Weleens van een doelgroepenbeleid gehoord? Binnen het onderwerp diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DE&I) op de werkvloer is het geen onbekende term. Maar eh, is dit hetzelfde of weer wat anders dan een diversiteit en inclusie beleid? Spoiler alert: een beetje van beiden. Lees vlug verder om erachter te komen wat een doelgroepenbeleid precies is en wat de verschillen met een DE&I beleid zijn.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is het doelgroepenbeleid?
Het doelgroepenbeleid wordt vooral ingezet bij gemeentes en de overheid, maar ook werkgevers passen zo’n beleid regelmatig toe. Waarom? Om doelgroepen die een achterstand hebben ten opzichte van andere mensen gelijke kansen te bieden. Denk aan mensen zonder afgeronde opleiding of neurodivergente mensen, die bijvoorbeeld een autismespectrumstoornis, AD(H)D of dyslexie hebben. (Psst: in ons artikel over neurodiversiteit op de werkvloer lees je hoe je neurodivergente medewerkers een steun in de rug biedt.)
Het doelgroepenbeleid zet je in om meer mensen uit deze (of andere) achtergestelde doelgroepen aan te nemen in je organisatie, waardoor het een soort diversiteitsbeleid wordt. Of je voert een doelgroepenbeleid om medewerkers van bepaalde doelgroepen die al in je organisatie werken extra te ondersteunen. Je biedt bijvoorbeeld trainingen aan deze doelgroepen om hun kennis op peil te krijgen. Of je coacht leidinggevenden in het bieden van de juiste begeleiding voor de doelgroepen. Eigenlijk is een doelgroepenbeleid dus een vorm van positieve discriminatie. Zo’n beleid komt in allerlei vormen en maten, afhankelijk van de doelgroep waar jij als organisatie op wilt focussen.
Wat is het verschil tussen een DE&I beleid en doelgroepenbeleid?
Een doelgroepenbeleid is anders dan een volledig DE&I beleid. Een diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie beleid richt zich namelijk op alle medewerkers, niet op specifieke doelgroepen. En de focus ligt bij een doelgroepenbeleid meestal op het aannemen van meer medewerkers van een bepaalde doelgroep. Of op het creëren van gelijke kansen. Het is dus geen inclusiviteitsbeleid.
Je kunt een doelgroepenbeleid wel zien als onderdeel van een groter DE&I beleid. Want, om even een voorbeeld te noemen: als je meer medewerkers met een autismespectrumstoornis aanneemt en je inzet om gelijke kansen voor hen te creëren, zorg je uiteindelijk voor een diverser personeelsbestand én inclusievere werksfeer. Maar let op: een doelgroepenbeleid is dus geen vervanging of voorbeeld van een diversiteit en inclusie beleid.
De verschillen op een rij
Als je het ons vraagt, kun je het doelgroepenbeleid het beste zien als onderdeel van je DE&I beleid. Bijvoorbeeld: bied neurodivergente medewerkers hulpmiddelen om hun werk makkelijker te kunnen doen, geef persoonlijke 1-op-1 begeleiding aan medewerkers met een arbeidsbeperking en organiseer trainingen of cursussen voor medewerkers die hun opleiding niet hebben afgerond. Zo geef je extra ondersteuning aan de werknemers die dat nodig hebben (doelgroepenbeleid) én bevorder je de diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie in je hele organisatie (DE&I beleid).
Banenafspraak: doelgroepenbeleid vanuit de overheid
Wist je dat de overheid regels heeft opgesteld om meer kansen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking? Dit is ook een vorm van doelgroepenbeleid. Op de pagina van de Rijksoverheid over de banenafspraak en de quotumregeling lees je hoe deze regels in elkaar steken en voor welke doelgroepen het geldt.
Hoe je jouw complete diversiteitsbeleid en inclusiviteitsbeleid opzet? Ook daar helpen wij je graag bij.
Veelgestelde vragen
-
Wat is het doelgroepenbeleid?
-
Wat is het verschil tussen een doelgroepenbeleid en diversiteitsbeleid?
Met een doelgroepenbeleid focus je op één of meerdere achtergestelde doelgroepen. Je neemt bijvoorbeeld meer medewerkers binnen deze doelgroep aan of biedt hen extra ondersteuning op de werkvloer.
Bij een doelgroepenbeleid ligt de focus op één of meerdere specifieke doelgroepen. Een diversiteitsbeleid richt zich op het gehele medewerkersbestand.