Fiets van de zaak

Dé nieuwe trend: een fiets van de zaak. Zo’n fiets gebruik je voor woon-werkverkeer, zodat je lekker uitgewaaid op je werk aankomt. Da’s top voor je energie en voor je gezondheid. De overheid agrees: een fiets van de zaak is goed voor het milieu en de volksgezondheid. Daarom is de fietsregeling voordelig voor jou en voor je werkgever. Vet chill dus, maar hoe werkt zo’n fiets van de zaak nou precies? Is het helemaal gratis of moet je net als bij een zakelijke auto bijtelling bij je fiets van de zaak betalen? En hoe overtuig je jouw baas ervan om een fietsplan via de werkgever op te stellen? The answers are here.

Hoe werkt een fietsplan?

Met een fiets van de zaak in je secundaire arbeidsvoorwaarden hoef je niet meer zelf een fiets te kopen om naar je werk te gaan. En je gebruikt ’m niet alleen voor woon-werkverkeer, maar ook voor een boodschap of gezellig fietstochtje. Je mag een fiets van de zaak namelijk onbeperkt privé gebruiken. En dat terwijl je werkgever de fiets betaalt én de kosten voor onderhoud en reparatie voor z’n rekening neemt. Ideaal dus. Het enige waar jij op moet letten is de bijtelling bij de fiets van de zaak.

Hoe werkt de bijtelling bij een fiets van de zaak?

Als werknemer haal je veel voordeel uit een fiets van de zaak regeling. Je hoeft de fiets niet zelf te betalen, maar daarom betaal je wel een deel belasting voor het privégebruik van je fiets van de zaak. Dat is de bijtelling. De bijtelling is per jaar 7% van de adviesprijs van de fiets. Deze bijtelling geldt voor zowel het privégebruik van een elektrische fiets van de zaak als voor elke andere fiets. Dit bedrag telt je werkgever op bij jouw salaris. En daarover betaal je dan elke maand belasting.

Snap je het nog? Even met een voorbeeld:

  • Stel, de adviesprijs van je fiets is € 2.000.
  • De bijtelling is 7% van € 2.000 = € 140,- per jaar.
  • Met een belastbaar inkomen tussen de € 38.441 en € 76.817 per jaar betaal je 37,48% belasting.
  • Je betaalt dan per jaar € 52,47 belasting (37,48% van € 140,-).
  • Dat is € 4,37 aan bijtelling voor jouw fiets van de zaak per maand.

Op deze manier kun je ook zelf de bijtelling bij je fiets berekenen.

Gebruik je de fiets van de zaak alleen zakelijk? Dan hoef je in principe geen bijtelling te betalen. Je werkgever moet dan wel aangeven dat de fiets alleen voor zakelijk gebruik is. En dit moet je kunnen bewijzen door bijvoorbeeld te laten zien dat de fiets altijd op het werk blijft. Of dat er huisregels zijn over het gebruik van de fiets van de zaak.

Voordelen en nadelen van een fietsplan

Bied jouw werkgever nog geen fiets van de zaak aan? Of twijfel je of je van het fietsplan van je werkgever gebruik wilt maken? Wij zetten de voordelen en nadelen van een fietsplan voor je op een rij. Zo overtuig je snel genoeg jouw werkgever of beslis je makkelijk of jij die e-bike van de zaak wel of niet wilt.

Voordelen fiets van de zaak

  • Duurzaamheid. Door te kiezen voor de fiets, draag je actief bij aan een groenere en duurzamere wereld.
  • Fit en gezond blijven. Wanneer je op de fiets naar je werk gaat, zorg je voor de nodige beweging, en da’s goed voor je gezondheid.
  • Financieel voordeel. Je bespaart flink wat geld met een fietsregeling van je werkgever. Je hoeft namelijk alleen bijtelling te betalen voor het privégebruik van je fiets van de zaak.
  • Minder reisstress. Met een fiets van de zaak vermijd je die ellenlange files met de auto of drukte in het ov.
  • Werkplezier. Fietsen naar je werk geeft je een frisse start van de dag en een energieboost. Het helpt je om je hoofd leeg te maken en je productiever en gemotiveerder te voelen tijdens je werkdag.

Nadelen fiets van de zaak

  • Bye-bye reiskostenvergoeding. Het kan zijn dat je met een fiets van de zaak je reiskostenvergoeding verliest, zoals een vaste kilometervergoeding voor woon-werkverkeer.
  • Extra belastingen. Gebruik je de fiets ook privé? Dan moet je maandelijks extra belasting betalen: de bijtelling bij de fiets van de zaak. Gelukkig is dat niet zoveel, omdat je de fiets niet zelf hoeft te betalen.
  • De fiets is eigendom van je werkgever. Stop je met werken bij je huidige werkgever? Tja, dan moet je de fiets van de zaak in principe ook inleveren, want jij bent niet de eigenaar. Wel kun je de fiets vaak overnemen tegen betaling.

Key takeaways

  • Met een fietsplan van je werkgever krijg je een fiets van de zaak, ook voor privégebruik, zonder kosten voor de aanschaf en het onderhoud.
  • Voor privégebruik van de fiets van de zaak betaal je bijtelling. Dat is 7% van de adviesprijs van de fiets, waarover je maandelijkse belasting betaald.
  • Voordelen van het fietsplan: duurzaamheid, gezondheid, kostenbesparing, je staat niet in de file en het is positief voor je werkplezier en productiviteit.
  • Nadelen van het fietsplan: je verliest mogelijk je reiskostenvergoeding, betaalt extra belasting en moet de fiets weer inleveren als je stopt bij je werkgever.

Klaar om te solliciteren?




Veelgestelde vragen

  • Een fietsplan bij je werkgever, hoe werkt dat?

  • Met een fietsregeling bij je werkgever krijg je een fiets van de zaak die je mag gebruiken voor woon-werkverkeer en privé. Jouw werkgever betaalt de fiets en het onderhoud. Jij betaalt alleen bijtelling over het privégebruik van de fiets van de zaak.

  • Wat is het grootste voordeel van een fietsplan bij je werkgever?

  • Het is een stuk goedkoper dan zelf een nieuwe fiets kopen. Je betaalt namelijk alleen een klein eigen bijdrage voor de fiets van de zaak: de bijtelling. Dat is een maandelijkse belasting van 7% van de adviesprijs van de fiets. Meestal is die tussen de 5 en 10 euro per maand.

  • Hoe zit het met een fiets van de zaak en reiskostenvergoeding?

  • De afspraken hierover verschillen per werkgever. Soms verlies je bij een fietsplan je reiskostenvergoeding, maar andere werkgevers zijn flexibel. Dan krijg je bijvoorbeeld reiskostenvergoeding als het slecht weer is en je de bus pakt in plaats van je fiets van de zaak.