LOGISTICS - KENNISSESSIE
Een nieuwe maand, een nieuwe inspiratiesessie. Deze keer focussen we op de logistieke sector. Hoe zit het daar met de krapte? Waar liggen de kansen bij de verschillende doelgroepen? En - als je die nieuwe collega’s eenmaal binnen hebt - hoe zorg je ervoor dat ze niet via de achterdeur weglopen?
Leren van elkaar
We brachten verschillende opdrachtgevers uit de logistieke branche bij elkaar. Van DHL en Sligro tot Decathlon en G-Star. Om samen de markt onder de loep te nemen. Aan de hand van verschillende onderzoeken die wij door het jaar heen uitvoeren. Zo werd ons hoofdkantoor tijdelijk omgeturnd tot klaslokaal. En deelden collega’s Chava Limburg, Claudia Mulder en Madelon Blokker hun kennis.
Hieronder hebben we de highlights op een rij gezet. Wil je er de volgende keer zelf bij zijn? We organiseren meerdere kennis- en inspiratiesessies door het jaar heen. Over verschillende branches, generatieverschillen en marktontwikkelingen. Vraag je YoungCapital-contactpersoon erover of neem contact met ons op.
Positieve signalen
De logistieke branche had een enorme piek in de coronatijd. Die is nu langzaam afgezwakt, waardoor de enorme vraag naar mensen iets minder is geworden. De enige uitzonderingen: Noord-Brabant en Flevoland. Het aantal vacatures is daar nog steeds flink.
Kijken we naar de cijfers, dan zien we positieve ontwikkelingen. Zo zijn alle leeftijdsgroepen geïnteresseerd in een logistieke baan. Zo’n 120.000 mensen in totaal. Hiervan is 14% al actief op zoek naar een baan. De rest wacht op jou om hen over de streep te trekken.
Wat slaat aan?
Een goed salaris, vast contract en fijne werksfeer. Het is de top drie voor elke generatie. Mensen willen zekerheid en plezier in hun werk. Zet hier extra op in en benoem het in je vacatures. Zoomen we in op jongeren, dan is reistijd ook een belangrijk punt. Zij willen niet te lang onderweg zijn, om een goede werk-privébalans te behouden.
Opvallend is wel het verschil tussen Millennials en Gen Z. Beide vallen nog (deels) onder de ‘jongeren’-categorie, maar hebben andere verwachtingen van werk. Waar Millennials (1985-1995) opgegroeid zijn met grootse dromen, staat Gen Z (1996-2010) met beide benen op de grond.
Deze laatste generatie gaat voor zekerheid. Ze willen geld verdienen, maar wel binnen hun eigen grenzen. Flexibiliteit staat hoog op het lijstje. Kijk alleen maar naar het feit dat Gen Z’ers vaak meerdere banen hebben. Of een eigen business ernaast houden. Ook zijn ze veel bezig met hun persoonlijke ontwikkeling.
Omdat zij nu de werkvloer opkomen, is het goed om sommige functies hierop aan te passen. Als dat kan, natuurlijk. Denk aan meerdere secundaire voorwaarden bieden, waarbij elke werknemer zelf kiest welke die het belangrijkst vindt. Of richt de werkdag zo in dat mensen flexibele uren kunnen maken. Dit is niet alleen de manier om mensen aan te trekken, maar ook te behouden. En laat dat in deze markt nu net heel belangrijker zijn.
Binden, boeien, behouden
De redenen om te blijven zijn net zo verschillend als de mensen op de werkvloer. Verdiep je dus in jouw medewerkers, probeer dingen uit en investeer in je mensen. Maar, maak dingen niet mooier dan ze zijn. Jongeren prikken daar direct doorheen. En ze respecteren je veel meer als je open en eerlijk bent.
Onze opdrachtgevers gaven een paar mooie voorbeelden. Denk aan een kledingbudget van € 300,- per drie maanden. Of pas de roosters aan op het festivalseizoen. Ook een aantrekkelijke bonusregeling helpt mee. Eén die focust op prestaties of juist een blijbonus die oploopt naarmate iemand langer voor je werkt.
Het opvallendste uit de praktijk? Het belang van een fijne werksfeer. Zit die namelijk goed, dan blijven mensen langer hangen. Zelfs als ze ergens anders meer kunnen verdienen.