Verwend, veeleisend, lui en zwaar allergisch voor kantoorwerk. Er kleven heel wat vooroordelen aan jongeren op de werkvloer. Onterecht. Met hun creativiteit, frisse blik en eindeloze energie zijn ze een van de waardevolste toevoegingen aan een bedrijf. Als je hun denkwijze doorhebt. Hoe precies, lees je hieronder.
Vergeet wat je al weet
Rico Zuijderwijk komt het regelmatig tegen als vestigingsmanager bij YoungCapital Haarlem. Werkgevers die in standje weerstand gaan als hij ze wil koppelen aan iemand onder de dertig. “Sommige bedrijven gaan er automatisch vanuit dat een jong iemand niet bij ze past. Het is soms echt een kwestie van zieltjes winnen. Zeker omdat er over de huidige generatie jongeren nogal wat voordelen zijn.”
Samengesmolten met hun telefoon. Minder gemotiveerd. Snel het bijltje erbij neerleggen. Stuk voor stuk voorbeelden van het foute imago dat aan jongeren kleeft. “Natuurlijk zitten dat soort jongeren ertussen”, aldus Rico. “Alleen komt dat volgens mij vooral doordat ze verkeerd worden aangestuurd.”
Minder hiërarchie, meer betrokkenheid
Een voorbeeld van een verkeerde aansturing? De focus op hiërarchie. “Oudere generaties zijn gewend op een bepaalde manier te werken. Ook vanuit een zekere nuchterheid. ‘Niet lullen, maar poetsen’.” Laat dit nu net de houding zijn die veel jongeren tegenstaat. “Ze vinden het veel belangrijker om zich betrokken te voelen bij het bedrijf en hun leidinggevende. Dan gaan ze voor je rennen.”
Ga daarom het gesprek aan met jongere medewerkers. Om er achter te komen wat jouw bedrijf hen te bieden heeft, hoe ze zich willen ontwikkelen en op welke manier jij kunt ondersteunen. “Laat zien dat je hun input waardeert, ook al kun je er niet direct iets mee, en dat ze fouten mogen en kunnen maken”, tipt Rico.
Door juist verder dan het takenpakket te kijken, kom je achter passies en skills die je niet had verwacht. Dingen die jouw bedrijf kunnen helpen. “Iemand die werkt in het magazijn heeft misschien ook vaardigheden die je kunt inzetten om producten in de webshop te verkopen.” Zonde als deze vaardigheden onbenut blijven. Voel je dus niet bedreigd door hun ideeën, maar sta er juist voor open.
Jong zijn heeft z’n voordelen
Het kan even onwennig zijn als leidinggevende, maar jongeren vinden het fijn om de ruimte te krijgen om hun werk in te richten zoals ze het graag willen. Denk aan flexibele werktijden. De gemiddelde twintiger vindt het belangrijk om naast een leuke baan ook genoeg vrije tijd te hebben. Deze er-is-meer-in-het-leven-dan-werk-houding kan het idee geven dat ze lui zijn. Maar draai je het om, dan zijn zij de generatie die als eerste door begint te krijgen wat een prettige werk-privébalans is.
Jelmer Broersma, managing director bij CrossOver, ziet dit elke dag. Hij is zeker niet blind voor de uitdagingen van het managen van jonge medewerkers, maar vindt ook dat de vele voordelen daarbij soms worden vergeten. “Ik werk in een snel veranderende branche. Flexibiliteit is dus heel belangrijk. Dat voel ik vaak meer bij jongeren dan bij ouderen. Bovendien zijn ze over het algemeen nieuwsgierig en geven ze dynamiek aan een organisatie, wat ik erg prettig vind."
Woorden hebben impact
Helaas ervaart niet iedere jongere een warm bad aan het begin van zijn of haar carrière, zo bleek uit onderzoek van YoungCapital. Maar liefst 69% van de jongeren heeft weleens te maken gehad met negatieve vooroordelen op het werk. Ook heeft 62% het gevoel gehad dat ze vanwege hun leeftijd niet serieus werden genomen. Deels kwam dit door klanten (40%), maar vaker door leidinggevenden (45%) en oudere collega’s (67%).
Een gevoel dat lang blijft hangen, weet ook Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. “Als manager heb je niet altijd door wat de impact van je woorden is. Een motiverende opmerking kan heel wat doen met iemand. Zodanig zelfs dat iemand twintig jaar later nog precies weet wat er is gezegd. Maar een negatieve opmerking blijft misschien nog wel langer hangen. Als het kan, is het toch veel fijner om iemand iets mooi mee te geven?”
Jezelf nog meer verdiepen in jongeren en werk?
Bestel nu gratis YOUNG. Hét magazine voor werkgevers. Boordevol verhalen van jongeren, inzichten en tips van experts, ervaringen van bedrijven en uitgebreid onderzoek.