Arbowet

Flinke overuren maken, moeten werken in de kou, in aanraking komen met gevaarlijke stoffen voor je baan … nee dank je. Gelukkig bestaat de Arbowet, die jou beschermt tegen dit soort situaties. Je werkgever is verplicht om zich aan deze Arbo regels te houden, bijvoorbeeld op het gebied van temperatuur, lawaai en brandveiligheid. Wat volgens de Arbowet jouw rechten (én plichten) als werknemer zijn, lees je hier.

Arbowet betekenis

Wat is de Arbowet nou precies? De Arbowet (voluit ‘Arbeidsomstandighedenwet’) is een set regels waar elke werkgever zich aan moet houden. Deze regels zorgen ervoor dat jij als medewerker gezond en veilig je werk kunt doen. Oftewel, dat jouw arbeidsomstandigheden zo prettig mogelijk zijn. Maar jij als werknemer moet je ook aan bepaalde regels houden, want je bent natuurlijk ook verantwoordelijk voor je eigen gezondheid.

Wat staat er in de Arbowet?

Laten we eerlijk zijn: een hele hoop. Daarom pikken we alleen de belangrijkste Arbo regels eruit en sommen we die hieronder voor je op. Wil je een compleet overzicht van de inhoud van de Arbowet? Check dan de informatie op het Arboportaal.

Arbowet voorbeelden

  • Temperatuur. Er staan geen specifieke temperaturen in de Arbowet, maar je werkgever moet maatregelen nemen als de werkplek extreem warm of koud is. En nagaan of het überhaupt wel nodig is om in deze bizarre temperaturen te werken.

  • Tillen. Er zijn Arbowet regels over wat jij maximaal mag tillen als medewerker. Meestal is dat 23 kilo, maar de regels kunnen afwijken per situatie.

  • Gevaarlijke stoffen. Jouw werkgever moet je goed voorlichten over het werken met gevaarlijke stoffen volgens de Arbowet en zorgen voor beschermende kleding.

  • Werktijden. Je hebt volgens de Arbowet recht op pauze en mag niet te veel overwerken. Over het algemeen geldt dat je een half uur pauze krijgt als je 5,5 uur aan het werk bent.

  • Beeldschermwerk. Yes, de Arbowet heeft hier ook aan gedacht. Zo krijgen werkgevers het advies om zit-stabureaus te regelen en beeldschermwerk zoveel mogelijk af te wisselen met andere taken.

  • Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA). In de Arbowet staat dat je werkgever verplicht is om ook voor een sociaal veilige werkomgeving te zorgen. Dat betekent dat ie maatregelen moet nemen tegen onder andere pesten op het werk en de kans op burn-outs moet verkleinen.

Plichten werknemer Arbowet

Jouw gezondheid is natuurlijk niet alleen de verantwoordelijkheid van je werkgever, maar ook van jouzelf. Daarom heb je ook een aantal plichten als werknemer volgens de Arbowet. Welke dat zijn? Volgens de Arbeidsomstandighedenwet moet je onder andere:

  • De veiligheidsinstructies van jouw werkgever netjes opvolgen. Bijvoorbeeld voor werken met gevaarlijke stoffen.
  • Hulpmiddelen en beschermingsmiddelen op de juiste manier gebruiken. Ook berg je beschermingsmiddelen op de juiste plaats op en haal je hulpmiddelen voor de veiligheid niet zomaar weg.
  • Risico’s voor de veiligheid of gezondheid melden bij je leidinggevende.
  • Waar nodig nieuwe instructies en cursussen volgen op het gebied van gezond en veilig werken.

Wat als je werkgever zich niet aan de Arbo regels houdt?

9 van de 10 keer volgt je werkgever de regels uit de Arbowet netjes op. Maar het kan gebeuren dat er iets fout gaat of dat jij in een onveilige situatie terechtkomt op werk. Bijvoorbeeld:

  • Je hebt een ongeluk gehad op werk waardoor je in het ziekenhuis ligt, maar je werkgever meldt dit niet bij de Arbeidsinspectie en betaalt je ook geen schadevergoeding.
  • Er is heftig lawaai van machines op jouw werkplek, maar je werkgever doet hier niks aan.
  • Jij of een collega wordt gepest door een manager, maar een gesprek met een vertrouwenspersoon leverde niets op.

Ga in zo’n situatie eerst in gesprek met je leidinggevende of de ondernemingsraad bij jou op werk. Als dat niet helpt, kun je een melding maken bij de Arbeidsinspectie. Die onderzoekt de situatie dan en geeft de werkgever mogelijk een waarschuwing of boete.

Key takeaways

  • De Arbowet (Arbeidsomstandighedenwet) is een set regels die jouw veiligheid en gezondheid op werk garanderen. Je werkgever moet zich hieraan houden.
  • Er zijn bijvoorbeeld Arbo regels over de temperatuur van de werkplek, zware spullen tillen en werken met gevaarlijke stoffen.
  • Jij moet als medewerker altijd de veiligheidsinstructies van je werkgever opvolgen en onveilige situaties melden bij je leidinggevende.
  • Ga in gesprek met je werkgever als ie zich niet aan de Arbowet houdt. Helpt dat niet, stap dan naar de ondernemingsraad of maak een melding bij de Arbeidsinspectie.

Tijd om te solliciteren

Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.

Veelgestelde vragen

  • Wat betekent Arbowet?

  • De Arbowet (voluit ‘Arbeidsomstandighedenwet’) is een set met regels over veiligheid en gezondheid op de werkvloer. Je werkgever moet zich hieraan houden.

  • Wat staat er in de Arbowet?

  • Een hele hoop. Denk aan regels over temperatuur op de werkplek, werken met gevaarlijke stoffen en pauzetijden.

  • Waar vind je de Arbowet?

  • De volledig uitgeschreven Arbowet vind je op de website van de overheid.

  • Wie valt er onder de Arbowet?

  • Alle werkgevers zijn verplicht zich aan de Arbowet te houden. En jij als medewerker moet ook meewerken aan de veiligheidsvoorschriften die jouw werkgever je voorlegt.

  • Welke verplichtingen heeft de Arbowet?

  • Als werknemer moet jij de veiligheidsinstructies van je werkgever opvolgen, hulpmiddelen op de juiste manier gebruiken, onveilige situaties melden bij je manager en mogelijk cursussen volgen over veiligheid op de werkvloer.