Google for Jobs is in 2020 in Nederland gelanceerd. Het kan dan ook bijna niet dat je nog nooit van deze tool gehoord hebt. Maar hoe werkt Google for Jobs precies en hoe zorg je ervoor dat jouw vacature bovenaan de lijst komt te staan? Het lijkt misschien abracadabra, maar met de Google for Jobs tips van YoungCapital kom je een heel eind.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is Google for Jobs?
Google for Jobs is een tool van Google waar specifiek vacatures in verschijnen. De tool verschijnt automatisch als je een functietitel in de zoekbalk (gewoon die van de algemene zoekmachine) typt en toont dan enkele recente vacatures. Als je doorklikt, krijg je een volledige lijst te zien. Net als op een jobboard of vacaturesite kun je filteren op locatie, afstand, datum, dienstverband en zelfs werkgever. Eigenlijk is Google for Jobs dus een aparte zoekmachine binnen Google, specifiek voor vacatures.
Hoe werkt Google for Jobs?
Leuk, Google for Jobs, maar hoe werkt het en hoe kom je in die lijst met vacatures terecht? Vacatures direct in de tool plaatsen kan helaas niet. Net als dat je niet zelf zoekresultaten kunt plaatsen in de algemene zoekmachine van Google. Google verzamelt dus zelf vacatures van het internet en toont de meest relevante resultaten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Of er bij Google for Jobs kosten komen kijken? Vooralsnog niet. Maar het zou best kunnen dat er over een tijdje advertentie-opties zij, net als voor de algemene zoekmachine.
Wanneer verschijnt jouw vacature in Google for Jobs?
Hoewel Google zelf op zoek gaat naar vacatures, betekent dit niet dat jouw vacature automatisch in Google for Jobs verschijnt als je ‘m online zet. Hoe je zeker weet dat je wel in de tool terechtkomt? Je hebt twee opties:
- Plaats je vacature op een bekend jobboard, zoals Jobbird. Of laat je vacature door YoungCapital plaatsen plaatsen. Deze grote namen (yes, wij ook) worden namelijk als eerste door Google doorzocht. Check dus vooral onze diensten en kom erachter hoe wij je kunnen helpen met het recruitmentproces.
- Gebruik structured data in de vacatures op je eigen werken-bij website om Google een handje te helpen. Structured-wat? Dit is een stuk code waarmee je aangeeft dat de vacature, tja, een vacature is. En je geeft meteen de specificaties door, zoals het salaris en de locatie. Die kan Google straks meteen gebruiken in Google for Jobs.
5 Google for Jobs tips om bovenaan te komen
Waar de tool precies op let bij het verzamelen en sorteren van de vacatures, is voor iedereen een raadsel. Voor de algemene zoekmachine weten we immers ook niet hoe het algoritme precies in elkaar zit. Toch zijn er wel enkele aspecten waar je extra op kunt letten bij het schrijven van je vacatures. Als je onderstaande Google for Jobs tips onder de knie hebt, heeft dit sowieso een positief effect op jouw positie in de zoekmachine.
- Gebruik een heldere functietitel. Dat betekent geen salestijger, maar een verkoopmedewerker. Oh, en laat die uitroeptekens ook maar achterwege. Google for Jobs geeft de voorkeur aan uniforme, to the point titels die direct aansluiten op waar een potentiële medewerker naar zoekt.
- Vul zoveel mogelijk informatie in. Vergeet vooral het salaris en de locatie niet. Dat zijn namelijk de belangrijkste details. Gebruik je zelf structured data? Zorg er dan voor dat je deze info ook doorgeeft in de code.
- Schrijf een heldere en pakkende vacaturetekst. Want hoe langer een potentiële kandidaat op jouw website is, hoe groter de kans dat je goed scoort in de ranking en dus hoger op de lijst komt te staan. En eh, een aantrekkelijke vacaturetekst zorgt er natuurlijk ook voor dat iemand solliciteert. Win-win dus.
- Verwerk relevante zoekwoorden in de vacature. Oftewel, zoekmachineoptimalisatie. Tip: gebruik de term ‘werken als [functietitel]’ en de combinatie van de locatie en functietitel meerdere keren.
- Verwijder verlopen vacatures. Dat schiet er nogal eens bij in, maar het lijkt erop dat Google niet zo gelukkig wordt van outdated vacatures. Verwijderen dus.
Too much of a hassle? Bij YoungCapital zijn we niet alleen expert op het gebied van recruitment, ook van zoekmachineoptimalisatie hebben we wel kaas gegeten. Niet gek dus dat onze vacatures hoog in Google for Jobs verschijnen. Neem gerust contact met ons op om vrijblijvend jouw opties te bespreken.
Veelgestelde vragen
-
Wat doet Google for Jobs?
-
Hoe kom je op Google for Jobs?
Dit is een specifieke zoekmachine binnen Google die zich richt op vacatures. Het toont vacatures die aansluiten bij de zoekopdracht van gebruikers.
Daar zijn twee manieren voor: plaats je vacature via een grote naam in de recruitment, zoals YoungCapital. Of gebruik structured data in de code van de vacatures op je eigen werken-bij website.