Oei. Die komt hard aan. Helemaal als je het niet weet van jezelf. Maar zou jij het dan willen weten? En andersom? Zou jij vertellen dat deodorant geen overbodige luxe is?
Of heb jij binnen 5 seconden genoeg argumenten om het niet te doen?
Veel mensen wel. En dat is helemaal niet vreemd. De evolutie heeft ons namelijk geleerd dat we sterker zijn in een groep. En dat het niet verstandig is om relaties te verstoren. Confrontaties mijden zit in ons DNA. Kun je nagaan hoeveel argumenten je paraat hebt wanneer de confrontatie met Bambi-oogjes voor je zit.
Hoe zou jij zo iemand afwijzen voor zijn of haar droombaan?
Op LinkedIn viel me op dat veel sollicitanten kritisch zijn op recruiters. Vaak gaat die kritiek over onduidelijke afwijsredenen. En die kritiek is volgens mij terecht. Want laten we eerlijk zijn, iedereen loopt wel eens weg voor een confrontatie. Ik heb mezelf er ook weleens op betrapt. Na een rondvraag bij collega-recruiters werd het me helemaal duidelijk. Ondanks trainingen over slechtnieuwsgesprekken blijft het moeilijk.
En de top-5 afwijzingen zonder reden is fantastisch:
- We hebben iemand gevonden die beter in het profiel past;
- Je hebt me niet kunnen overtuigen dat jij de beste kandidaat bent voor deze functie;
- Je werkervaring en opleiding sluiten niet aan op het gewenste profiel;
- We hebben voldoende kandidaten in procedure die beter aansluiten;
- We hebben dit keer veel sollicitaties op deze functie ontvangen, waardoor we erg kritisch konden zijn.
Nou ja, fantastisch – als sollicitant kun je er helemaal niets mee. Want als beroepsprofessional wil je juist iets leren van je afwijzing. En dat meenemen voor de volgende keer. Maar dat wordt je wel erg moeilijk gemaakt als je niet weet wáár je op wordt afgewezen. Kortom, we moeten elkaar verder helpen!
Beste recruiter: zullen we de wereld een stukje mooier maken?
Een eerlijke wereld is een utopie. Dat weten we allemaal. Maar toch daag ik alle recruiters die meelezen uit. Laten we afspreken dat we sollicitanten eerlijke feedback geven als ze niet worden aangenomen. Ongeacht de reden. Sollicitanten hebben het recht om te weten waar het op staat. En kopen niets voor een aai over de bol.
Een sollicitant is een professional en wil leren van elke stap, laten we dat vooral stimuleren. Dus breng slecht nieuws direct en laat daarna bijvoorbeeld een stilte vallen. Vraag eens of je sollicitant wil weten waar de afwijzing vandaan komt. En wees vervolgens gewoon eerlijk. Geloof me, je hebt een ambassadeur voor het leven en het gesprek wordt er nog gemakkelijker van ook. Je weet nooit wanneer je de sollicitant weer tegenkomt!
Beste sollicitant: zullen we samen de plank raak slaan?
Laten we het verhaal eens omdraaien. Wanneer heb jij voor het laatst iemand afgewezen? En dan bedoel ik inderdaad op nuchtere maag, voor zonsondergang. Even eerlijk. Heb je toen 100% eerlijke feedback gegeven?
Begrijp dat een algemene afwijsreden geen onwil is van de recruiter. Probeer vooral niet geïrriteerd te reageren op zo’n moment, maar sla de plank raak. Gedraag je als een professional in het slechtnieuwsgesprek. Toon begrip en vraag door. ´Waar kan ik mezelf in ontwikkelen om wél kans te maken op deze baan?´ Doe je voordeel met je oprechte feedback en move on. Je weet nooit wanneer je de recruiter weer tegenkomt!
Sorry, maar eerlijk is eerlijk: je stinkt!
Tuurlijk. Een gechargeerd voorbeeld. Maar wel een om over na te denken. Want als jij de volgende keer weer iemand tegenkomt die een onaangename geur met zich mee brengt, zeg je er dan iets van?