Feedback geven is een onmisbare vaardigheid in het professionele leven. Maar wat doe je als het je baas is die wel wat feedback kan gebruiken? Ga je onvrede niet lopen opkroppen, maar volg het stappenplan hieronder.
Laten we wel zijn, de ene feedback is de andere niet. Positieve feedback is in elk geval een eitje. Bijvoorbeeld: “Ik vond je presentatie gisteren/je nieuwe schoenen/die foto van je kat verkleed als Katy Perry op Instagram echt te gek!”
Ook opbouwende kritiek is goed te doen: “Ik vind het echt geweldig hoeveel werk je hebt gestoken in dat evenement. Oh, en ik heb nog een paar ideeën hoe we het de volgende keer nog beter kunnen doen.” Of: “Mam, ik hou van je, echt waar. Maar koop alsjeblieft geen ondergoed meer voor me, ik ben 29!”
Maar er is ook een soort feedback die niemand wil geven: feedback aan de persoon die jouw salaris betaalt.
Het belang van feedback aan je baas
We hoeven niet uit te leggen wat er zo lastig is aan feedback geven aan je baas. Het punt is dat feedback een krachtige manier kan zijn om je werkrelatie met je baas te verbeteren, en er bovendien voor te zorgen dat hij of zij zich voortaan niet meer ongepast gedraagt in meetings, blunders op jou afschuift of andere dingen doet die jou het leven zuur maken.
Wanneer je zo’n lastig gesprek met je baas moet aangaan, helpt het als je een structuur hebt om je aan vast te houden. Zo voorkom je dat jouw feedback uitdraait op een verhitte woordenwisseling die eindigt in tranen en een beveiliger die jou naar de uitgang begeleidt.
En die structuur is verrassend simpel. Hij bestaat uit de volgende drie stappen:
Stap 1: context
Losbarsten in een persoonlijke aanval is zelden een effectieve gesprekstechniek – laat staan bij je baas –, dus kies de omstandigheden van het gesprek zorgvuldig.
Het is goed mogelijk dat je baas geen idee heeft wat hij verkeerd heeft gedaan. Laat hem daarom wennen aan het idee dat het gesprek voor hem mogelijk minder aangenaam wordt.
Bijvoorbeeld: “Sinds de bijeenkomst vorige week zit ik in mijn maag met iets wat je deed/zei/niet hebt gedaan. In plaats van erover te blijven piekeren, lijkt het me beter om dit uit te spreken. Ik houd niet van confrontaties, dus dit is niet zo makkelijk voor me. Maar om met elkaar verder te kunnen gaan, is het beter dat ik nu open en eerlijk ben.”
Stap 2: het emotionele deel
Dit is ook een klassiek onderdeel van iedere relatietherapie: ervoor zorgen dat je de emotionele angel uit het moment verwijdert.
Zodra jij je baas confronteert met het feit dat jij ergens ontevreden over bent, kan hij zich aangevallen of onder druk gezet voelen. Jij kunt de conversatie verder helpen door de focus naar jouzelf te verleggen.
Bijvoorbeeld: “Toen jij X deed, voelde ik me daardoor Y.” Of: “Vorige week, toen je me afsnauwde in het bijzijn van al mijn collega’s en onze klanten, voelde ik me beschaamd/gekleineerd/vernederd/had ik de neiging om je een schop te verkopen.”
Het grote voordeel is dat je hiermee voorkomt dat je in een welles-nietesdiscussie belandt. Want ook al heeft je baas een heel andere voorstelling van de gang van zaken, niemand kan betwisten of in twijfel trekken hoe jij je voelde.
Stap 3: focus op de toekomst
Oké, je hebt duidelijk gemaakt op welke manier je baas zich waardeloos heeft gedragen, en je hebt kalm uitgelegd welk effect dit op jou had (en waarschijnlijk zit je inmiddels met klotsende oksels aan tafel). En nu?
Nu is het tijd om je baas te laten zien dat jij gemotiveerd bent om dit incident achter je te laten, en om praktische stappen te nemen waarmee jullie de verstandhouding kunnen verbeteren – of op z’n minst minder beroerd maken.
Richt je woordkeus vanaf dit punt minder op ‘het incident’ en meer op hoe je de dingen anders kunt aanpakken in de toekomst.
Bijvoorbeeld: “Ik begrijp dat ik toen de deadline niet gehaald had, maar ik had beter gereageerd op feedback onder vier ogen dan op een confrontatie in een vergadering met het hele team. Hoe kunnen we zulke situaties anders aanpakken in de toekomst?”
Geef vervolgens zelf ook concrete suggesties: “Zou het helpen om vóór een vergadering even onderling te checken of we op dezelfde lijn zitten?” Of: “Zal ik het verslag voortaan eerst even naar jou mailen, voordat ik het aan het team presenteer?”
Door je baas te betrekken in het verbeteren van jullie samenwerking, ben je ineens een team dat samen werkt aan een belangrijk project. Een bijkomend voordeel is dat je niet meer in je eentje met het probleem worstelt – het is nu net zo goed het probleem van je baas.
Niet eenvoudig, wel de moeite waard
Nogmaals, je zult ons niet horen beweren dat feedback geven aan je leidinggevende makkelijk is. Maar in veel gevallen kan dat ene ongemakkelijke gesprek een betere werkrelatie opleveren, waar je nog jaren plezier van hebt. Succes!
Bron: themuse.com