Is het bij jouw organisatie ook elke ochtend dringen voor een plek op het parkeerterrein? Dan is het hoog tijd voor een parkeerbeleid. Als werkgever maak je je daar alleen niet echt populair mee. Veel werknemers zien een parkeerplaats namelijk als een recht en zien het niet zitten om parkeerkosten te betalen of ’s ochtends een overvolle bus in te duiken. What to do? Met onze info en tips werk je straks een parkeerbeleid uit waar alle partijen mee kunnen leven.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Waarom zou je een parkeerbeleid invoeren?
Een parkeerbeleid is een set regels en richtlijnen op het gebied van parkeren op of rondom het bedrijfsterrein. Met dit beleid stuur je de vraag naar parkeerruimte. Voor de ene organisatie is een parkeerbeleid een must, de andere denkt er geen seconde over na. In welke gevallen is het slim er een in te voeren?
- Te weinig parkeerruimte
- De parkeerkosten zijn sky high
- De fiets en reizen met het ov stimuleren
Reden numero uno: je parkeerterrein staat dagelijks bomvol. Met alle gevolgen van dien: collega’s die steeds vroeger naar kantoor komen om een plekje te bemachtigen, opstoppingen bij de slagboom en sollicitanten die geen zin hebben in zo’n ongeregeld zooitje en daarom afhaken. Met duidelijke regels maak je misschien niet iedereen blij, maar verhelp je in ieder geval deze chaos.
Je kunt ook een parkeerbeleid invoeren als werkgever wanneer de kosten uit de klauwen kopen. Gratis parkeren bestaat namelijk niet, ook niet op je eigen terrein.
Wanneer je medewerkers massaal en voor nop hun auto bij je parkeren, draai jij als werkgever volledig voor de kosten op. Met een parkeerbeleid kun je de kosten indammen.
Vind je het belangrijk dat je medewerkers vaker de fiets of het ov pakken, bijvoorbeeld omdat dat je duurzaamheid en/of vitaliteit hoog op de agenda hebt staan? Een (strikt) parkeerbeleid en aantrekkelijke alternatieven kunnen ervoor zorgen dat je medewerkers de auto laten staan.
6 tips voor jouw parkeerbeleid als werkgever
Wil je zelf aan de slag met een parkeerbeleid voor je organisatie? Deze 6 tips komen daar vast bij van pas.
- Wat is je visie?
- Wees transparant
- Check de uitvoerbaarheid
- Beloon medewerkers die niet parkeren
- Bied alternatieven voor de auto
- Evalueer je beleid
Het begint allemaal met een duidelijke visie. Wat wil je met het beleid bereiken? Vind je gastvrijheid voor klanten en bezoekers het belangrijkst of bied je liever je medewerkers een vaste parkeerplek aan? En is het nodig om met het parkeerbeleid wat geld binnen te harken om alternatieven als reizen met het openbaar vervoer te bekostigen? Je visie bepaalt hoe je jouw parkeerbeleid als werkgever vormgeeft én hoe je het beleid straks communiceert.
Met een parkeerbeleid maak je je niet bij iedereen populair. Je moet immers kiezen wie er wel en wie er niet een parkeerplek krijgt. Daar kun je maar beter open en eerlijk over zijn. Stel daarom duidelijke spelregels op waar je goed over hebt nagedacht. Maak bijvoorbeeld regels op basis van reisafstand, reistijd, samen rijden (carpoolen) of hoelang een medewerker al in dienst is. Het is belangrijk dat je keuzes samenhangen met je beleid, maar ook dat ze het gewenste effect hebben. Zo helpen je keuzes je echt én kun je ze beter uitleggen aan je personeel.
Dikke tip: maak het jezelf niet te moeilijk. Heel leuk dat je een plek vrijhoudt voor carpoolers, maar hoe ga je controleren of je medewerkers écht samen reizen? En als je medewerkers die binnen 30 ov-minuten afstand wonen geen parkeerplek geeft, moet je elke keer dat de dienstregeling verandert de boel opnieuw berekenen. Luister nou maar naar ons: een goed beleid is een uitvoerbaar beleid.
Aan regeltjes en restricties ontkom je nou eenmaal niet. Maar het is natuurlijk veel leuker om medewerkers te stimuleren om de auto te laten staan met een beloning dan door ze simpelweg van alles te verbieden. Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers die afzien van een parkeerplaats de kosten die je anders maakt deels te vergoeden. Of er bijvoorbeeld voor te zorgen dat ze dat geld kunnen gebruiken in hun opleidingsbudget.
Nog een manier om je parkeerbeleid als werkgever een positieve draai te geven: maak andere manieren van reizen aantrekkelijker. Bied bijvoorbeeld een fietsplan aan of geef medewerkers die met het openbaar vervoer komen een volledige reiskostenvergoeding. Zo verlaag je de parkeerdruk.
Neem je parkeerbeleid regelmatig onder de loep om te checken of ie nog goed genoeg werkt. Dit is bijvoorbeeld nodig als het aantal medewerkers is gegroeid of wanneer je merkt dat de kosten weer oplopen.
Key takeaways
- Je kunt een parkeerbeleid invoeren als werkgever om parkeerproblemen en -chaos te voorkomen.
- Gebrek aan parkeerruimte en hoge parkeerkosten zijn de meest voorkomende redenen voor werkgevers om een parkeerbeleid op te stellen.
- Zorg dat je een duidelijke visie hebt voordat je aan de slag gaat met je parkeerbeleid. Wees transparant en kies duidelijke parkeerrestricties.
Veelgestelde vragen
-
Waarom zou je een parkeerbeleid invoeren als werkgever?
-
Is een werkgever verplicht om parking te voorzien?
-
Is parkeren een arbeidsvoorwaarde?
Werkgevers hebben daarvoor twee hoofdredenen: gebrek aan parkeerplaatsen en hoge kosten. Daarnaast spelen duurzaamheid en de vitaliteit van medewerkers een rol.
Nee, je bent als werkgever niet wettelijk verplicht om werknemers die met de auto komen een parkeerplek aan te bieden. In het kader van goed werkgeverschap kun je dit doen, maar vanwege ruimtegebrek en de kosten is dit niet altijd haalbaar.
Veel mensen denken hier niet direct aan, maar je kunt een parkeerplaats aanbieden als secundaire arbeidsvoorwaarde. Wel zo prettig om in de buurt van de werkplek te kunnen parkeren.