Met talent en focus kun je de wereld veroveren, hoe oud je ook bent. Dat bewijst Max van den Berg, met zijn 15 jaar de jongste CEO van Nederland. Als voorman van het Snaplabs-team van Social Embassy ondersteunt Max in de pauze en na schooltijd merken als Coca-Cola, Foot Locker en De Bijenkorf bij de inzet van Snapchat. Hoog tijd voor een interview met deze baas!
Hoe ben je de jongste CEO van Nederland geworden?
“Mijn stiefbroer werkt bij een reclamebureau en liet me een oproep van Social Embassy zien. Ze zochten een jonge CEO die kon helpen met Snapchat-acties voor klanten. Ik moest eerst even opzoeken wat CEO precies betekende, maar toen ik de omschrijving van de job las, vond ik het ook wel bij me passen. Ik was altijd al bezig met social media en gaf vrienden en familie tips, vooral over Snapchat. Ik moest solliciteren via Snapchat en maakte een grappig filmpje, waarin ik liet zien hoe ik de app gebruik in mijn dagelijks leven. Toen kreeg ik meteen een berichtje dat ik op gesprek mocht komen.”
En hoe heb je ze toen overtuigd?
“Ik was megazenuwachtig, maar mijn vader had me van tevoren goede tips gegeven. Hij heeft een eigen drukkerij en weet veel van ondernemen, dus hij weet waar hij het over heeft. Zo zei hij bijvoorbeeld dat ik goed moet luisteren, mensen moet laten uitpraten en ook zelf vragen moet stellen. Het was een heel leuk gesprek en een paar weken later kreeg ik via Snapchat een berichtje dat ik het was geworden. Ik was zo blij, ik heb iedereen gebeld en mijn ouders waren supertrots.”
"Ik moest eerst even opzoeken wat CEO precies betekende"
Wat houdt je werk als CEO precies in?
“Ik zit nog gewoon op de mavo, maar ik ga regelmatig bij Social Embassy langs om projecten te bespreken. Dan laten ze me bijvoorbeeld een idee zien voor Fanta, 'Snapchat Friday', en dan zeg ik of het wel of niet gaat werken. Hoe ik dat weet? Gewoon uit ervaring als gebruiker en gevoel. Daarnaast beantwoord ik dagelijks vragen en beheer ik zelf ook meerdere Snapchat- en Instagram-accounts. Dat doe ik in de pauzes of na schooltijd. Ik vind het wel leuk om te zien dat ze echt naar me luisteren, zo hebben ze mijn tips voor de Snaplabs-website allemaal opgevolgd. Het is geen stunt of zo, ik doe echt veel.”
"Ik kan een ijskast aan een Eskimo verkopen"
Waar komt je drive vandaan?
“Mijn vader is een groot voorbeeld. Hij heeft me leren handelen; ik kan een ijskast aan een Eskimo verkopen. Net als hij ben ik altijd bezig met nieuwe ideeën en kansen. Verder bewonder ik iemand als dj Martin Garrix. Hij is ook jong en wordt, sinds hij zijn eerste hit scoorde, steeds beter. Voor Snaplabs had ik een bijbaan als pizzakoerier. Ook heel leuk, maar dit verdient een stuk beter. Hoeveel? Dat zeg ik liever niet. Maar ik ben erop vooruitgegaan, schrijf dat maar op.”
Wat zijn je toekomstplannen?
“Voor Snaplabs wilde ik bedrijfseconomie gaan studeren, maar nu weet ik het niet meer. Geld maakt niet gelukkig, maar ik wil later wel een groot huis en een Porsche voor de deur. Ik zie het wel. Als ik nu al CEO ben, word ik later heus geen putjesschepper.”
Meer lezen over jong talent? Er staan nog zes spraakmakende interviews in onze New Generation Recruitment Guide! Bestel 'm nu gratis!