De werkvloer wordt steeds grijzer. Was de gemiddelde leeftijd van werknemers in 1990 nog 36,2 jaar, in 2011 was dat al 41,2 jaar, bleek onlangs uit cijfers van het CBS. Maar werkgevers hoeven niet met lede ogen aan te zien hoe hun personeel vergrijst. Vijf tips voor een verjongingskuur van je bedrijf.
Oudere werknemers hebben meer arbeidsjaren en dus meer kennis en ervaring verzameld. Maar dat maakt ze niet per se betere werkers, zo leert Duits onderzoek. Bovendien bestaat de kans dat ze ‘vastroesten’ in vertrouwde denkpatronen of moeite hebben met het oppakken van de nieuwste (technologische) ontwikkelingen.
‘Jonge mensen geen overbodige luxe’
De oplossing voor deze situatie ligt de hand: verjonging. "Vooral in dit digitale tijdperk waarin technologische ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen, zijn jonge mensen geen overbodige luxe", zegt Bram Bosveld, D.G.A. van YoungCapital. "Jonge werknemers zijn essentieel voor de continuïteit van je bedrijf. Want terwijl de werknemers ouder worden, blijft de doelgroep van het bedrijf vaak dezelfde. Om de feeling met je doelgroep niet te verliezen, moet je dus verjongen."
Mix jong talent met ervaren krachten
Oudere werknemers beschikken inderdaad over heel wat kennis en ervaring. Maar als je nu nog geen jonge werknemers in dienst hebt, gaat die kennis over een paar jaar gewoon verloren, waarschuwt Bosveld. "Want aan wie moeten die oude werknemers de kennis overdragen? Een mix van jong talent en ervaren krachten zorg voor de beste dynamiek binnen een organisatie.”
5 tips voor slim generatiemanagement
Oké, de boodschap is duidelijk: ieder bedrijf heeft jong bloed nodig. Maar hoe doe je dat, 'verjongen'? Bosveld geeft tips:
1. Analyseer je behoefte aan jong talent
Maak een analyse. "De ideale leeftijdssamenstelling van je bedrijf hangt af van twee vragen: wat voor product bied je aan, en wat voor medewerkers heb je daarvoor nodig."
2. Mix jong talent met ervaring
Onderzoek vervolgens hoe hoog de gemiddelde leeftijd in je bedrijf eigenlijk is. Niet alleen in het bedrijf als geheel, maar ook per afdeling. "Breng goed in kaart waar je jong bloed nodig hebt, en in welke functies. Vaak zie je dat vooral de hoge functies alleen maar door ouderen worden vervuld. Kunnen ze hun kennis wel kwijt aan jongere werknemers?"
3. Ga het gesprek aan
Kijk kritisch en blijf in gesprek. Waarom vervult een werknemer eigenlijk een bepaalde functie? Helpt hij het bedrijf nog steeds verder? Wat zijn z'n ambities? "Als een werknemer zijn baan niet meer leuk vindt, maar uit angst voor werkloosheid toch maar blijft zitten, kom je daar alleen achter als je voortdurend - op een open manier - met je werknemers het gesprek aangaat."
4. Benut je flexibele schil
Benut tijdelijke vacatures. Bosveld snapt ook wel: verjongen is makkelijker gezegd dan gedaan in tijden van vacaturestops en minimale (of erger: negatieve) groei. "Tijdelijke vacatures kunnen een uitkomst bieden om jonge werknemers binnen te halen. Zo leer je alvast potentiële werknemers kennen - en zij jou. Een goede manier om kennis te maken met veelbelovend jong talent."
5. Begin op tijd
"Bedrijven waar alleen maar ouderen werken, vinden moeilijk jongere werknemers", aldus Bosveld. "En áls ze ze al vinden, zijn de jongeren snel weer weg. Als je binnenkomt en je ziet alleen maar 'collega's' met de leeftijd van je ouders, is dat namelijk niet bepaald aanlokkelijk." Bij veel bedrijven speelt dit probleem nu al, weet Bosveld. “En dat terwijl de huidige arbeidsmarkt te veel kieskeurigheid niet toelaat. Als de eerste babyboomers met pensioen gaan en er meer vacatures komen, wordt dit probleem nog nijpender.”