Referral recruitment

Referral recruitment is een effectieve wervingstechniek die steeds populairder wordt. Grote kans dus dat je deze strategie ook weleens overwogen hebt. Maar wat is referral recruitment nou precies en welke voor- en nadelen brengt deze manier van recruiten met zich mee? Hoe bepaal je de juiste wervingsbonus en welke stappen zet je om tot een succesvol referral programma te komen? Lees snel verder, want YoungCapital heeft de antwoorden voor je. Straks pas jij referral recruitment moeiteloos toe in jouw bedrijf.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is referral recruitment?

Weer zo’n fancy term, ‘referral recruitment’. De betekenis is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Bij deze wervingsstrategie moedig je je huidige medewerkers aan om in hun sociale netwerk personeel te werven voor jouw bedrijf. Vaak bied je in ruil daarvoor een referral bonus (wervingsbonus) aan.

Voordelen van referral recruitment

Referral recruitment is niets voor niets steeds populairder geworden in de afgelopen jaren. Het levert namelijk verschillende voordelen op, zoals:

  1. Betere kandidaten. Vrienden en familieleden kunnen de sterke en zwakke punten van een kandidaat beter inschatten, omdat ze diegene al langer kennen. En eh, de kans is klein dat je medewerker iemand aandraagt met wie ze liever niet willen samenwerken.
  2. Sneller en goedkoper proces. Met een referral programma sla je meerdere stappen over in het werving- en selectieproces. Als je in eerste instantie uitgaat van referral recruitment hoef je bijvoorbeeld geen gebruik te maken van jobboards. En omdat je medewerker de kandidaat al gescreend heeft, heb je misschien wel minder sollicitatiegesprekken nodig.
  3. Geloofwaardige employer branding. Als medewerkers positief zijn over jouw bedrijfscultuur, komt dit geloofwaardiger over bij kandidaten dan wanneer jij een mooie corporate story op social media plaatst. Grote kans dus dat referrals écht enthousiast zijn over de employer branding van jouw bedrijf.
  4. Soepele onboarding. Referrals hebben meteen een buddy op de werkvloer, namelijk de medewerkers die hen hebben aangedragen. Ze voelen zich dus sneller op hun gemak en de medewerkers doen goed hun best voor een sterke onboarding. Want ze willen natuurlijk dat hun referral het goed doet op werk.
  5. Kleiner personeelsverloop. Aangedragen medewerkers blijven langer in dienst. Dat komt omdat ze van tevoren al door hun aandrager gescreend zijn en daarom sneller een cultural fit ervaren in het bedrijf.

Young Magazine

Nadelen van referral recruitment

Ieder voordeel heeft z’n nadeel. Ook bij referral recruitment moet je met het een en ander rekening houden.

  1. Kliekjesvorming. Tja, als je medewerker iemand aandraagt is de kans groot dat zij elkaar in het privéleven kennen. Dat kan lastig zijn. Misschien heeft het nadelige gevolgen voor de objectiviteit van onderlinge feedback, bijvoorbeeld. Of voelen andere medewerkers zich buitengesloten.
  2. Teleurstelling. Als de aangedragen kandidaat niet aangenomen wordt, bijvoorbeeld. De refererende werknemer kan zich dan teleurgesteld of misschien zelfs gedemotiveerd voelen.
  3. Gevoel van onderwaardering. Dit heeft vooral te maken met de hoogte van de referral bonus. Als die niet voldoet aan de verwachtingen van medewerkers, voelen zij zich niet gewaardeerd en heeft het misschien zelfs een negatief effect op je employer brandin

In 6 stappen een succesvol referral recruitment programma

Om te zorgen voor succesvolle referral recruitment met zo min mogelijk nadelen, is het belangrijk dat je het referral programma op sterke poten zet. Een goede voorbereiding is het halve werk, toch?

Stap 1: Inventariseer de openstaande functies

Je moet natuurlijk eerst weten voor welke functies je nieuwe medewerkers zoekt. Bepaal of het nodig is om voor deze functies referral recruitment te gebruiken. Soms werkt een traditionele wervingsstrategie beter. Tip: referral recruitment werkt vooral goed bij hogere functies of functies met specifieke eisen.

Stap 2: Bepaal de referral bonus

Heel belangrijk: bij een goed referral programma hoort een referral bonus. Je kunt de bonussen het best aanpassen aan de functies. Oftewel, geef hogere beloningen voor functies die lastiger in te vullen zijn. Wat een goede wervingsbonus is? Verderop geven we een aantal voorbeelden. Belangrijk: schrijf de voorwaarden duidelijk op, zodat alle managers en HR-medewerkers op één lijn zitten.

Stap 3: Breng je huidige werknemers op de hoogte

Heb je eenmaal helder voor welke functies je medewerkers zoekt, welke referral bonussen er te krijgen zijn en onder welke voorwaarden? Dan is het tijd om je medewerkers op de hoogte te brengen van je referral recruitment programma. Gooi er bijvoorbeeld een algemene mail uit, of laat je managers hun teams informeren. Zorg ervoor dat alle informatie duidelijk, begrijpelijk en to the point is.

Stap 4: Plaats een goed zichtbare en deelbare vacature

Bij referral recruitment is het de bedoeling dat jouw medewerkers hun eigen netwerk erbij halen. Daarom moet je ervoor zorgen dat alle vacatures makkelijk te delen zijn op de belangrijke socialmediakanalen. En natuurlijk dat de vacatures bereikbaar zijn voor je medewerkers. Breng ze dus regelmatig op de hoogte van openstaande jobs.

Stap 5: Kom je beloftes goed en op tijd na

Spreekt misschien voor zich, maar als je een mooie wervingsbonus belooft moet je die natuurlijk wel geven. Ook daarom is het belangrijk dat jouw medewerkers goed op de hoogte zijn van de regels. Geef je de bonus bijvoorbeeld meteen of pas nadat de nieuwe medewerker de proeftijd is doorgekomen? Maak dit duidelijk en geef de referral bonus op het juiste moment, zonder dat je medewerker je eraan moet herinneren.

Stap 6: Check de resultaten van de strategie

Heeft referral recruitment voor jouw bedrijf resultaat? Goede vraag, daarom is het slim om met behulp van diverse recruitment tools, zoals een ATS, in de gaten te houden welke nieuwe medewerkers er binnen komen via referrals. Om erachter te komen of het resultaat goed of slecht is, stel je van tevoren een aantal doelen en vergelijk je deze naderhand. Als je regelmatig evalueert, kun je de strategie tussendoor finetunen.

Referral programma voorbeelden

Referral recruitment draait voor je medewerkers natuurlijk om de mooie referral bonussen. Wat kun je zoal aanbieden? Check hieronder een aantal referral programma voorbeelden.

  • Een bruto geld bedrag. Let wel op dat hier vaak nog flink wat belasting op in wordt gehouden.
  • Extra vakantiedagen. Leuk voor als je wat anders dan geld wilt aanbieden, en bijvoorbeeld normaal gesproken geen of weinig bovenwettelijke vakantiedagen aanbiedt.
  • Cadeaubonnen. Daarmee omzeil je belastingissues. En je weet zeker dat medewerkers de bonus besteden aan iets leuks voor zichzelf.

Uiteindelijk bepaal je zelf het beste of referral recruitment voor jouw bedrijf een uitkomst kan bieden of niet. Stel in ieder geval van tevoren duidelijke doelen en blijf de resultaten evalueren tijdens de wervingscampagne. Zo merk je snel genoeg wat referral recruitment je oplevert. En eh, als je toch nog wel wat hulp kunt gebruiken, neem dan gerust contact met ons op of neem een kijkje bij onze diensten.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is referral recruitment?

  • Referral recruitment is het motiveren van je huidige medewerkers om in hun sociale netwerk mensen te werven voor jouw bedrijf. In ruil daarvoor bied je een wervingsbonus.

  • Wat is een wervingsbonus?

  • Een wervingsbonus is een bonus die je aanbiedt aan werknemers die succesvol een nieuwe medewerker aandragen. Een referral bonus kan van alles zijn, zoals geld, cadeaubonnen of extra vakantiedagen.

  • Wanneer pas je referral recruitment toe?

  • Je kunt het beste een referral recruitment programma opzetten als je goede kandidaten zoekt voor specifieke openstaande functies die lastiger te vullen zijn. Dat bespaart je tijd en geld in het recruitmentproces.