Het klinkt misschien lastig, werknemers van verschillende culturele achtergronden in je bedrijf, maar wist je dat culturele diversiteit op de werkvloer vooral veel voordelen met zich meebrengt? Hoog tijd dus om erachter te komen hoe je het beste kunt omgaan met cultuurverschillen op de werkvloer. Én hoe je het maximale haalt uit culturele diversiteit op het werk. Ideaal: voor jou als werkgever een succesvol bedrijf, voor je medewerkers een prettige inclusieve werksfeer. Hoe je dat bereikt? Nou, zo.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is culturele diversiteit op de werkvloer?
Culturele diversiteit op de werkvloer houdt in dat de medewerkers in jouw bedrijf verschillende culturele achtergronden hebben. Denk aan een stagiair uit Frankrijk, een starter wiens ouders in Turkije zijn geboren, of een parttimer die vanuit India is verhuisd om samen te wonen met hun Nederlandse partner. Al deze medewerkers nemen vanwege hun achtergrond diverse normen, waarden, tradities, communicatievormen en ideeën met zich mee. Dat zorgt voor culturele verschillen op de werkvloer.
Voordelen van culturele diversiteit op de werkvloer
Klinkt als een uitdaging? In eerste instantie misschien, maar culturele diversiteit op de werkvloer is veel meer een verrijking dan een last. Dit levert het namelijk allemaal op:
- Persoonlijke groei. Je medewerkers komen in aanraking met verschillende culturen op de werkvloer, waardoor ze een bredere blik op de wereld ontwikkelen. Wat dat betekent? Vooroordelen die zij eerder hadden maken hierdoor plaats voor nieuwe inzichten. En dat is niet alleen fijn voor je werknemers, maar ook voor jouw bedrijf. Cultureel diverse bedrijven zijn namelijk vaker winstgevend dan gemiddeld.
- Positief bedrijfsimago. Diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I) wordt elke dag belangrijker. Wat ook belangrijk is? Je employer branding. Dus als je laat zien dat jouw bedrijf positieve energie stopt in DE&I, krijgt je bedrijfsimago een flinke boost.
- Creativiteit. Culturele diversiteit op het werk betekent verschillende invalshoeken op onderwerpen binnen jouw bedrijf. Met zoveel uiteenlopende ideeën komen teams tot creatievere oplossingen en presteren zij beter.
- Nieuw talent. Als je veel aandacht stopt in culturele diversiteit op de werkvloer ben je toegankelijker voor diverse culturele groepen. Dan trek je dus ook meer werkzoekenden aan. Wel zo lekker op de krappe arbeidsmarkt.
Hoe zorg je voor culturele diversiteit op de werkvloer?
Al die voordelen van culturele verschillen op de werkvloer zijn mooi, en het maatschappelijke belang van een divers bedrijf is nog groter. Maar eh, je bereikt dit niet door gewoon maar medewerkers van verschillende culturele achtergronden aan te nemen. Je wilt namelijk ook dat alle werknemers zich op hun plek voelen in jouw organisatie, geen discriminatie ervaren en de vrijheid voelen om hun input te geven. Diversiteit gaat daarom altijd hand in hand met inclusie. (Psst, check de verschillen tussen de twee termen in ons artikel over diversiteit en inclusie.) Hoe je zorgt voor culturele diversiteit én inclusiviteit op de werkvloer? Check onze tips voor het opzetten van een diversiteitsbeleid en inclusiviteitsbeleid.
6 tips: omgaan met cultuurverschillen op de werkvloer
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: diversiteit levert weinig op zonder inclusie. Daarom is op een goede manier omgaan met cultuurverschillen op de werkvloer van cruciaal belang. Als staflid of HR-medewerker is het jouw verantwoordelijkheid om managers hierin te ondersteunen. Hoe je dé expert wordt op het gebied van culturele diversiteit op de werkvloer? Om te beginnen:
- Pas op voor hokjesdenken. Je hebt al snel de neiging om iets te denken als: ‘Deze werknemer doet dit op deze manier, want die is Italiaans’, terwijl er misschien iets heel anders speelt. Ga dus altijd het gesprek aan voordat je zelf conclusies trekt en in de valkuil van stereotypes trapt. Oftewel: Niet Invullen Voor Een Ander (NIVEA).
- Over hokjesdenken gesproken: laat ‘de Nederlandse cultuur’ als standaard los. We leven niet voor niks in een multiculturele samenleving, dus behandel medewerkers niet alsof zij ‘afwijken van de norm’.
- Hoewel stereotypes een no-go zijn, is het natuurlijk wél belangrijk om cultuurverschillen op de werkvloer te erkennen. Accepteer ze, en probeer je medewerkers niet te veranderen.
- Misschien heb je de neiging om vooral naar grote cultuurverschillen te kijken, maar het zijn juist de subtiele verschillen die tot irritaties kunnen leiden. Houd hiervoor dan ook je ogen open.
- Een voorbeeld van zo’n ‘klein’ verschil: verdiep je in cultuurverschillen die te maken hebben met communicatie. Zo is het in het ene land gebruikelijk om direct en to-the-point te communiceren, terwijl dit in een ander land als bot en te kort door de bocht wordt ervaren. Merk je zulke verschillen op? Ga erover in een open gesprek met de medewerker.
- Communicatie is sowieso key. Communiceer altijd helder over culturele verschillen, dus praat erover en stel je nieuwsgierig op. Dan voelen medewerkers zich gezien en geef je de opening om samen naar een prettige werksfeer toe te werken.
Cultuurverschillen op de werkvloer voorbeelden
Welke cultuurverschillen je op de werkvloer kunt tegenkomen? Met deze voorbeelden krijg je vast een idee.
U of jij
Medewerkers met een Nederlandse achtergrond zijn allemaal van het ‘je’ en ‘jij’, vooral in modernere bedrijven. Het u en jij verschil bestaat in sommige talen helemaal niet, zoals in het Engels. Landen als Duitsland en Frankrijk kijken juist gek op van al dat ge-jij. Daar spreken medewerkers hun managers zeker weten met ‘u’ aan.
Gesprekspartner aankijken
Wist je dat oogcontact maken tijdens gesprekken behoorlijk Nederlands is? In landen als de VS gebeurt dat veel minder, zeker als er sprake is van een hiërarchieverschil tussen gesprekspartners.
Werk en privé scheiden
Een mooi verschil tussen Nederland en de oosterburen: in Duitsland is praten over wilde weekendplannen in behoorlijk wat bedrijven not done. Daar houden medewerkers werk en privé het liefst zo ver mogelijk uit elkaar, terwijl werknemers met een Nederlandse achtergrond rustig met hun teamlead kletsen over dat feestje van afgelopen vrijdag.
Direct communiceren vs. indirect communiceren
De communicatiecultuur is in Nederland enorm direct, bijvoorbeeld ten opzichte van Japan. Dit is vaak een punt van frustratie voor managers. Maar let op: indirecte communicatie betekent niet dat medewerkers geen info geven. Het probleem ligt hier: directe Nederlanders herkennen de informatie niet, want die wordt tussen de regels door gegeven. En dat zijn ze niet gewend. Een communicatietraining kan hier enorm bij helpen.
Zelfstandigheid vs. micromanagement
Werknemers met een Nederlandse achtergrond genieten er vaak van als een werkgever hen veel zelfstandigheid geeft. Voor managers kan het daarom frustrerend zijn als cultureel diverse medewerkers hier minder vrolijk van worden. Maar het probleem ligt niet bij een gebrek aan skills. In veel werkculturen stippelen managers namelijk stap voor stap uit wat er dagelijks moet gebeuren. Ga daarom in gesprek met medewerkers om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben als het gaat om autonomie en vrijheid.
Onthoud natuurlijk dat iedere werknemer anders is, welke culturele achtergrond zij ook hebben. (Begone, stereotypes!) Oftewel, de gouden tip: communiceer helder, en geef de ruimte voor open gesprekken. Want wie weet er nou beter hoe je culturele diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer stimuleert dan de werknemers zelf?
Veelgestelde vragen
-
Wat valt er onder culturele diversiteit?
-
Waarom is culturele diversiteit belangrijk?
-
Hoe toon je respect voor culturele diversiteit?
Culturele diversiteit op de werkvloer betekent dat medewerkers binnen een organisatie veel verschillende culturele achtergronden hebben.
Omdat culturele diversiteit zorgt voor de persoonlijke groei van medewerkers, een positief bedrijfsimago, creatieve teams, het makkelijker aantrekken van nieuw talent en een volledig beeld van de markt. Dit allemaal samen leidt tot een succesvoller bedrijf.
Door je open te stellen voor culturele gebruiken, het gesprek aan te gaan over cultuurverschillen en bereid te zijn je cultureel diverse medewerkers tegemoet te komen in hun behoeftes.