YOUNGCAPITAL BLOG

Zijn jouw medewerkers niet meer dan radertjes in het bedrijfsproces? Nee toch zeker! Jouw mensen zijn namelijk als geen ander in staat om de kracht van je merk te vergroten. Lees hieronder hoe je echte merkambassadeurs van ze maakt.

merk

merk

Steeds meer bedrijven zetten hun medewerkers in als merkambassadeurs. En gelijk hebben ze. Medewerkers zijn namelijk bewezen effectief in het scheppen van vertrouwen in een merk. 

Zo ontdekte marketingbureau Nielsen dat consumenten 77 procent vaker een product kopen op aanraden van iemand die ze vertrouwen. En uit de Trust Barometer 2014 van pr-bureau Edelman blijkt dat mensen van de werkvloer twee keer zoveel vertrouwen bij het publiek scheppen als het management. 

Tijd dus om een intern ambassadeursprogramma op te zetten! Met je medewerkers als de motor, en content en marketing als brandstof. 

 

De voordelen van merkambassadeurs

Het mooie aan deze aanpak is dat iedereen wint: medewerkers voelen zich trotser en meer betrokken bij het bedrijf, en dragen dat ook uit. Bedrijven komen in contact met meer potentiële klanten. En klanten krijgen op een positieve, niet-reclamische manier ‘inside’ informatie, van een bron die ze vertrouwen. 

 

Eerst zelf een merk worden

Om effectief op te kunnen treden als merkambassadeur, moeten medewerkers een eigen stem en profiel ontwikkelen waarmee ze het bedrijfsmerk uitdragen. Oftewel, ze moeten een ‘personal brand’ ontwikkelen. En daar ligt voor bedrijven een schone taak. 

Het helpen van medewerkers om hun persoonlijke merk te bouwen, is één van de beste investeringen die je kunt doen, en de beste beloning die je een merkambassadeur kunt bieden. Van een sterk persoonlijk merk heb je immers je hele carrière profijt!

Door de onderstaande vier stappen te volgen, help je je medewerkers hun eigen merk te ontwikkelen, en daarmee voor jou een krachtige merkambassadeur te worden:

Stap 1: Ken je mensen 

Verdiep je in de waarden, sterke eigenschappen en ambities van je mensen. Leer ook hun omgeving kennen. Je moet niet alleen je medewerkers begrijpen, maar ook hun plek in het ‘ecosysteem’ van de organisatie. Des te beter kun je hen helpen om een effectieve merkambassadeur te zijn.

YoungCapital team

YoungCapital team
Een teamuitje is een leuke manier om van je medewerkers merkambassadeurs te maken!

Stap 2: Stimuleer mensen contacten te leggen

Marketeers beschrijven de huidige economie vaak als een ‘connection economy’, die draait om de behoefte van mensen om contact te maken. Stimuleer je mensen daarom contacten te leggen en te onderhouden, zowel binnen als buiten het bedrijf, want dit is dé manier om je merk onder de aandacht te brengen. 

Hoe meer sociale contacten je ambassadeurs hebben, hoe meer persoonlijke ideeën en verhalen zij kunnen uitwisselen met anderen. De perfecte manier om muren te doorbreken en bruggen te slaan naar potentiële klanten. 

Stap 3: Betrek ze bij een project

Effectieve merkambassadeurs doen meer dan alleen het verspreiden van voorgekauwde content. Gebruik je kennis over je mensen om projecten op te zetten waarin ze hun unieke talenten, vaardigheden en passies kunnen benutten. 

Een goed voorbeeld hiervan is Intel, dat bij de lancering van een nieuwe tablet speciale Tablet Smart Squads inzette: medewerkers met technische expertise, getraind in het gebruik van social media, die actief de dialoog aangingen met klanten, media en andere stakeholders. 

Stap 4: Laat ze zelf het voortouw nemen

Je medewerkers zijn pas effectieve merkambassadeurs als ze zelf het initiatief kunnen nemen. Leer ze daarom hoe ze een goed merkverhaal vertellen. Het belangrijkste van een merkverhaal is dat het antwoord geeft op de vraag waarom een bedrijf iets doet. 

Wat is de geschiedenis van je merk, wat is je drive en wat onderscheidt je van de rest? Leer je merkambassadeurs ook hoe ze social media, blogs en video’s kunnen inzetten om het merkverhaal volop uit te dragen.

 

Conclusie: iedereen wint bij een goed ambassadeursprogramma

Een effectief ambassadeursprogramma is een vorm van empowerment. Door je mensen te helpen hun eigen merk te ontwikkelen, worden ze niet alleen krachtige merkambassadeurs. Je geeft ze ook de mogelijkheid om hun talenten optimaal te ontwikkelen en benutten. 

Kortom, er is geen enkele reden om nog te wachten met het opzetten van een ambassadeursprogramma. Je hebt nu de tools; tijd om aan de slag te gaan!



Bron: FastCompany.com

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.