je constant aan het anticiperen op de hobbels die nog genomen moeten worden, maar vergeet niet om ook stil te staan bij wat er wél goed gaat. Niet eens in de eerste plaats voor jezelf, maar vooral voor je mensen. Elbrich Batstra: "Bij YoungCapital delen en vieren we regelmatig successen. Om onze mensen nog extra te motiveren, houden we het hele jaar door een interne competitie. De best presterende vestigingsteams en stafafdelingen maken kans op een geheel verzorgde reis. In 2013 ging de strijd om een vip-weekend naar Ibiza en in het afgelopen jaar om een reis naar IJsland. Hiermee geven we erkenning en waardering aan mensen die een stap extra zetten voor de klant en voor het bedrijf.”
Ibiza tripIbiza trip
De beste teams van YoungCapital werden beloond met een vip-weekend naar Ibiza
Stap 5: open en transparant leiderschap
Wees open en eerlijk over wat er goed en fout gaat. Vier successen, maar laat het ook merken als je je zorgen maakt over bijvoorbeeld de orderportefeuille. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je door dik en dun blijven steunen.
Wanneer je met je mensen deelt hoe het met het bedrijf gaat, zullen ze zich sterker betrokken voelen. Laat je mensen ook merken dat ze met vragen hierover bij jou terechtkunnen. Elbrich Batstra: "Ineke Kooistra, de CEO van YoungCapital, heeft haar stijl van leidinggeven hierop afgestemd. Vraag haar gewoon waar ze jou mee kan helpen, dat maakt het werken wel zo prettig."
Stap 6: wees zuinig met regels
Regels kunnen heel nuttig zijn, bijvoorbeeld om duidelijk te maken wat er van iedereen wordt verwacht. Pas echter op voor te veel regels! In plaats van hun verantwoordelijkheid te nemen, kunnen mensen zich achter de regels gaan verschuilen.
Verspil niet te veel tijd met protocollen op detailniveau, maar maak liever een beperkt aantal brede werkafspraken die mensen de ruimte geven voor eigen initiatief.
Stap 7: het begint bij jezelf
Het bouwen van een positieve cultuur kun je niet delegeren. Het ontstaat pas als je zelf het goede voorbeeld geeft. Vertel mensen niet alleen wat je van hen verwacht, maar geef zelf het goede voorbeeld in je dagelijkse bezigheden.
Laat in je manier van werken voortdurend zien wat jij verstaat onder verantwoordelijkheidsgevoel, teamspirit en integriteit. Pas dan zul je merken dat het begint te leven onder je mensen.
Tot slot: blijf volhouden!
Cultuur is een kwestie van lange adem. Laat je niet te snel ontmoedigen, maar zie het realiseren van de gewenste bedrijfscultuur als een strategische doelstelling. Bepaal waar je over een paar jaar wilt staan, en werk daar gestructureerd naartoe.
Bron: Inc.com